مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. بهمن 1397 - 11:54   |   کد مطلب: 23780
پشرفت های علمی در رشته های پژشکی مانند تولید سلول های بنیادین، ترمیم آسیب های نخاعی و همچنین تولید داروهای نوترکیب از مهمترین دستاوردهای پزشکی ایران بعد از پیروزی انقلاب است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تلاش دانشمندان علوم پزشکی، ایران به یکی از قطب‌های ‏تحقیقات، فناوری، ‏سلامت و آموزش بهداشت در منطقه تبدیل شده‌ است و در بسیاری از شاخه‌ها در رده‌های بالای ‏جهانی قراردارد.‏‎

خانه های بهداشت افتخار نظام جمهوری اسلامی

طرح گسترش شبکه های بهداشتی در سالهای دهه 60 از سوی دکتر حسین ملک افضلی معاون وقت وزیر بهداری پایه گذاری شد. با تاسیس خانه های بهداشت، مراقبت های بهداشتی و درمانی در مناطق روستایی به بهورزان که افرادی از همان منطقه با تحصیلات دیپلم و آموزش های اولیه بهداشتی و درمانی بودند، سپرده شد. اکنون بیش از 18 هزار خانه بهداشت و 35 هزار بهورز در سراسر کشور وجود دارد که اساسی ترین خدمات بهداشتی را به محروم ترین و دور افتاده ترین روستاهای کشور ارائه می دهند. با وجود اینکه سواد بهورزان از پزشکان کمتر بود اما به دلیل دسترسی بیشتر مردم به خدمات بهداشتی، پیشگیری، واکسیناسیون و مراقبت های مادر و کودک، اثربخشی خدمات بهورزان به مراتب بیشتر از پزشکان بود.

ارتقاء استانداردهای بهداشتی

بیش از 85 درصد از جمعیت روستایی و مناطق محروم ایران، به خدمات مراقبت ‌های اولیه دسترسی دارند. شاخص ‌های بهداشت و درمان در جمهوری اسلامی بهبود فروانی یافته است و در حال حاضر از میانگین ‌های منطقه ‌ای آن بالاتر است. با توجه به گسترش خانه‌ های بهداشت در سراسر کشور، این شاخص ‌ها در مناطق شهری و روستایی ایران، با یکدیگر برابر است.

دسترسی به آب بهداشتی در ایران پس از انقلاب شدیداً افزایش داشته و امروز اغلب مناطق جمهوری اسلامی ایران به آب آشامیدنی دسترسی دارند. در سال 1355 فقط 51 درصد مردم ایران به آب بهداشتی سالم دسترسی داشتند، اما بر اساس گزارش بانک جهانی، در حال حاضر 90 درصد مردم ایران به آب سالم و بهداشتی دسترسی دارند و پس از ایران، کشورهایی مانند مکزیک با 85 درصد، چین 77 درصد، روسیه 72 درصد، اندونزی 61 درصد، هند 40 درصد، نیجریه با 29 درصد و سودان جنوبی با 7 درصد قرار گرفته ‌اند.

رونق توریسم درمانی

درحال حاضر با پیشرفت زیرساخت های پزشکی و نظام آموزشی و همچنین تلاش متخصصان این حوزه نه تنها نیاز کشور از پزشکان خارجی برطرف شده است بلکه سخت ترین بیماری ها در کشورمان درمان پذیر شده است به طوری که پزشکان ایرانی پذیرای بسیاری از بیماران کشورهای خارجی بوده که این موضوع سبب رونق صنعت توریسم درمانی در ایران شده است.

در حقیقت گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدتی بیشتر از 24 ساعت و کمتر از یک سال صورت می پذیرد.

این نوع گردشگری هم اکنون در ایران در حال انجام بوده و سالیانه تعدادی از بیمارستان های کشور پذیرای تعداد قابل توجهی از بیماران کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، آذربایجان و … هستند. مرکز درمان ناباروری رویان یکی از مراکزی است که سالیانه از بسیاری از کشورهای منطقه پذیرای بیماران است.

ایران در سال گذشته از محل گردشگری سلامت درآمد تقریبی یک و 2 دهم میلیارد دلاری داشت که این مبلغ با توجه به ظرفیت های موجود حوزه درمان تا هفت میلیارد دلار قابل افزایش است.

برترین دستاوردهای پزشکی

ساخت نای مصنوعی

نخستین نای مصنوعی به کمک مهندسی بافت از سوی محققان ایرانی برای نخستین بار در دنیا ساخته شد. تحقیقات برای ساخت نای مصنوعی از حدود 10 سال پیش شروع شد. نای مجرای تنفسی است که از حنجره شروع می شود و به ریه ختم می شود. این عضو 12 سانتی متر طول دارد و کسانی که در جریان جنگ تحمیلی دچار آسیب های شیمیایی شده اند و بافت داخلی نای آنها آسیب دیده و جوشگاهها موجب تنگی تنفس آنها می شود و  افرادی که در جریان تصادفات و بستری شدن در بخشهای مراقبت های ویژه (ICU) از لوله تنفسی استفاده کرده اند، مجبور به تعویض نای هستند.این پروژه از سخت ترین بخشهای ساخت یک عضو بوده است زیرا تولید غضروف نای به همان شکل بسیار عمل پیچیده ای است. نای با توجه به اینکه یک مجرای ساده فیزیکی نیست و از پوشش داخلی ترد و بسیار پیچیده ای تشکیل شده است، ساخت آن به صورت مصنوعی نیز تکنیک ویژه ای می طلبد که محققان ایرانی توانسته اند به این تکنیک دست پیدا کنند. ساخت نای مصنوعی به کمک داربستی ساخته شده به کمک مهندسی بافت به شکل یک ساختار نای انجام شده و سلولهای غضروفی را در آن ساختار تکثیر یافته و نای و نایچه مصنوعی به کمک سلولهای خود فرد بیمار ساخته شدند.

 

ساخت نخستین چسب بافتی هوشمند دنیا

ساخت نخستین چسب بافتی هوشمند در دنیا از سوی محققان ایرانی از دیگر موضوعاتی بود که محققان ایرانی با تلاش پیگیر خود به آن دست یافتند. چسب های بافتی در جهان بیش از دو دهه است که در دنیا استفاده می شوند اما این چسب ها به دلیل مشکلاتی که برای نسوج انسانی ایجاد می کند، چندان مورد استقبال نبودند چسب بافتی که از سوی محققان ایرانی ساخته شده به صورت اتولوگ و از خون خود فرد مشتق شده است. عنوان هوشمند این چسب بافتی به این منظور اطلاق می شود که غلظت های مختلف برای نسوج نرم، عصب، شریان و حتی استخوان مورد استفاده گرفته است. ضمن اینکه قدرت کشش آن قابل تغییر است و همه شاخه های پزشکی می توانند از آن استفاده کنند. مهمترین کاربردهای این چسب بافتی، امکان پذیر شدن پیوند عروق، اعصاب و استخوان است.

 

تولید رگ مصنوعی به کمک نانوالیاف

رگ مصنوعی از نانو الیاف زیست سازگار زیست تخریب پذیر از سوی محققان ایرانی ساخته شد. نمونه این رگ که در گردن یک گوسفند پیوند زده شده و پس از گذشت این مدت کارکرد مطلوبی داشت و گوسفند مزبور در زمان ارائه این گزارش به حیات طبیعی خود ادامه داد. این رگ مصنوعی با بهره گیری از تکنیک های نانوفناوری و مهندسی بافت تولید شد.هدف تولید انبوه رگ مصنوعی نبوده بلکه هدف ارائه محصولات دانش محور است و پیش بینی می شود که حداقل سه سال و حداکثر 10 سال دیگر این طرح به کاربرد بالینی برسد . هدف کشت سلول‌های "سنگفرشی" و عضلانی در دو طرف این رگ است که در صورت این موفقیت می توان پیوند اصلی را انجام داد.

 

تولید رده سلول های بنیادی جنینی و قرار گرفتن ایران در میان 10 کشور برتر دنیا

پژوهشکده رویان در سال 80 با تلاش های مرحوم دکتر سعید کاظمی آشتیانی و همکارانش به عرصه تحقیقات سلول های بنیادی وارد شد که این تحقیقات در سال 1382 به نتیجه رسید و پژوهشکده رویان با تولید رده سول های بنیادی جنینی نام ایران را در بین 10 کشور برتر دنیا که به این فناوری دست یافته اند، قرار گرفت. ایران‌ بعد از کشورهای‌ آمریکا، استرالیا، سوئد، انگلیس‌، هندوستان‌، کره‌ جنوبی‌، ژاپن‌، سنگاپور موفق‌ به‌ تولید این‌ سلولها شده‌ است‌.

 

تولد اولین کودک حاصل از روش لقاح مصنوعی در سال 71

اولین کودک حاصل از روش IVF در ایران در این پژوهشکده در سال 1371، دومین کودک حاصل از روش میکرواینجکشن در ایران در سال 1373 در پژوهشکده رویان و اولین کودک حاصل از روش PGD در ایران در سال 1383 در پژوهشکده رویان متولد شد.

 

تولد اولین گوسفند شبیه سازی شده در سال 85

نخستین گوسفند شبیه سازی شده ایران با تلاش محققان ایرانی به دنیا آمد. رویانا بره شبیه سازی شده از نژاد افشاری است که در روند شبیه سازی در تخمکی که هسته آن خارج شده، بدنیا آمد. در این روش هسته یک سلول بالغ غیر جنسی (پیکری) جایگزین شده و پس از فرآیندی خاص، جنین های حاصله از طریق جراحی به رحم گوسفند ماده منتقل شدند. پس از حاملگی و زایمان، موجود حاصله کاملا همانند موجودی است که سلول پیکری از آن گرفته شده است.

 

تولید موش از سلولهای بنیادی جنینی موشی

محققان ایرانی توانستند از سلولهای بنیادی جنینی موشهایی به منظور مدل های حیوانی آزمایشگاهی برای تحقیقات تولید کنند. این حیوانات به عنوان مدل استفاده می شوند و در فاز اول به کمک سلولهای بنیادی تهیه شده اند.

 

خودکفایی در تولید پروتئین فاکتور رشد فیبروبلاستی انسانی

پژوهشگران ایرانی توانستند در تولید پروتئین فاکتور رشد فیبروبلاستی انسانی به خودکفایی برسند و در سه جنبه مختلف خطوط جدیدی را در بخش تحقیقات ایجاد کند و به فناوری بومی تولید پروتئین فاکتور رشد فیبروبلاست انسانی دست یابند. این مواد دارای هزینه زیادی در خارج از کشور هستند که با تلاش محققان ایرانی با تولید این کار در داخل به خودکفایی برسیم و نیاز کشور را تامین شود.

 

تزریق سلول های شوآن برای ترمیم آسیب های نخاعی

پروژه تزریق سلول های شوآن برای ترمیم آسیب های نخاعی به عنوان یک درمان بی خطر برای نخستین بار در جهان از سوی پژوهشگران ایرانی اعلام شد و نتیاج بالینی این تحقیق پس از 10 سال به اطلاع عموم رسید. برای اینکه درمان بوسیله تزریق سلول های شوآن به بیماران آسیب نخاعی موفقیت آمیز باشد بیمار آسیب نخاعی نباید بالای 50 سال باشد، ضایعه نخاعی دچار عفونت خاصی نباشد و علائم نورولوژیک محدودی در ناحیه ضایعه وجود داشته باشد.دکتر امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: مرکز تحقیقات ضایعات نخاعی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال انجام کار تحقیقاتی بر روی سه پروژه است که تزریق سلول های شوآن و تزریق سلول های بنیادی و سلول های حس بویایی این سه پروژه است.روش تزریق سلول های شوآن به بیماران آسیب نخاعی یک روش ابتکاری و نوین است که برای اولین بار از سوی دانشمندان ایرانی با موفقیت انجام گرفت. در دو کشور روسیه و چین از سلول های بنیادی برای درمان آسیب نخاعی استفاده شده اما روش ایران در تزریق سلولهای شوئن به بیماران آسیب نخاعی تاکنون بر روی چند بیمار داوطلب انجام شده و موفقیت آمیز بوده است. در خصوص تزریق سلول های شوآن پروژه با موفقیت نسبی انجام شده است و چون پروژه به صورت تحقیقاتی درحال انجام است به طور قطعی نمی توان موفقیت آن را اعلام کرد.

 

آغاز پیوند مغز استخوان در سال 69

محققان ایرانی 17 سال پیش در کشور برای نخستین بار توانستند پیوند مغز استخوان را به انجام برسانند و پس از این مدت انجام دوهزارمین پیوند مغز استخوان را جشن گرفتند. 40 نوع بیماری به کمک پیوند مغز استخوان و سلول درمانی، بهبود پیدا می کنند.

 

دستیابی به فناوری تولید چند داروی اساسی

داروسازان کشور  با همت و تلاش به فناوری تولید داروهایی همچون داروی نوترکیب فاکتور 8 برای درمان بیماری‌های خونی، هموفیلی و داروی تراستوزومپ ،هرسپیتین برای درمان سرطان سینه ، واکسن هموفیلوس آنفولآنزا برای پیشگیری از  مننژیت اطفال ،داروی نوترکیب FSH برای درمان ناباروری، داروی هورمونی سینوپار(PTH) برای درمان اختلال غدد پاراتیروئید، پک GCSF برای پیوند مغز استخوان و خون سازی در بدن بیماران پس از شیمی درمانی، اتانرسپت برای درمان تورم مفاصل و داروی هورمونی لوپرولاید برای درمان سرطان پروستات و ریه  و وارفارین به عنوان رقیق کننده خون  در این دوسال اخیر دست یافته اند.

 

 تولید کیت های آزمایشگاهی

این کیت‌ها برای تشخیص بیماری‌هایی چون هپاتیتC ، سفلیس،‌نازایی، اختلالات هورمونی و مشکلات خونی وارد چرخه پزشکی کشورمان شدند.

 

 تولید دستگاه شتاب دهنده خطی

دستگاه شتاب‌دهنده خطی ایرانی برائ تشخیص و درمان سرطان در کشور ساخته شده  است. این دستگاه در درمان بیماران سرطانی و در حوزه رادیوتراپی کاربرد دارد .به طوری که این دستگاه از انتشار یافتن اشعه بە بافت‌های دیگر جلوگیری می‌کند کیفیت و دقت را با هم داراست و از خروج ارز جلوگیری می‌کند.وی افزود: این دستگاه را وزارت بهداشت مورد حمایت ویژه خود قرار می دهد تا بتواند به تولید انبوه برسد البته این دستگاه قبلاً تحریم شده بود.

 

تولید چند دستگاه سانتریفیوژ دارویی

 دستگاه سانتریفیوژ توبولار؛ سانتریفیوژی با16تا18هزار دور در دقیقه که در  تولید دارو و واکسن کاربرد دارد، دستگاه تیلورTSF؛ وسیله ای در جراحی های ارتوپدی، مانیتور علایم حیاتی با قابلیت پلی سومنوگرافی  در داخل کشور تولید شده اند.

 

تولید داروی زخم بیماران دیابتی

 محققان ایرانی برای اولین بار در جهان موفق به تولید  دارویی به نام  آنژی پارس برای درمان زخم بیماران دیابتی شده اند. این دارو  یک داروی گیاهی است  که طی یک پروسه 7 ساله ساخته شده است و پس از طی مراحل آزمایش بر حیوان و آزمایشهای بالینی بر روی انسان تائیدیه وزارت بهداشت را اخذ کرد. داروی آنژی پارس در 3 نوع کپسول، آمپول و پماد عرضه می‌شود و کارآزمایی های بالینی آن نشان داده است که مصرف آن در یک دوره دوماه بین 57 تا 88 درصد بهبودی زخم پای دیابتی را باعث می‌شود.

 

تولید داروی کاملا گیاهی درمان ایدز برای اولین بار جهان

تولید داروی درمان ایدز برای اولین بار در دنیا آیمود یک داروی تعدیل کننده ایمنی است. این دارو در سال 1384 توسط پژوهشگران ایرانی ساخته شد و پس از ثبت جهانی در اسفند 1385 همان سال رونمایی شد.

 

 تولید نانوکریستال جهت ترمیم بافت های آسیب دیده

تولید نانوکریستالهای جدید برای ترمیم بافت، ایجاد نانوفنجان هایی برای دارورسانی و درمان سل مقاوم به کمک نانو کریستال ها از جمله این دستاوردهای مهم کشور در حوزه مهندسی بافت است.

نانوکریستال هایی که محققان ایرانی به آن دست پیدا کرده اند موجب تکامل بافت، رشد و جذب سلول ها به شکل طبیعی خواهد شد و به طور همزمان داربست و سلول های سوار شده بر آن به صورت بیولوژیکی رشد می کند. ایجاد نانوفنجان هایی برای دارورسانی نیز از سوی محققان ایرانی محقق شد.نانو فنجان ها به گونه ای طراحی شده اند که غشاهای بیولوژیک بر روی آن ساخته شده است و در بخش ضخیم آن این توانایی وجود دارد که داروهای مورد نظر را بر روی آن سوار کرده و به سلول هدف مورد نیاز ارسال می شود تا ضمن اتصال به آن بتواند عملکرد دارویی خود را به انجام برساند. محققان دانشگاهی همچنین توانستند با تغییر باکتری سل مقاوم به درمان به کمک نانو کریستال توانسته اند یک زائده به آن بچسبانند .

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار