مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. آبان 1396 - 20:25   |   کد مطلب: 23103
صفار هرندی در همایش بررسی اهمیت تسخیر لانه جاسوسی و اثرگذاری آن بر تحولات انقلاب اسلامی ایران
برخی از تسخیر کنندگان سفارت آمریکا رستگار نشدند
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه شاید از روی احوال امروز برخی تسخیر کنندگان سفارت آمریکا بفهمیم که برخی از آن‌ها رستگار نشدند، تصریح کرد: برخی از کسانی که این قیام را سامان دادند جزو پشیمان شدگان هستند و امروز می‌گویند باید فرش قرمز زیر پای آمریکا انداخت و به سراغ آن‌ها رفت در واقع آن‌ها می‌گویند حالا ما یک غلطی کردیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، صفارهرندی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز در همایش بررسی اهمیت تسخیر لانه جاسوسی و اثرگذاری آن بر تحولات انقلاب اسلامی ایران که توسط بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضائی برگزار شد، گفت: تجربه نشان می‌دهد که آدم‌های زبده‌ای در تله و دام افتاده اند و برخی که عمری را در مسیر تهذیب بودند بعد‌ها جامه تهذیب را کندند و به دنبال تذهیب رفتند.

وی با بیان اینکه مراقبه در صدر توصیه‌های بزرگان است و این مراقبه از مسیر تعبد حاصل می‌شود، افزود: در دیداری که فرماندهان سپاه با رهبر معظم انقلاب داشتند معظم له فرمودند که شما از لحاظ شخصی در معرض خطرات بزرگی قرار دارید و باید در مسیر بندگی مایه بگذارید در هر حال شما دانشجویان که در رشته قضاوت تحصیل می‌کنید نیز در معرض این دام‌ها هستید و باید مراقب باشید.

صفارهرندی با اشاره به اینکه خیلی‌ها را علم شان به زمین زده است، افزود: امام خمینی می‌گفتند که شاید علم بنی صدر از رجایی بیشتر باشد، ولی رجایی عقلش بیشتر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وقتی سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام تسخیر شد خیلی‌ها حیرت زده بودند که آیا این کار درست است یا نه، تصریح کرد: برخی از کسانی که لانه جاسوسی را تسخیر کردند شیطنت هایی علیه شهید بهشتی انجام دادند در واقع آن‌ها هیچ وقت بهشتی را خودی فرض نمی‌کردند در هر حال وقتی که شهید بهشتی فهمید که نظر امام خمینی در خصوص تسخیر سفارت آمریکا او در جلسه خبرگان دفاع بلند بالایی از این کار دانشجویان کرد.

وی با بیان اینکه شاید از روی احوال امروز برخی تسخیر کنندگان سفارت آمریکا بفهمیم که برخی از آن‌ها رستگار نشدند، تصریح کرد: برخی از کسانی که این قیام را سامان دادند جزو پشیمان شدگان هستند و امروز می‌گویند باید فرش قرمز زیر پای آمریکا انداخت و به سراغ آن‌ها رفت در واقع آن‌ها می‌گویند حالا ما یک غلطی کردیم.

صفارهرندی به تشریح آثار فتح لانه جاسوسی پرداخت و افزود: وقتی که سفارت آمریکا تسخیر شد بازرگان با این اقدام مخالفت کرد به همین دلیل استعفای خود را نوشت و امام نیز استعفایش را پذیرفت و البته این در حالی بود که قبلا بازرگان چندین بار استعفا داده بود، اما امام با آن موافقت نمی‌کرد. مثلا یکی از دلایل استعفای بازرگان در گذشته گلایه نسبت به دستگاه قضائی به خاطر اعدام طاغوتی‌ها بود در واقع او با عمل انقلابی کمیته و یا سپاه مخالف بود و این چیز‌ها را تحمل نمی‌کرد و می‌خواست همه چیز در اختیار دولت باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: بازرگان می‌گفت که من هیچ وقت به انقلاب معتقد نیستم بلکه به حرکت گام به گام اعتقاد دارم و باید الان که انقلاب انجام شده همه چیز را کنار بگذاریم و مانند دولت‌های لیبرال دولت داری کنیم در هر حال امام پس از استعفای بازرگان در اعتراض به تسخیر سفارت لانه جاسوسی بلافاصله استعفای او را پذیرفت و تاثیر این کار چنین بود که برخی از هم حزبی‌های بازرگان در نهضت آزادی به استقبال اشغال لانه جاسوسی رفتند و این خنده دار بود، چون رئیس نهضت آزادی به خاطر تسخیر لانه استعفا داده بود البته نهضت آزادی در سال ۵۹ نیز که آمریکا رابطه خود را با کشورمان قطع کرد با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند که ما رابطه با آمریکا را می‌خواهیم چه کنیم.

وی تصریح کرد: پس از تسخیر لانه جاسوسی دانشجویان پیرو خط امام اسناد به دست آمده را که توسط آمریکایی‌ها رشته رشته شده بودند با مشقت در کنار هم قرار دادند با این وجود وقتی که این اسناد آماده شدند اعلام کردند که می‌خواهیم افشاگری کنیم که در این راستا می‌آمدند و اسناد به دست آمده را در سر در سفارت آمریکا قرائت می‌کردند و جمعیت زیادی هم تا نصفه شب با وجود اینکه هوا سرد بود در این محل حضور می‌یافتند و شعار می‌دادند دانشجوی خط امام افشا کن افشا کن.

صفارهرندی با بیان اینکه وقتی این اسناد خوانده شد دانشجویان پیرو خط امام به عنوان الگو و ترازی از انقلابی گری که تا آن موقع شناخته شده نبود مطرح شدند افزود: در آن زمان چریک‌های زندانی رفته هم داشتیم، اما کار دانشجویان پیرو خط امام با تسخیر لانه جاسوسی آن قدر نمایان شده بود که حتی اعضای جبهه ملی سازمان مجاهدین خلق و دیگر گروه‌ها اصرار داشتند که دانشجویان اجازه دهند تا آن‌ها هم وارد لانه جاسوسی شوند می‌خواهم بگویم که این دانشجویان در آن زمان مرجعیت پیدا کرده بودند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: حتی رجوی خبیث نیز چند بار تا پشت در لانه جاسوسی رفت تا دانشجویان پیرو خط امام اجازه دهند که او وارد لانه شود، ولی او را راه ندادند البته برخی‌ها که شبیه رجوی بودند توانستند وارد شوند که دیگر این موضوع بماند.

وی با اشاره به اینکه دانشجویان پیرو خط امام در جریان بازسازی اسناد رشته رشته شده به دست آمده در سفارت آمریکا به جاسوسی برخی افراد پی بردند افزود: مثلا امیر انتظام سخنگوی دولت موقت ارتباط نزدیکی با سفارت آمریکا داشت و سیر تا پیاز خبرهای شورای انقلاب و خبرهای مربوط به امام را به سفیر آمریکا می‌داد البته او کد رمز داشت، ولی بعدا فهمیدند که او امیر انتظام است.

صفارهرندی تصریح کرد: یک سند هم به دست آمد که نشان می‌داد بنی صدر ارتباطاتی با سفارت آمریکا در فرانسه داشته است و مسائل فنی و ارتباطات خاص با محافل را لو می‌داده البته آمریکایی‌ها هزار دلار را نیز برای او به عنوان مقرری ماهیانه تعیین کرده بودند اگرچه خود بنی صدر گفته است که هیچ وقت این پول را نگرفته ام.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه وقتی رد کسانی همچون بنی صدر و امیر انتظام شناسایی شد مردم به آن روی سکه افرادی که آن‌ها را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرده بودند پی بردند، افزود: در واقع تمام این اتفاقات چند واحد بود که مردم ما را به صورت جهشی یک شبه سیاست مدار کرد و از طرفی این اتفاق روی روابط ملت‌ها با قدرت‌های هژمونیک و مسلط هم اثر گذاشت.

وی افزود: پنج ماه بعد از تسخیر لانه جاسوسی دانشجویان پیرو خط امام گفتند که می‌خواهیم از سرانه نهضت‌های آزادی بخش جهان جهت حضور در یک نشست ضد امپریالیستی که در لانه جاسوسی برگزار می‌شود دعوت کنیم و این اتفاق خیلی مهمی بود، چون قرار بود که این نشست در سفارت اشغال شده آمریکا برگزار شود.

صفارهرندی افزود: پیام برگزاری این نشست این بود که شاخ آمریکا شکسته است در واقع تا پیش از تسخیر لانه جاسوسی نرخ مبارزه با آمریکا خیلی گران بود، ولی پس از این رویداد خیلی‌ها به هوس افتادند که با این غول سرشاخ و درگیر شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: والر اشتاین که بزرگترین جامعه شناس آمریکا محسوب می‌شود پیش بینی کرده است که افول آمریکا عن قریب اتفاق می‌افتد البته پیش بینی او مربوط به ۵۰ سال قبل بوده که الان بیشتر از ۳۰ از این پیش بینی گذشته است در هر حال امروز قدرت آمریکا تحلیل رفته است و حتی خودشان هم می‌گویند که چیزی نمانده که این کشور به قدرت دوم جهان تبدیل شود اگرچه برخی‌ها نیز می‌گویند که الان نیز به قدرت دوم تبدیل شده اند.

وی از تسخیر سفارت آمریکا به عنوان یک پیچ تاریخی یاد کرد و افزود: واقعیت این است که تا قبل از تسخیر سفارت آمریکا تاریخ جهان یک چیز و بعد از آن نیز چیز دیگری می‌شود با این وجود می‌توانیم تاریخ جهان را به ماقبل تسخیر سفارت و بعد از آن تقسیم کنیم.

صفارهرندی خاطرنشان کرد: تا پیش از تسخیر سفارت آمریکا یک رقابت ۳۰ تا ۴۰ ساله بین ابرقدرت‌های غربی و شرقی وجود داشت که بعد از انقلاب اسلامی و تسخیر سفارت به گونه‌ای ابهت جبهه شرق که ماهیت ضد امپریالیستی داشت شکسته شد، چون تا آن زمان جبهه شرق برخودی مانند تسخیر سفارت آمریکا را انجام نداده بود. در هر حال با تسخیر سفارت آمریکا توسط کشور کوچکی همچون ایران می‌توان گفت که شوروی به افول و پایان تاریخ خود نزدیک شد و هفت تا هشت سال بعد دیدیم که حکومت این از هم پاشید.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: پس از فروپاشی حکومت شوروی آمریکایی‌ها نوید این را دادند که می‌توانند یگانه قدرت، تعیین کننده و ناظم جهان باشند البته آن‌ها مطرح می‌کردند که ۶۰، ۷۰ سال برای این رئیس جهان شوند هزینه کرده اند و پول سنگینی معادل ۴۰ هزار میلیارد دلار نیز صرف شده است.

وی اضافه کرد: آمریکا دارای هیبت و هیمنه بزرگی بود، اما حادثه اشغال سفارت این کشور در ایران نگذاشت که آن‌ها آب خوش از گلویشان پایین برود چرا که آن‌ها با پیروزی انقلاب اسلامی با یک بحران منطقه‌ای مواجه شدند و می‌گفتند ما با قدرت‌های محلی کوچکی روبرو هستیم که حتی نمی‌دانیم آن‌ها که هستند که از جمله این گروه‌ها می‌توان به حزب الله و جهاد اسلامی اشاره کرد البته آن‌ها همچنین می‌گفتند که ما نمی‌دانیم شیعه چه کسی است.

صفارهرندی با بیان اینکه آمریکایی واقعا امروز از پیاده روی اربعین که با حضور ده‌ها میلیون نفر از عاشقان امام حسین علیه السلام برگزار می‌شود متحیرند، تصریح کرد: در واقع آمریکا امروز با یک پدیده جدید در دنیا مواجه شده که قبلا شناختی از آن نداشته است و این پدیده جدید به نقطه‌ای رسیده که معادلات منطقه‌ای آن‌ها را به هم زده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همت آمریکا همواره این بوده که یک منطقه جدید را رقم بزند، اما نتیجه تمام پیش بینی‌ها و برنامه‌های آن‌ها معکوس بوده به گونه‌ای که امروز تمام استراتژیست‌های این کشور می‌گویند که این چه غلطی بود کردیم که صدام را سرنگون کردیم و اگر او بود ایران را مهار می‌ساخت.

وی با بیان اینکه امروز همه کاره عراق و سوریه یک سردار ایرانی یعنی حاج قاسم سلیمانی است، تصریح کرد: امروز حتی دشمن و ضد انقلاب هم قبول دارد که قاسم سلیمانی یک قهرمان ملی است با این وجود سوال این است که چرا آن‌ها نظام و انقلاب را قبول ندارند و نمی‌آیند در مقابل آن زانو بزنند.

صفارهرندی اظهار کرد: ترامپ در آستانه انتخابات علیه دموکرات‌ها سخنرانی می‌کرد و می‌گفت که آدم‌های نالایق قبلی کاری کردند که ایران در عراق و سوریه همه کاره شده در حالی که ما هزینه کرده ایم با این وجود من خنده ام می‌گیرد وقتی که اراجیف سلطنت طلب‌ها را در فضای مجازی می‌بینم آن‌ها می‌گویند که ما قدرتمند بودیم واقعیت این است که ما در آن زمان اصلا کسی نبودیم و حتی می‌گفتند ایران همان عراق است که با شتر جابه جا می‌شوند و یا کسانی که حسابگر بودند می‌گفتند که ایرانی‌ها همان‌ها هستند که شاه کشورشان با اسرائیل همکار است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز ایران را به عنوان یک واحد منطقه‌ای نمی‌شناسند بلکه به ما می‌گویند یک ابرقدرت منطقه‌ای و این اتفاق‌ها همه بعد از تسخیر سفارت آمریکا افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا آمده بود که ظرف چهل روز بساط حکومت سوریه را با سرنگون کردن بشار اسد جمع کند و در این راستا رئیس سیا به نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق گفته بود که بروید برای سوریه جدید فکری کنید، چون کار بشار اسد تمام است با این وجود نوری مالکی به او می‌گوید که اطلاعاتی که ما از سوریه داریم چیز دیگری را نشان می‌دهد و وضعیت این گونه نیست و بشار جایگاه محکمی دارد. الان شش سال و سه ماه از حمله به سوریه می‌گذرد و نه تن‌ها حکومت بشار پابرجاست بلکه قدرت امروز آن‌ها بیشتر شده است به گونه‌ای که در گذشته با هر تشر عربستان سوریه مجبور بود به آن‌ها باج بدهد، اما امروز این سوریه است که به عربستان، امارات و قطر تشر می‌زند و می‌گویند گوش نوچه هایتان را بریدیم و برای خودتان پس فرستادیم.

صفارهرندی با بیان اینکه وضعیت امروز سوریه به دلیل این است که مردم این کشور شجاع و غیور هستند و موفقیت آن‌ها حاصل مقاومت و حضور کسانی است که مقاومت را قبول داشته اند، تصریح کرد: ما هم به عنوان معلم بزرگ مقاومت راهنمای آن‌ها بوده ایم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز آمریکایی‌ها به خاطر تصویر شکست خورده‌ای که از این کشور در اذهان پدید آمده عزا گرفته اند در واقع آن‌ها می‌گویند که ایران حوزه‌های نفوذ سابق ما را گرفته است با این وجود دیگر بحث شان مسائلی مانند هسته‌ای نیست.

وی با بیان اینکه حوزه نفوذ یعنی ما داریم فلسفه حیات را در منطقه تعیین می‌کنیم، افزود: امروز به واسطه انقلاب اسلامی نگاه فلسفی در دنیا تغییر یافته و شریعت گرایی جایگزین سکولاریسم شده است با این وجود دشمنان ما هم شریعت گرا شده اند به گونه‌ای که القاعده، داعش و النصره را در مقابل نسخه انقلاب اسلامی به وجود آورده اند.

صفارهرندی با بیان اینکه ما باید قدر خود را بدانیم منتهی برخی‌ها غافلند تصریح کرد: قاسم سلیمانی شاگرد نمونه مکتب امام خمینی، ولی فقیه است.

انتهای پیام/چ

دیدگاه شما

آخرین اخبار