مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. بهمن 1397 - 9:00   |   کد مطلب: 23712
سفیر پیشین ایران در ونزوئلا به تظاهرات اخیر ونزوئلا اشاره کرد و گفت: دست نشانده آمریکایی ها در سن 35 سالگی بعنوان رئیس مجلس ونزوئلا معرفی شد و در آخر نیز اعلام ریاست جمهوری کرد و به فاصله بسیار کوتاهی دولت آمریکا و برخی کشورهای همسو نیز از وی حمایت کردند و او را بعنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا پذیرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،

احمد سبحانی، سفیر پیشین ایران در ونزوئلا با اشاره به دخالت آمریکا در تحولات اخیر ونزوئلا به شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: مواضع دخالت جویانه در ذات آمریکایی ها است و همواره در امور داخلی سایر کشورها دخالت می کنند و از طرفی نیز آمریکایی ها با توجه به اینکه آمریکای لاتین را حیات خلوت خودشان می دانند، دست به چنین اقدامی می زنند.

 

وی اظهار داشت: در یک برهه ای این منطقه به کانون نهضت های ضد آمریکایی تبدیل شد و کشورها از زورگویی شرکت های بزرگ چند ملیتی آمریکایی و امپریالیسم ها خسته شده و به سطوح آمدند.

 

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا تصریح کرد: در حال حاضر آمریکایی ها سعی می کنند تا با زور و فریب و یا هر روشی که می توانند، حاکمیت خودشان را به این کشورها برگردانند.

 

سبحانی خاطر نشان کرد: امروز در کشور ونزوئلا اینگونه تبلیغ می شود که دولت جدید دچار فقر شده است، اما در واقع این کشور اصولاً همیشه یک کشور دو قطبی بوده است و قبل از روی کار آمدن چپ ها، قسمت عمده ای از جمعیت کشور در زاغه ها زندگی می کردند این در حالی است که طبق آمار ها ونزوئلا یکی از ثروتمندترین کشورها بوده است.

 

وی افزود: زمانی که «هوگو چاوز» سر کار آمد و نماینده مردمی شد و در حالیکه به وی ظلم شده بود، سعی کرد تا فقر و بی سوادی را از بین ببرد و در طول این مدت دچار توطئه های شدیدی شد که با حمایت غرب و آمریکا همراه بود شد.

 

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا بیان داشت: چه در کودتای نفتی و چه در کودتای نظامی، کودتاگران بلافاصله پس از سر کار آمدن مورد حمایت آمریکا قرار می گیرند و تمامی نهادهای مدنی ونزوئلا را منحل می کنند که البته این کودتا با حمایت مردم شکست خورد.

 

احمد سبحانی در ادامه گفت: آمریکایی ها یک فردی را از ونزوئلا به آمریکا برده بودند و در آن جا تحصیل کرد و بعد از آموزش وی را به ونزوئلا برگرداندند و بلافاصله نماینده مجلس شد.

 

وی افزود: دست نشانده آمریکایی ها در سن 35 سالگی بعنوان رئیس مجلس ونزوئلا معرفی شد و در آخر نیز اعلام ریاست جمهوری کرد و به فاصله بسیار کوتاهی دولت آمریکا و برخی کشورهای همسو نیز از وی حمایت کردند و او را بعنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا پذیرفتند.

 

سفیر پیشین ونزوئلا خاطر نشان کرد: نوع و نسل جدیدی از کودتا ها در ونزوئلا و دیگر کشورها رقم می خورد که امیدواریم این کودتا هم مثل همه توطئه های دیگر که ظرف سال های گذشته در آن منطقه داشتند، شکست بخورد.

 

سبحانی در پاسخ به این سوال که "چرا رئیس جمهور ونزوئلا دستور خروج دیپلمات های آمریکایی را از خاک ونزوئلا صادر کرده است؟" گفت:  یک جمله معروفی در بین مردم آمریکای لاتین وجود دارد که می گوید "آمریکا تنها کشوری است که در آن کودتا رخ نمی دهد"، چرا که در آمریکا سفارت آمریکا وجود ندارد، این طعنه به این است که در هرکجا در این منطقه توطئه و کودتایی شکل بگیرد، ریشه آن در سفارت آمریکا بوده است.

 

وی با اشاره به اینکه سفارتخانه آمریکا در ونزوئلا بیش از 300 و یا 400 نفر پرسنل دارد، افزود: آمریکایی ها در صدد این بودند تا فعالیت های ضد دولت ونزوئلا را حمایت کنند و طبیعی است که وقتی آمریکا رئیس جمهور ونزوئلا را به رسمیت نمی شناسد و با یک کودتاچی اعلام همبستگی می کند، به همین دلیل مادورو دستور داد تا سفارتخانه عظیم و بسیار بزرگ آمریکا در ونزوئلا تعطیل شود.

 

سبحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه "آیا آمریکایی ها دست از انقلاب رنگی برداشته اند یا خیر؟" گفت: این کودتایی که در ونزوئلا شکل گرفته است، نسل جدیدی از کودتا بود؛ در کودتای 2002 و در زمان «هوگو چاوز» به هر حال مخالفین در یک خیابان و موافقین در یک خیابان دیگر به تظاهرات می پرداختند.

 

وی در ادامه افزود: مخالفین مسیر تظاهراتشان را عوض و به طرف کاخ ریاست جمهوری رفتند و کاخ ریاست جمهوری را اشغال کردند و بلافاصله یک تعدادی از ارتشی ها از معترضین حمایت کردند، در واقع یعنی کودتا صرفاً نظامی نمی شود و ظاهراً با حمایت بخشی از مردم صورت می گیرد که نهایتاً این یک کودتایی بود که شکست خورد.

 

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا اشاره کرد: در کودتای امروز ونزوئلا یک تعدادی از مردم که نمایندگانی هم در مجلس دارند، به خیابان ها می آیند و رئیس مجلس می آید عنوان می کند که من رئیس جمهور هستم که قبل از آن هم نتوانسته بودند که حمایت نظامی ها را بدست بیاورند و تعدادی محدود و سطح پایین یک حرکت ایضایی داشتند که بلافاصله سرکوب شد.

 

احمد سبحانی خاطر نشان کرد: آمریکایی ها همواره نوع کودتا ها را تغییر می دهند و به نوعی سعی می کنند کودتای رنگی و چاشنی نظامی هم داشته باشد، ولی چیزی که در ونزوئلا وجود دارد این است که جامعه دو قطبی است که قطب دیگر جامعه به شدت از دولت حمایت می کنند.

 

وی تصریح کرد: مردمی که طرفدار دولت ونزوئلا هستند، بر این باورند که این دولت علی رغم همه ایراداتی که دارد توانسته است به بدبختی و فقر مردم پایان دهد و مردم را به حساب بیاورد، مردمی که در دولت های قبلی به حساب نمی آمدند و حتی شناسنامه هم نداشتند.

 

سفیر پیشین ایران در ونزوئلا اظهار داشت: از روزی که هوگو چاوز و حکومت جدید در ونزوئلا سر کار آمد، روزی نبوده است که توطئه ای علیه دولت نشود؛ در یک مقطعی یکی سری از نظامیان کلمبیا را آوردند و لباس نظامیان ونزوئلا را تنشان کردند و خواستند دست به تحرکاتی بزنند که نهایتاً دستگیر شدند. در یک مقطعی نیز تصمیم داشتند با هلی کوپتر، کاخ ریاست جمهوری را بزنند.

 

سبحانی با اشاره به تظاهرات خوشنت آمیز کشور ونزوئلا، گفت: توطئه و دسیسه ای که در چند روز اخیر توسط یک تعداد محدود از نظامیان با درجه های پایین در ونزوئلا رخ داد نشان از آن دارد که آمریکایی ها از هیچ تلاشی در سرنگونی دولت ونزوئلا فروگذار نکردند.

 

وی اشاره کرد: یکی از کارهایی که آمریکایی به شدت روی آن برنامه ریزی داشتند، جنگ اقتصادی بود و این وضعیتی که در ونزوئلا از نظر اقتصادی مشاهده می شود، بخشی از آن به مسائل داخلی و بخش عمده آن به جنگ اقتصادی و دخالت هایی که آمریکایی ها به صورت اقتصادی داشتند مرتبط می شود که با شکل و شمایل انقلاب های مخملی و رنگی ادامه داشته و همیشگی بوده است و تا به امروز نتیجه بخش نبوده است.

 

سبحانی به بعد بین المللی این تظاهرات پرداخت و تصریح کرد: به نظر می رسد که دنیا وارد یک دوران جنگ سرد جدید شده است؛ امروز چین و روسیه در شورای امنیت از دولت قانون مادورو حمایت می کنند در حالی که آمریکا و متحدینش از مخالفین و به یک شکل بسیار خطرناکی حمایت می کنند.

 

وی در پایان گفت: اگر در فرانسه تظاهرات گسترش پیدا کند و کشورها بیایند و رهبر تظاهرکنندگان فرانسه را بعنوان رئیس جمهور به رسمیت بشناسند، اتفاق عظیمی در نظام بین الملل اتفاق خواهد افتاد و این کاری است که استارت آن را آمریکایی ها و غربی ها زده اند که روزی گریبانگیر خودشان خواهد بود.

 

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار