مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 31. خرداد 1398 - 23:34   |   کد مطلب: 23860
درحالی که مخاطبان منتظر دیدن قسمت جدید سریال گاندو بودند این مجموعه تلویزیونی پرمخاطب پنجشنبه شب بازپخش شد و بخش‌هایی از آن که مربوط به دولت بود حذف شد!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،مجموعه تلویزیونی «گاندو» به کارگردانی «جواد افشار» سریال شبانه شبکه سه است که از هجدهم خردادماه هر شب ساعت ۲۰:۴۵ روی آنتن رفته است. این سریال به جهت نوع ورود به مسائل امنیتی کشورمان که کمتر با پرده‌پوشی‌های سریال‌های مشابه خود همراه است، مورد توجه قرار گرفته و خیلی زود توانست در کنداکتور شبکه سه سیما جای خود را میان مخاطبان باز کند.
این سریال روایت مقابله نیروهای امنیتی با خطرات این حوزه است که با چالش آقازادگی، فساد اقتصادی همراه شده است. با توجه به رویکرد این سریال در به تصویرکشیدن پرونده‌های امنیتی واقعی و علی الخصوص بخش‌های مربوط به پرونده جاسوسی «جیسون رضائیان» این سریال مورد توجه بسیاری از مخاطبان واقع شده است.
 
 
سریال گاندو در بخش‌هایی به ماجرای جیسون رضائیان می‌پردازد که خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشنگتن‌پست در ایران است که چند سال به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود. او در آمریکا متولد و بزرگ شده است و تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد.
 
از این رو مخاطبان این سریال با حساسیت خاصی آنرا دنبال می کنند و برخی نیز سعی دارند گره‌های خبری و معماگونه‌ای که درباره ماجرای جیسون رضائیان وجود داشته است را نیز با دنبال کردن این سریال برای خود مکشوف و باز کنند.
 
 
اما علی رغم این موضوع پنجشنبه ۳۰ خردادماه به جای قسمت جدید، قسمت قبلی این اثر به روی آنتن رفت که اتفاقاً آن هم با سانسور بخش‌هایی در آنچه خواهید دید همراه و کلمه دولت حذف شده بود. 
 
مهم‌ترین اتهامات ضدامنیتی رضائیان، نفوذ در اماکن مهم دولتی و افشای برنامه‌های «ضد تحریمی ایران» از جمله هویت واسطه‌های تجاری و ماهیت شرکت‌های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم‌ها و جاسوسی از برنامه هسته‌ای ایران است.
 
 
از این رو پس از عدم پخش قسمت جدید این سریال تلویزیونی و سانسور بخش‌های مربوط به دولت، برخی از کاربران شبکه های اجتماعی که مخاطب این سریال بودند لب به انتقاد گشودند. بسیاری گمانه زنی کردند که دولت برای عدم پخش و سانسور این سریال دست به کار شده است. 
 
در همین رابطه، برخی از کاربران شبکه اجتماعی توئیتر بیان کردند : «با تکرار قسمت دیروز #گاندو به بهانه آماده نشدن و حذف بخشی از «آنچه خواهید دید» ، فشار حداکثری دولت رو به این سریال می شد حس کرد.»
 
 
یکی از کاربران این شبکه اجتماعی هم بیان کرد: «موضوع اصلی در قسمت ۱۳ #گاندو دستگیری خواهرزاده یکی از مسئولین است نه کلمه دولت! با تدابیری که اندیشیده شد و علی‌رغم فشارها امشب در گاندو به این موضوع پرداخته شده است.پیشنهاد میکنم گاندو را امشب از دست ندهید.»
 
 
گاندو در حالی سانسور شد که پیشتر «حسام الدین آشنا» مشاور فرهنگی رئیس جمهور در توئیتی از سریال چرنوبیل تعریف و تمجید کرد و از سیاستمداران ایرانی خواست از آن درس عبرت بگیرند. 
 
 
این موضوع باعث واکنش انتقادی «مسعود فراستی» منتقد سینما و تلویزیون شد و فراستی در برنامه هفت خطاب به وی گفت: «جناب آشنا معاون ریاست جمهوری راجع به سریالی که آمریکایی است نظر دادند. چون این حیطه ماست نه حیطه ایشان پس لطفا در حوزه ما دخالت نکنند همانطور که ما وارد سیاست نمی شویم، چون این سریال بسیار بد است و موضوع بسیار التهاب دارد که بسیار تیپیکال است و قادر نیست مسئله به این مهمی را منتقل کند.»
 
البته پیشتر برخی از کابران شبکه اجتماعی به واسطه نوع پرداخت مستقیم و بدون پرده پوشی این سریال تلویزیونی هشدار داده بودند که ممکن است این سریال از تیغ تیز سانسور و فشار در امان نماند. اما به نظر می رسد که آنچه در این سریال مهم است و هدف آن در جای جای سکانس‌های آن دیده می شود، هشدار نسبت به حربه نفوذ بیگانه در لباس‌های مختلف و سوء استفاده از شبکه رانت و فساد داخلی است. 
 
 
بررسی این موارد و بازبینی نقاط ضعف و تاکید بر نزدیک بودن روزنه‌های نفوذ می تواند برای بسیاری در کنار جذابیت داستان آموزنده باشد و از این رو می توان از این سریال تلویزیونی به عنوان یکی از نقطه عطف‌های عملیات رسانه‌ای در مقابل نفوذ نام برد.
 
انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار