مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. آذر 1397 - 20:21   |   کد مطلب: 23525
مجموعه سخنان اصلاح طلبان درباره وضعیت بدنه اجتماعی‌شان نشان می دهد دلواپسی و نگرانی خاصی در این جریان درباره ریزش آرای این جریان سیاسی وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،اصلاح طلبان سرمایه اجتماعی خود را با توجه به حمایت از دو دولت‌های روحانی بر باد رفته می بینند. این جریان سیاسی که به طور تمام قد از دولت روحانی حمایت کرد در حال حاضر بیان می کند که دولت نتوانسته انتظارات عمومی را برآورده سازد و از این رو شاهد ریزش آرای اصلاح طلبان هستیم. این ماجرا به شدت اصلاح طلبان را دلواپس و نگران سال 1400 کرده است. اصلاح طلبان که برای انتخابات آینده حساب ویژه ای باز کرده‌اند از این واهمه دارند که اتفاقات و وعده‌هایی که در دولت مورد حمایت‌شان عملیاتی نشده است، سبب شود تاثیرات آن را در دولت آینده ببیند.

حال این جریان سیاسی در حال اعتراف درباره ریزش آرای خود است و حتی سعی می کند با عبور از دولت و منتقد نشان دادن خود حساب خود را از پاستور جدا کند تا از ریزش بیشتر این آرا جلوگیری کند. البته منصفانه این است که اصلاح طلبان نگاهی هم به عملکرد خود در این 5 سال اخیر خصوصا در مجلس شورای اسلامی بیندازند. فراکسیون امید هم در مجلس با طرح ها و خصوصا سخنانی که داشتند حاشیه زیادی برای جریان اصلاحات بوجود آوردند. 

صادق زیباکلام: شایدمجبور شویم به ناطق و لاریجانی رأی دهیم

«صادق زیباکلام» فعال اصلاح طلب درباره ریزش آرای جناح سیاسی خود می گوید: «اصلاح طلبان یا سکوت کردند یا می گویند «ما پشیمانیم و نباید به روحانی رأی می دادیم»، این موضع درستی نیست».

وی افزود: اعتبار و سرمایه اجتماعی تنها امتیاز اصلاح طلبان محسوب می شود چون قدرت و تشکیلات ندارند بنابراین باید درباره درستی تصمیم شان برای حمایت از روحانی در سال 92 و 96 با مردم صحبت کنند و توضیح دهند.ما اصلاح طلبان شاید یک روز مجبور شویم به آقای ناطق نوری و علی لاریجانی رأی دهیم.

وی افزود: اصلاح طلبان چیزی در دولت دوازدهم به دست نیاوردند و نمی خواستند به دست بیاورند اما در انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 شرکت کردند و به روحانی رأی دادند تا به عقب برنگردیم و سیاست های سال 84 تا 92 بر کشور حاکم نشود.

اعتراف «حضرتی» به کاهش محبوبیت اصلاح‌طلبان
 
الیاس حضرتی ضمن اشاره به این که این یک واقعیت است که محبوبیت اصلاح‌طلبان کم شده، گفت: اگر محبوبیت اصلاح‌طلبان کم شده به این معنی نیست که به محبوبیت اصولگرایان اضافه شده است.
 
نسبت به سال گذشته مقداری از این محبوبیت کاسته شده که این همگانی است یعنی محبوبیت شخصیت‌های دیگر، نهادها، سازمان‌ها و ... نیز کم شده است.
 
وی در عین حال افزود: اصلاح‌طلبان سپر بلای بسیاری از تصمیمات اشتباه بودند و خودشان هم در محدودیت هستند. اصلاح‌طلبان مجبورند برای بسیاری از مسائل که ایراد و مشکل وجود دارد، همچنان از نظام دفاع و برابر مخالفان قد علم کنند.
 
حضرتی تأکید کرد: در دنیا صحبت اصلاح‌طلبان است که دیده می‌شود و می‌توانند پاسخ افراد را بدهند وگرنه اصولگرایان را کسی در دنیا جدی نمی‌گیرد.

آذر منصوری :اگر سرمایه اجتماعی از دست برود شرکت در انتخابات موضوعیت ندارد

«آذر منصوری» از جمله زنان فعال اصلاح طلب درباره هشداری که حجاریان درباره آرای اصلاح طلبان داد بیان کرد: تعبیر من از سخنان آقای حجاریان مبنی بر اینکه اصلاح طلبان نباید قدرت را گدایی کنند، این است که حضور در قدرت نباید اصل و هدف باشد. این حضور تا زمانی موضوعیت دارد که موجب ایجاد رضایتمندی مردم باشد.

وی افزود: روشن است که اگر این موئلفه از دست برود اصلاح طلبان نه در جلب مشارکت مردم موفق خواهند بود و نه در نهادهای انتخابی کارآمدی لازم و مطلوب را خواهند داشت.

وی افزود: اگر رضایتمندی مردم  اصل مهم در تداوم حضور اصلاح طلبان در این سطح از مشارکت سیاسی و حضور در نهادهای انتخابی نباشد و جای خود را به اصل صرف حضور در قدرت بدهد،  نتیجه این می شود که اصلاح طلبان پشتوانه و سرمایه اجتماعی خود را از دست می دهند.

هاشمی‌طبا: اصلاح‌طلبان در انتخابات بعدی رای ندارند

مصطفی هاشمی طبا کاندیدای انتخابات سال 96 درباره حمایت اصلاح طلبان از روحانی گفت: اصلاح‌طلبان از همان سال ۹۲ باید موضوعاتی که امکان داشت بعد‌ها بر سر آن با دولت دارای اختلاف نظر شوند را بیان می‌کردند. البته به این نکته مهم نیز باید توجه کرد که اگر امروز نیز همان اشخاص سال ۹۲ کاندیدای ریاست جمهوری باشند، اصلاح طلبان باز هم به آقای روحانی رای می‌دادند.

 وی با با عنوان این موضوع که اصلاح طلبان در انتخابات بعدی رای ندارند، گفت: عملکرد لیست امید مجلس بسیار کمرنگ بوده است. به اعتقاد من گردانندگان مجلس دهم به بیش از ده نفر هم نمی‌رسند. البته ممکن است در رای‌گیری‌ها مقداری این روند تعدیل شود، ولی فراکسیون امید آنطور که باید و شاید قادر به نقش‌آفرینی در مجلس نیستند. چ

این فعال اصلاح طلب ادامه داد: اصلاح طلبان مجلس نباید علی‌رغم تعداد نفرات بالا فرمان اداره مجلس را به دست دیگران بسپارند. اینکه برخی چهره‌های اصلاح طلب در مجلس، مدام از نقش‌آفرینی گریزان باشند و خود را مخفی کنند، زیبنده فراکسیون امید نیست.

ابطحی: مردم از اصلاح طلبان ناراضی هستند

«محمد علی ابطحی» از جمله اصلاح طلبانی که نزدیک به رئیس دولت اصلاحات است در توئیتی درباره ریزش رای این جریان سیاسی نوشت: «با کلی حرارت میگفت اصلاحات مرده. نمی بینید همه از اصلاحات نا امیدند. گفتم اینها نشانه آن است که اصلاحات زنده تر از همیشه است. اعتراض ها به این است که چرا نتوانسته ایم اصلاحات را قوی وموثر به پیش ببریم. مردم از اصلاح طلبان ناراضی هستند نه از اصلاحات.»

روزنامه آرمان: کسانی که سال گذشته در رای دادن به روحانی از هم پیشی می‌گرفتند، امروز نا امیدند

روزنامه حامی دولت در گزارشی نوشت:یک روز ارز گران می‌شود و روز دیگر قیمت سکه پیشی می‌گیرد. روزی به دلیل تخلفات، قیمت خودرو سر به فلک می‌کشد و در پی آن کشور در بحران کمبود آب و برق فرو می‌رود. البته به اینها مشکلات اقتصادی و معیشتی را نیز باید اضافه کرد.گرچه سخنگوی دولت قرار گرفتن رئیس‌جمهور تحت تاثیر رسانه‌ها را رد کرده، اما هنوز هم می‌توان به اعمال تغییرات در تیم اقتصادی دولت امید داشت.

این گزارش می افزاید: حسن روحانی اکنون در شرایطی قرار گرفته که کسانی که سال گذشته در رأی دادن به او از هم پیشی می‌گرفتند، اکنون نارضایتی خود را به شکل‌های مختلف ابراز می‌کنند.رئیس‌جمهور باید نسبت به ریزش سرمایه اجتماعی حساسیت بیشتری داشته باشد و با اعمال تغییرات، کارآمدی را در دولت تقویت کند تا مردم چهره حسن روحانی مصمم و کارآمد را شاهد باشند.

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار