مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. مرداد 1398 - 10:04   |   کد مطلب: 23905
به دنبال گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال در کشور اما و اگرهای فراوانی در ارتباط با فرصت ها و تهدیدهای این صنعت در میان کارشناسان مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،به نقل از راه آرمان، استخراج ارزهای دیجیتال پدیده ای نوظهور است که در ایران مانند سایر کشورها رواج یافته است.

با تصویب هئیت دولت استخراج ارزهای دیجیتال در کشور به رسمیت شناخته شد و از این پس افراد و یا گروه ها می توانند در شهرک های صنعتی مستقر گردند و در صورت استخراج ارز و برگشت آن به کشور، معاف از مالیات خواهند بود.

از این رو راه آرمان به بررسی کامل این نوع ارزها پرداخته و ضمن تشریح ماهیت آن ها ، اثرات مثبت و منفی آن بر اقتصاد را بیان کرده است.

ارز دیجیتال، پولی غیرشفاف

علی رئیس پور استاد اقتصاد در ارتباط با ماهیت ارزهای دیجیتال و یا ارزهای رمز گذاری شده به خبرنگار راه آرمان گفت: بیش از 2 هزار ارز رمزگذاری شده تاکنون شناخته شده اند که بیت کوین نمونه ای از آن است که در دنیا ارائه و تولید می گردد و یک چرخه مشخص مالی مختص خود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان اظهار داشت: شاخص ترین ارز دیجیتال بیت کوین است که معادل سازی ارزهای رمزگذاری شده محسوب می شود.

رئیس پور عنوان کرد: در محتوای اقتصاد پول های جدید را نمی توان به عنوان پول های غیرقانونی یا قاچاق به حساب آورد البته می توان گفت این پول ها غیر شفاف هستند و قواعد و مشخصات خاص خود را ندارند اما نمی توان آنها را نادیده گرفت.

وی افزود: ارزهای رمزگذاری شده محتوایی بر پایه فناوری چرخه تبادل فعالیت است که آینده پول را تشخیص می دهد و پیش بینی می گردد، در 10 سال آینده فعالیت های مبتنی بر نظام بانکداری منسوخ خواهد شد.

بیت کوین رایج ترین ارز کدگذاری شده کنونی در فضای مجازی

این استاد اقتصاد ابراز کرد: در آینده پولی که وجود خواهد داشت بر مبنی محتوای مجازی است و در حال حاضر رایج ترین آن بیت کوین است.

وی ادامه داد: بیت کوین مبنای استخراجی خاص خود را دارد و پاداشی است که به فرآیند مشارکت گروهی از افراد، تحت عنوان معدن کاو (ماینر) تعلق می گیرد و در واقع یک الگوریتم به رسمیت شناخته شده ای است که در ارتباط با آن افراد معدن کاو تراکنش هایی را پذیرفته و انجام می دهند و در مقابل پاداش می گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان بیان داشت: پول رمزگذاری شده بیت کوین دو بعد دارد که در بعد اول برای بدست آوردن آن می توان از طریق شرکت در عملیات مشارکت در شبکه اقدام کرد.

رئیس پور تصریح کرد: راه دیگر بدست آوردن سود از طریق خرید و فروش بیت کوین به عنوان یک کالا می باشد، بیت کوین از منظر اقتصادی به ویژه از نظر استخراج شبیه کالا محسوب می شود حال آنکه در این راستا برق زیادی هم مصرف می کند.

این استاد اقتصاد یادآور شد: البته صنایع دیگری مثل فولاد در حال توسعه هستند و از منابع انرژی به مقدار زیادی استفاده می کنند لذا بنابر مصالحی دولت ها ترجیح می دهند چرخش جریان اقتصاد و تولید محصولاتی صورت گیرد که بتواند مشکلات دیگری از اقتصاد را هم برطرف سازد.

ارائه آیین نامه ارزهای دیجیتال به دنبال تصویب نهایی مجلس/ ارزهای دیجیتال تاثیر چندانی در اشتغال زایی ندارد

وی اذعان داشت: استخراج بیت کوین نیاز به نیروی کار ندارد و در واقع می توان هزاران دستگاه استخراج را در یک کارخانه قرار داد و هم زمان با فراهم نمودن برق و اینترنت با دو نفر نیروی انسانی این عمل انجام می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان افزود: در بیت کوین اگر نسبت سرمایه به نیروی کار در نظر گرفته شود؛ تاثیر چندانی در اشتغال زایی ندارد البته در اقتصاد ترجیح داده می شود در زمینه ای سرمایه گذاری شود که باری از اشتغال بردارد و تولید شغل کند.

رئیس پور تاکید کرد: می توان گفت زندگی کنونی در حال تبدیل شدن به زندگی مبتنی بر پایه فعالیت های مجازی است و در واقع خریدهای اینترنتی نمونه ای از این تبدیل شدن است.

این استاد اقتصاد اظهار داشت: بانک مرکزی به عنوان نهاد سیاست گذار بایستی در سریع ترین زمان ممکن آیین نامه استخراج ارزهای دیجیتال یا ارزهای رمز گذاری شده را تدوین و ابلاغ کند.

وی ابراز کرد: امیدواریم در مجلس هم این لایحه هرچه سریع تر اعلام وصول شود تا برای این اقدام قانون مشخصی وجود داشته باشد و صنف استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال به رسمیت شناخته شود.

ارز دیجیتال میانبر ایران برای دور زدن تحریم ها

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان گفت: امروز در شرایطی که کشور ما با تحریم های ظالمانه مقابله می کند و فشاری که دولت های خارجی ناجوانمردانه بر اقتصاد ما وارد می کنند می توان گفت ارزهای رمز گذاری شده سپر دور زدن تحریم ها محسوب می شوند.

رئیس پور ادامه داد: چرا که به راحتی قابل رهگیری و کنترل کردن از سوی کشورهای خارجی نیست بنابراین می توانیم گنجینه صادر شدنی خود را به ارز رمزگذاری شده تبدیل کنیم و نهایتا از سود آن به صورت دلار و کالا برای کاهش اثر تحریم ها بهره بریم.

این استاد اقتصاد یادآور شد: متاسفانه برخی بدون داشتن علم کافی در این حوزه اظهار نظر کرده و ارزهای دیجیتال را به عنوان عامل اخلال در نظام اقتصادی معرفی می کنند که درست نیست در صورتی این اخلال ایجاد می شود که قواعد و مشخصات رسمی وجود نداشته باشد.

وی بیان داشت: در صورت همه گیر شدن این فعالیت اقتصادی و استفاده بیش از اندازه از برق به ویژه در زمان اوج مصرف، باید اقداماتی از سوی شرکت برق انجام گیرد تا در تامین برق اخلالی ایجاد نشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان در خاتمه گفت: در ارتباط با ابعاد آتی ارزهای دیجیتال پیشنهاد می شود فایل های رسمی توسط دولت در شهرک های صنعتی ایجاد شود به عبارت دیگر یک سری میزبان های رسمی توسط دولت در شهرک های صنعتی برای استخراج ارزهای دیجیتال پیش بینی شود افراد متقاضی و سرمایه گذار در این حوزه به صورت رسمی و شناسنامه دار اقدام کنند، با این اقدام علاوه بر کنترل محاسبات مالی، وصول هم می توان انجام داد.

تغییر تعرفه های برق برای متولیان استخراج ارزهای دیجیتال

مهدی حسینی نژاد رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان در گفتگو با خبرنگار راه آرمان در این خصوص توضیح داد: در کشور ما به دلیل یارانه ای که به آب ، برق و سوخت تخصیص داده می شود، توجهی به افزایش بهره وری در آن نشده است.

وی ابراز داشت: بر اساس گزارشات سالانه نزدیک به 45 میلیارد دلار یارانه انرژی به حوزه آب ، برق، گاز و سوخت تخصیص داده می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان عنوان کرد: یکی از صنایع جدیدی که در حال حاضر در کشور ما رونق پیدا کرده ارز دیجیتال می باشد که محصول این صنعت تولید ارز مجازی است .

حسینی نژاد با اشاره به مصرف بالای برق برای تولید ارز دیجیتال افزود: به همین علت در کشورهایی که به برق یارانه تعلق می گیرد، فرصت خوبی برای سرمایه گذاران فراهم می شود تا منابع مالی خود را به درستی سرمایه گذاری کنند.

وی اظهار داشت: تاکنون متولی صدور مجوز برای این امر در کشور وجود نداشته است و هفته گذشته بر اساس مصوبه دولت به عنوان کد آیسیک ( ISIC) در حوزه صنعت شناخته شد تا برای آن مجوز از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان افزود: این مجوزها باید به گونه ای صادر گردند که به واسطه مصرف برق آن به شبکه توزیع برق مصرفی در استان ضربه ای وارد نشود.

حسینی نژاد ادامه داد: از آنجایی که میزان مصرف برق در استان کرمان بالاست؛ از این رو باید به گونه ای تصمیم گیری شود که شاخصه های تعریف شده برای تعرفه های برق مصرفی به نحوی باشد که با چالشی رو به رو نشویم.

وی تاکید کرد: زمانی که به طور خاص در حوزه صنعت صحبت می کنیم آب ، برق ، گاز و سوخت به عنوان شاخص های انرژی مطرح می شوند وقتی در کل استان بررسی می شود به عنوان مثال در حوزه آب که مصرف حدود 6 میلیارد و 200 میلیون متر مکعب است سهم صنعت از این مقدار با احتساب صنایع جدید و معدنی حدود 140 میلیون متر مکعب است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمان گفت: به همین علت باید توجه بیشتری به بهره وری در محل هایی شود که انرژی بیشتری استفاده می شود؛ اگرچه در صنعت تلاش شده تا از انرژی ها به صورت بهینه استفاده شود و قیمت آن نیز پرداخت گردد.

حسینی نژاد یادآور شد: در ارتباط با ارز دیجیتال نیز در حال بررسی هستیم تا تعرفه های برق مصرفی به نحوی باشد که زیان کمتری به سیستم برق کشور وارد کند.

بی انضباطی در نظام مالی کشورها به دنبال ورود ارزهای دیجیتال

حسین اکبری فرد عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان به خبرنگار راه آرمان: بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است که توسط دستگاه هایی استخراج می شود که به واسطه اجرای برنامه هایی ارز دیجیتال را تولید می کند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: این نوع ارز توسط مقامات مالی کشورها مثل بانک های مرکزی و مقامات متولی دولت ها منتشر نمی شود و معمولا ارزهای دیجیتال آثاری را بر پول کشورها وارد می کنند و انضباط پولی کشورها را تحت تاثیر خود قرار می دهند.

وی افزود: بنابراین بانک های مرکزی کشورها تمایلی ندارند غیر از پول رسمی کشور پول های دیگر وارد سیستم مالی شوند و نا به سامانی هایی را در سیستم پولی کشور ایجاد کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز داشت: در هر حال ارزهای دیجیتال پدیده نوظهوری است که نمی توان آن را کنترل و یا محدود کرد بنابراین لازم است توسط دولت ها و مردم به خوبی مورد ارزیابی و هدایت قرار گیرد.

اکبری فرد تشریح کرد: استخراج ارزهای دیجیتال می تواند برای افراد جامعه ای که امکانات لازم برای بهره وری را دارند اشتغال زا باشد هرچند نمی توان نام اشتغال زایی را بر آن نهاد.

پول شویی های کلان در کمین ارزهای دیجیتال

این استاد دانشگاه ادامه داد: استخراج این نوع ارز می تواند بی انضباطی هایی را ایجاد کند زیرا در کنار پول رسمی کشورها شاهد نوعی پول جدید در اقتصاد کشورها هستیم و اگر ابتکار عمل به دست مقامات کشور نباشد می تواند امکان پول شویی و عوارض جانبی آن را به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: استخراج ارزهای دیجیتال می تواند آثار منفی به دنبال داشته باشد به عنوان مثال زمانی که در یک مزرعه، برق استفاده می کنیم و به واسطه آن تولید کشاورزی، صنعتی و یا دامی انجام می دهیم اگر این برق صرف استخراج ارزهای دیجیتال شود با کمبود آن مواجه خواهیم شد بنابراین می تواند تولید بخش های واقعی اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان کرد: از آنجایی که با تسلط دلار بر اقتصاد جهان مواجه هستیم و مشکلات عدیده ای در اقتصاد دنیا ایجاد کرده است بنابراین ارزهای دیجیتال می تواند تسلط دلار را شکسته و قدرت دولت هایی که با دلار کار می کنند، را تحت تاثیرقرار دهد.

ارزهای دیجیتال راهکار به انزوا کشیدن دلار و پایان سیطره آن بر اقتصاد جهان

اکبری فرد یادآور شد: به عبارت دیگر ارزهای دیجیتال اگر مورد استفاده کشورهای زیادی قرار گیرند می توانند تسلط یک پول که در دست دولت آمریکاست و به واسطه آن تلاش می کند به اهداف خود برسد را کاهش دهد.

وی افزود: سامان دهی ارزهای دیجیتال و بررسی ورود گروه های مختلف و مکان های استخراج آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

این استاد اقتصاد مطرح کرد: ارزهای دیجیتال مانند سایر پول ها می تواند سبب سو استفاده قرار گرفته و منجر به پول شویی شود چرا که هر پولی می تواند مانند شمشیری دولبه باشد و اگر توسط افراد سودجو به کار گرفته شود می تواند در جهت اهداف غیر انسانی و افزایش فاصله طبقاتی مورد استفاده قرار گیرد.

استخراج 21 میلیون واحد بیت کوین در آینده ای نه چندان دور

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: تا کنون 17 میلیون بیت کوین استخراج شده و تا 21 میلیون واحد هم استخراج خواهد شد بنابراین در میان بسیاری از گروه های جامعه رسوخ کرده است لذا نمی توان با این پول مبارزه کرد.

اکبری فرد خاطرنشان کرد: لازم است که این نوع ارز سامان دهی شود تا آثار زیان بار آن کاهش یابد و موانعی را که برای بخش واقعی تولید ایجاد می کند از بین برد تا بتوان در جهت استفاده از آثار مثبت آن بهره برد.

وی در خاتمه تاکید کرد: یکی از آثار مثبت این نوع ارز این است که این نوع پول قابل ردیابی نیست چرا که قابلیت ذخیره شدن در بانکی را ندارد بنابراین می تواند مسیری برای دور زدن تحریم ها باشد.

بررسی قانون استخراج ارز دیجیتال با هدف خروج از سیطره دلار در مجلس

محمدرضا پور ابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص ارز دیجیتال گفت: ارز دیجیتال یعنی دور زدن تحریم بدین معنی که در شرایطی که مراودات بانکی ما توسط آمریکا تحریم شده است می توان از ظرفیت ارز دیجیتال استفاده کرد و تحریم ها را دور زد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تشکیل کمیته های ضد تحریم در مجلس و تهیه بسته پیشنهادی برای مقابله با شرایط کنونی خبرداد و گفت: موضوع ارز دیجیتال با هدف خروج از سیطره دلار در بانک مرکزی بررسی شد.

پورابراهیمی اظهار داشت:استفاده از ظرفیت های موجود در کشور الزامی است. اینکه ما بخواهیم از طریق روابط بین الملل به توسعه اقتصادی برسیم محکوم به شکست است.

برخورد هوشمندانه در مقابل تهدیدها شرط بهره وری از فرصت های ارز دیجیتال

بر اساس گفته کارشناسان ورود ارز دیجیتال به اقتصاد کشور بر پایه تصویب قوانین و مقررات خاص خود می تواند تاثیر خوبی بر بهبود وضعیت اقتصاد و حذف فشارهای ناشی از تحریم های ظالمانه آمریکا داشته باشد.

علاوه بر آن ضمن شناسایی تهدیدها لازم است راهکارهای مقابله با آن ها نیز شناسایی شده و قبل از بروز هرگونه مشکلی برای آن چاره اندیشی گردد.

اکنون مجلس در حال تکمیل تحقیقات در ارتباط با قانونی شدن استخراج ارز دیجیتال است و به زودی در صحن مجلس برای تصویب آن رای گیری خواهد شد.

نمایندگان می توانند با یک ریل گذاری صحیح، دروازه ای نو برای اقتصاد بگشایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار