مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. بهمن 1397 - 22:12   |   کد مطلب: 23768
دانشمند برجسته جهان اسلام ضمن اشاره به دستاوردهای حائز اهميت انقلاب اسلامی، از پاره‌ای آسيب‌های فعلی كشور سخن به ميان می‌آورد و تأكيد می‌كند: در برخی قسمت‌ها نیاز به تفکر جدید داریم، برخی تنها برای اینکه به قدرت برسند و در قدرت بمانند تغییری در شیوه پرداخت یارانه نمی‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،محمدعلی‌زلفی‌گل با بیان اینکه وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید، عرصه علمی دانشگاهی کشور بسیار محدود بود اظهار کرد: در آن زمان دانشگاه‌ها تنها در مقاطع لیسانس و گاه فوق لیسانس دانشجو می‌پذیرفتند.

وی با بیان اینکه در کشور تنها 170 هزار دانشجو وجود داشت افزود: امروز به لطف خداوند بزرگ و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیش از 4.5 میلیون دانشجو در کشور در حال تحصیل هستند که از این میزان 700 هزار نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 150 هزار نفر در مقطع دکترا هستند.

پیش از انقلاب دوره دکترا نداشتیم

دانشمند برجسته جهان اسلام با تأکید بر اینکه قبل از انقلاب دوره دکترا در کشور وجود نداشت تصریح کرد: بهترین جوانان مملکت به خارج از کشور اعزام می‌شدند تا درس بخوانند و پس از بازگشت به کشور به عنوان استاد دانشگاه استخدام شوند.

وی با بیان اینکه تعداد زیادی از این افراد به کشور بازنمی‌گشتند ادامه داد:  به لطف خداوند بزرگ در سال 1365 برای نخستین بار دانشگاه شیراز در رشته شیمی مقطع دکترا را تاسیس کرد و بعد از آن سایر دانشگاه‌ها نیز مقطع دکترا را دایر کردند.

زلفی‌گل با بیان اینکه در حال حاضر تنها 150 هزار دانشجو در تمام رشته‌ها در مقطع دکترا  تحصیل می‌کنند تصریح کرد: فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های کشور از استانداردهای لازم برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه قبل از انقلاب در عرصه ملی  کمتر از 500 مقاله علمی در کشور به چاپ رسید ادامه داد: در سال 2018 بیش از 60 هزار مقاله بین‌المللی چاپ شده و تعداد محققانی که مقاله بین‌المللی ارائه می‌دهند، رشد کرده و تقریباً به همین میزان نیز مقاله‌های بومی در داخل کشور چاپ می‌شود.

استاد تمام دانشگاه بوعلی‌ با بیان اینکه رتبه اول علمی در منطقه ایران است خاطرنشان کرد: ایران در منطقه هیچ رقیبی ندارد و نزدیک‌ترین کشور به آن ترکیه با حدود 15 هزار مقاله بین‌المللی است.

وی گفت: حدود دو درصد از تولید علم جهان متعلق به کشور ماست در حالی که جمعیت کشور ما یک درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد.

افزایش چشمگیر دانشمند بین المللی

زلفی‌گلی با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه علمی اتفاقات بسیار خوبی رخ داده است اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یک دانشمند یک درصد ISI بیشتر نداشتیم در حالی که امروز بیش از 220 دانشمند یک درصد ISI داریم.

وی با بیان اینکه 16 دانشمند پراستناد یک صدم درصد (ISI) داریم که یک اتفاق خیلی بزرگی برای کشور ما است افزود: در عرصه نانو رتبه ششم دنیا را به خود اختصاص دادیم و در عرصه علمی رتبه پانزدهم در دنیا را کسب کردیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی  یک مجله بین‌المللی که تحت نمایه‌های بین المللی منتشر شود در داخل کشور وجود نداشت تصریح کرد: در حالی که امروز بیش از 200 مجله بین‌المللی تحت نمایه‌های معتبر بین‌المللی در داخل کشور منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی پایگاه استنادی جهاد اسلام در شیراز تاسیس شد که تمام مقالات علمی پژوهشی و علمی ترویجی منتشر شده در کشور را در خود جای داد به طوری که برای  جستجوی هر موضوعی می‌توان با استفاده از یک کیبورد تمام اطلاعات  مورد موضوع مورد نظر را یافت و در دسترس داشت در حالی که پیش از انقلاب این نمایه‌سازی‌ها وجود نداشت.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: در عرصه‌های فناوری نیز کشف سلول‌های بنیادی و دستیابی به تکنولوژی، صنایع نانو تکنولوژی و  صنایع پتروشیمی و نفت که اکثر متخصصین این صنایع از فارغ التحصیلان داخل کشور هستند باعث افتخار ماست.

وی با بیان اینکه در زمین تسلیحات نظامی و امنیتی رشد قابل توجهی داشته و داریم گفت: انواع مختلف هواپیماها را می‌توانیم بسازیم و در صنایع هوافضا نیز حرف‌های بسیاری برای گفته داریم.

رونق توریست سلامت در ایران

عضو هیأت علمی دانشگاه بوعلی‌سینا با اشاره به اینکه در زمینه سلامت نیز در گذشته اکثر پزشکان ایران از بنگلادش و فیلیپین به کشور می‌آمدند اظهار کرد: امروزه توریست‌های سلامت به ایران سفر می‌کند و یکی از درآمدهای شهرهایی چون  شیراز، تبریز و مشهد از آن است.

وی با بیان اینکه در کشور ما پزشکی یک رکن جدی در دنیا محسوب می‌شود افزود: در زمینه صنعت راهسازی نیز پیشرفت‌های چشمگیری اتفاق افتاده است به طوری که شاهراه‌های اصلی بین استان‌ها و اتوبان‌ها ایجاد شده و مسیرهای ریلی توسعه پیدا کرده است.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه پیش از انقلاب در روستاها آب، برق و گاز وجود نداشت تصریح کرد: امروز دورافتاده‌ترین روستاها از خدمات آب، برق و گاز بهره‌مند هستند.

وی با اشاره به اینکه در بحث عمرانی اتفاقات خوبی در کشور رخ داده که قابل قیاس با گذشته نیست تصریح کرد: تعداد زیادی از شهرهای ایران به عنوان زیباترین شهرهای دنیا مطرح هستند و توسعه بسیار خوبی در این شهرها رخ داده است.

دانشمند برجسته جهان اسلام با بیان اینکه در تمدن در کنار این موارد مشکلاتی نیز وجود دارد ادامه داد: در دنیای علم هر مسئله‌ای که حل شود ده‌ها مسئله جدید ایجاد می‌شود و در سیستم اجتماعی و جامعه‌شناسی نیز همین رویه حاکم است.

وی با اشاره به اینکه وقتی رفاهیات و تکنولوژی افزایش می‌یابد ناخودآگاه نیازهای جدید برای جوامع نیز خلق می‌شود خاطرنشان کرد: به طور مثال رایانه کشف شد و نقل و انتقالات پول و نامه‌های پستی همگی به صورت دیجیتال انجام می‌شود.

زلفی‌گل با بیان اینکه طبیعی است قسمتی از کارهای یدی و فیزیکی حذف می‎شوند گفت: پس برای اشتغال‌زایی و تولید باید به اقدامات جدید و به‌روز دست زد و مزیت‌سازی کرد.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم پاسخگوی نسل جوان بوده و اشتغال مورد نیاز آنها را تأمین کنیم و جامعه را به سمت پیشرفت سوق دهیم باید از علم و دانش استفاده کنیم تا تکنولوژی‌های جدیدی خلق شوند و این نیازها را پاسخ دهند.

بسیج همگانی برای حل مشکل اشتغال

دانشمند برجسته جهان اسلام با تأکید بر اینکه عمده‌ترین مشکلی کشور بحث اشتغال است افزود: مدیران با امکانات کشور برای ایجاد اشتغال و رونق تولید بسیج شوند چراکه اگر این اتفاق رخ ندهد با یک بحران جدی روبرو می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه بیش از 10 میلیون دانش‌آموخته دانشگاهی نیازمند شغل هستند تصریح کرد: جوانی که شغل نداشته باشند آسیب‌پذیر می‌شود و نشاط و امید به زندگی در جامعه کاهش می‌یابد که آسیب‌های مختص به خود را به همراه دارد.

زلفی‌گل با بیان اینکه پیشنهاد بنده به مسوولان کشور این است که در برخی از نقاط نیاز به تفکر جدید داریم ادامه داد: به عنوان مثال برخی امروز تنها برای اینکه به قدرت برسند و در قدرت بمانند تغییری در شیوه پرداخت یارانه ایجاد نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به سبک فعلی ادامه یابد ظلم به نسل آینده است.

دانشمند برجسته جهان اسلام با تأکید بر اینکه باید برای خانوارها و در حساب آنها پول پس‌انداز کرد و با آن پول  به رونق تولید پرداخت و آینده را برای همه شفاف‌تر کرد گفت: مسؤولان دولت اگر بخواهند با همین سبک کشور را اداره کنند مطمئن باشند کشور را با آسیب مواجه خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه باید نوع نگاه‌ها تغییر داد اظهار کرد: در بحث تعاملات فراملی و دیپلماسی خارجی باید تغییراتی ایجاد کنیم.

پیشگیری از بروز مشکلات عقلانی است

زلفی‌گل با تأکید بر اینکه عقل یعنی پیشگیری افزود: باید به شکلی تصمیم‌گیری کرد که مشکلی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه علم هنر حل کردن مسئله و مشکل است تصریح کرد: پس باید عاقل باشیم و با استفاده از عقل طوری کشور را مدیریت کنیم که مشکلی پیش نیاید.

دانشمند برجسته جهان اسلام افزود: علم به ما کمک می‌کند نیازهای جامعه را تشخیص داده و آنها را حل کنیم تا مشکلات بر هم انباشته نشود و هزینه بیشتری را به جامعه تحمیل نکند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار