مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. آبان 1397 - 17:59   |   کد مطلب: 23317
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح «حذف دلار از معاملات بین‌المللی»باید عملیاتی و اجرایی شود، گفت: «حذف دلار از معاملات بین‌المللی» خواسته غالب کشورهای مستقل است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،

امیر خجسته در گفت‌و‌گو با خبرنگار نافع، با اشاره به عنوان شدن دو طرح جدید «حذف دلار از معاملات بین‌المللی» و «تنبیه کشورهای همکار آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران» در مجلس، اظهار کرد: حذف دلار از معاملات بین‌المللی خواسته غالب کشورهای مستقل همچون روسیه، چین و بسیاری از کشورها با توجه به زورگویی و اعمال فشار آمریکا علیه کشورهای مختلف از طریق دلار است.

وی با بیان اینکه  این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال بررسی است که بتوانیم دلار را از مبادلات بین‌المللی حذف کنیم، گفت: تلاش‌هایی نیز از قبل صورت گرفت و چندین کشور نیز به جد پیگیر این موضوع هستند؛ امید است با تلاش‌های صورت گرفته این نکته را بتوانیم عملیاتی و اجریی کنیم.

آمریکا دلار را به عنوان اهرمی برای فشار بر سایر کشورها در دست گرفته است

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اکنون با توجه به اینکه دلار آن نفوذ و فشارهایی که بر کشورهای آسیایی و حتی کشورهای اروپایی وارد می‌کند بحث این است دلار را تضعیف و از معاملات خود حذف کنند.

وی با تأکید بر اینکه نمایندگان مجلس بحث حذف دلار از معاملات بین‌المللی را پیگیری می‌کنند، افزود: این طرح باید عملیاتی و اجرایی شده و این کار باید انجام شود چراکه آمریکا دلار را به عنوان اهرمی در دست گرفته و هر کشوری را بخواهد حتی اروپا و کشورهای هم‌پیمان خود را از طریق آن تحت فشار قرار می‌دهد.

خجسته با بیان اینکه دلار، نوسانات، التهابات و شریط خاص ایجاد کرده است، تصریح کرد: تمام قراردها با دلار است، وقتی فروش نفت و صادرات داریم باید دلار وارد کشور شود اما وقتی بانک‌ها و حتی بانک‌های بین‌المللی را تحریم می‌کنند که به ما دلار ندهند، اقتصاد ما به سمت بسته شدن و مواجه با مشکل می‌رود.

با اجرای طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی از فشارهای آمریکا در بحث تحریم‌ها کاسته می‌شود

وی با بیان اینکه در شرایط تحریم ناچاریم قراردادهایی که داریم و نفتی که می‌فروشیم به جای دلار، کالایی دیگر در قبال آن دریافت کنیم، ادامه داد: راهی نداریم که پول‌ها را وارد کشور کنیم و در این شرایط باید دلار را از معاملات بین‌المللی خود حذف کنیم.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی خطرنشان کرد: باید با کشورهای هم پیمان خود نیز صحبت کنیم که دلار را در معاملات خود تضعیف و یا حذف کنند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه با اجرای طرح حذف دلار از معاملات بین‌المللی از فشارهای آمریکا در بحث تحریم‌ها کاسته می‌شود، یادآور شد: با توجه به اینکه با آمریکا در جنگ اقتصادی هستیم باید بتوانیم برای دلار جایگزین دیگری در معاملات با کشورهای هم پیمان و همسو با این سیاست داشته باشیم.

دور زدن تحریم‌ها تنها راه حل ما در شرایط کنونی است/مسئولان و دولت باید به این بحث ورود کنند

خجسته با بیان اینکه با اجرای این طرح موضع کشورهای مختلف در قبال ایران با توجه به شرایط کنونی و اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران مشخص خواهد شد، اظهار کرد: در تحریم‌ها آمریکا فشارهایی اعمال کرده که  کشورها در روابط با ایران عقب نشینی کنند و هر کشوری بخواهد با ایران معامله کند مورد هجمه و فشار قرار می‌گیرد؛ تقریباً تعدادی از کشورها موضع خود را در این شرایط مشخص کرده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه در این شرایط تنها راه حل ما دور زدن تحریم‌هاست، گفت: مسئولان و دولت ما باید بتوانند با ورود به بحث‌های دیگر تحریم‌ها را دور بزنند و ناچار به انجام این کار هستند.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار