مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. بهمن 1397 - 17:35   |   کد مطلب: 23707
رئیس بنیاد نهج‌البلاغه‌خوانی با تأکید بر اینکه نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی نیاز امروز کشور و جنس آن گفتمانی است، گفت: در کشور ما فرهنگ حکومتی شد و بودجه‌خواری جای عملکرد حقیقی را در حوزه فرهنگ گرفت، ضمن اینکه متاسفانه امروز افراد مجاهد و اندیشمند را کمتر در مجموعه‌ها راه می‌دهیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا مهدوی‌ارفع امروز در همایش «محضر خورشید» در تالار فجر همدان با معرفی اجمالی نهضت نهج‌البلاغه و ضرورت آن در روند انقلاب اسلامی اظهار کرد: این نهضت مردمی و خودجوش هم در راستای اهداف مورد تاکید رهبر معظم انقلاب با هدف تعمیق و ساماندهی فرهنگ کشور و هم راهکاری در تقابل با تهاجم فرهنگی غرب تعریف شده است.

وی به رویکرد رهبر معظم انقلاب در تبیین «آتش به اختیار» اشاره کرد و عنوان کرد: تاکید رهبر معظم انقلاب در این راستا مبنی بر کار تمیز فرهنگی و البته مردمی است چراکه انقلاب در ذات خود مردمی بوده است.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه‌خوانی ادامه داد: مردم اغلب کشورها از جمله کره و حتی آمریکا نسبت به نمادهای ملی کشور خود تعصب و جایگاهی ویژه دارند اما در کشور ما فرهنگ حکومتی شد و بودجه‌خواری جای عملکرد حقیقی را در حوزه فرهنگ گرفت.

وی با بیان اینکه جنس کار این نهضت، گفتمانی است نه سازمانی متذکر شد: این قدرت دین و گفتمانی بزرگ است که معمار کبیر انقلاب در تبعید پیام می‌دهد پادگان‌ها از سرباز خالی شود و با وجود آنکه شاه بر کشور حاکم بود سربازان از دستور امام تبعیت کردند.

مهدوی‌ارفع مشکلات امروز فرهنگ را در در دو حوزه تشریح و تبیین کرد و گفت: نخستین مشکل این است که اندیشه‌ای عمیق و راهبردی نداریم، متاسفانه در دومین شکل از مشکلات امروز افراد مجاهد و اندیشمند را کمتر در مجموعه‌ها راه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه نوع آموزش‌های قرآن در سیستم آموزشی گاه باعث دلزدگی از خوانش و فهم قرآن می‌شود گفت: این سیستم به جای اینکه آموزش‌های کاربردی قرآن را در زندگی افراد جاری کند به ظاهر و شکل ظاهری قرائت تاکید بیشتری دارد.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه‌خوانی خاطرنشان کرد: باید نهج‌البلاغه را به عنوان گنج روزگار به زندگی مردم بیاوریم و لذت زندگی با نهج‌البلاغه را بچشیم و بچشانیم.

وی بر دو ویژگی فراملیتی و فراجهانی بودن نهج‌البلاغه تاکید کرد و افزود: در این کشور قشری با عنوان قشر خاکستری وجود دارد که ممکن است روحانیت هم همراه نباشد اگر پای مکتب امیرالمومنین(ع) بنشیند بسیار انقلابی می‌شود.

مهدوی‌ارفع با بیان اینکه قرائت قرآن نخستین گام در ادراک آن است بعد تدبر، تاویل و تفسیر اظهار کرد: در نهضت نهج‌البلاغه نیز قرار نیست در گام اول به شرح و تفسیر برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: «امروز شرایطی مشابه دوران حکومت امیرالمومنین است پس روزگار نهج‌البلاغه است» زیرا دست کم هفت شباهت بین حکومت ما و حکومت امیرالمومنین وجود دارد.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه‌خوانی تصریح کرد: دوران بیعت و خیانت در هر دو حکومت مشابه است، برجام امروز همان جنگ صفین است، مذاکره حکمیت و مذاکرات امروز کشور با استکبار همان شرایط را تداعی می‌کند.

وی عنوان کرد: نسل جدید انقلاب در هر دو حکومت هم می‌توانند فرصت و هم تهدید انقلاب باشند، به همین دلیل معاویه نقل حدیث در آن حکومت را ممنوع اعلام کرد تا شناخت آرمان حکومت مشکل شده و بعد نقل احادیث جعلی جایگزین منابع شناخت و معرفت انقلاب شود.

مهدوی‌ارفع بیان کرد: گسترش نفوذی‌ها در حکومت، ناامید کردن مردم از حکومت علی(ع)، تفسیر به رأی کردن منابع دین و ایجاد انحراف در دین، پیدایش جریان نفوذ و نفاق جدید از دیگر وجوه مشترک در هر دو حکومت است.

وی تاکید کرد: امروز روزگار نهج‌البلاغه است و هرکس نهج‌البلاغه را حبس کرده خائن است.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه‌خوانی تشریح کرد: در حال حاضر مراکز و سازمان‌های بزرگی به نهضت نهج‌البلاغه پیوسته‌اند اگرچه با غربت آغاز کردیم اما خوشحالیم همه متوجه این گنج شوند و از برکات آن بهره‌مند گردند.

وی گفت: متاسفانه ما فرهنگ حکومت امام زمانی را بلد نیستیم و تنها کتابی که می‌تواند این فرهنگ را بین ما حاکم کند نهج‌البلاغه است و باید تلاش کنیم تا علاوه بر نهج‌البلاغه، قرآن و صحیفه سجادیه را نیز از غربت خارج کنیم.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان همدان نیز با قدردانی از اقدام حجت‌الاسلام ارفع از راه‌اندازی نهضت نهج‌البلاغه‌خوانی گفت: این نهضت می‌تواند جنبشی در نهج‌البلاغه‌خوانی ایجاد کند.

علی طاهری با اشاره به سابقه 12 ساله این بنیاد در همدان اظهار کرد: این بنیاد در کنار موسسه نهج‌البلاغه در حدود 40 مسجد، نهج البلاغه‌خوانی را دنبال می‌کند.

وی به برنامه‌ریزی برای تداوم این کار در 30 مسجد استان اشاره کرد و بیان کرد: قرار بر این است حداقل در طی هفته یکی از مساجد استان، نهج‌البلاغه‌خوانی را پیگیری کند.

رئیس بنیاد نهج‌البلاغه استان همدان افزود: سبک کار دکتر ارفع در خوانش نهج‌البلاغه متفاوت است اما بنیاد استان همدان آمادگی کامل دارد که با سبک و سیره استاد ارفع همراهی و هماهنگی داشته باشد.

منبع:فارس

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار