مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. مرداد 1398 - 11:59   |   کد مطلب: 23929
رئیس‌جمهور گفت: وزیر امور خارجه وقتی در سیاست بیرونی ما حرف می‌زند و حضور می‌یابد به عنوان نماینده کل ملت ایران است نه نماینده یک جناح.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،حجت‌الاسلام حسن روحانی که صبح امروز(سه‌شنبه) با حضور در وزارت امور خارجه با محمدجواد ظریف دیدار کرد، در جمع معاونین و مدیران ارشد این وزارت خانه اظهار کرد: سیاست خارجی ویژگی خاصی دارد و یک روابط تنگاتنگی با ملت دارد. مشخصه یک ملت، محدوده‌ای است که داخل را از خارج جدا می‌کند، در واقع مرزهای جغرفیایی و مرزهای سیاسی و خودی و بیگانه، ملیت و همبستگی ما را کامل تر می‌کند.
 
روحانی گفت: وقتی ما می گوییم سیاست خارجی یعنی نحوه تعامل یک ملت با دیگر کشورها، با بیرون، با دیگران، بنابراین سیاست خارجی نمی تواند سیاستی باشد که مربوط به یک فرد، یک حزب یا یک جمع باشد، بلکه مربوط به کل ملت ایران است.
 
وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه ما هم وقتی در سیاست خارجی حرفی می زند به عنوان یک ملت و یک کشور صحبت می‌کند، نه یک فرد و نه یک جناح، افزود: بنابراین سیاست خارجی ما باید یکپارچه باشد اگر ملت یکپارچه را می‌خواهیم، آن ملتی توانمند و قدرتمند است و می‌تواند در مسیر خودش پیشرفت داشته باشد که یک پارچه باشد.
 
رئیس جمهور تاکید کرد: تکه-تکه شدن و چند پارچه شدن توان یک ملت را کاهش می دهد، آن ملتی توانمند است و می‌تواند در برابر سیاست‌های بیگانگان بایستد که یکپارچه و متحد باشد.  
 
روحانی بیان کرد: یکی از ویژگی های انقلاب اسلامی ما استقلال بود که در شعارهای اصلی انقلاب هم وجود داشت، به این معنا که وابستگی ما به کشورهای خارجی قطع شد. یکی از تحقیر های بزرگی که شاید قرن ها بر مردم ایران تحمیل شده بود تحقیر در برابر قدرت‌های بیگانه و تسلیم شدن و سر فرود آوردن بود که این موضوع توسط انقلاب برداشته و ملت ما مستقل شد.
 
وی ادامه داد: در همه مجامع جهانی وقتی ما صحبت می‌کنیم می‌دانند که ما به عنوان نماینده یک ملت صحبت می‌کنیم نه به عنوان نماینده شرق یا غرب یا فلان قدرت، حتی آن زمان که دو اردوگاه شرق و غرب در جهان مطرح بودند هم مشخص بود که ما از طرف هیچ کدام صحبت نمی کنیم. امروز هم وزیر امور خارجه وقتی صحبت می‌کند به عنوان نماینده ملت ایران صحبت می‌کند.
 
رئیس جمهور تصریح کرد: خیلی از کشورها هستند که شما امروز می‌بینید وقتی در مجامع بین‌المللی صحبت می‌کنند به نمایندگی از یک قدرت بزرگ صحبت می‌کنند و همان حرف‌های آنها را به یک شکل دیگر تکرار می‌کنند.
 
روحانی با بیان اینکه برخورداری از استقلال در سیاست خارجی برای ما یک افتخار به حساب می‌آید اما شاید برخی از کشورها از این افتخار محروم باشند، تاکید کرد: آنچه در سیاست خارجی برای ما مهم است اینکه وزارت امور خارجه به عنوان نیروهای تخصصی و کارشناس در امر سیاست خارجی و روابط خارجی به حساب می‌آیند؛ شما سفرا و سایر مقامات وزارت امور خارجه به عنوان کارشناسان امین نظام در سیاست خارجی به حساب می آیید.
 
وی افزود: یک کارشناس امین آن جایی را که تشخیص می دهد و می فهمد، حرف و نظر خود را به صراحت بیان می‌کند، حالا ممکن است آن حرف که به رئیس جمهور می گوید خوشایند او( رئیس‌جمهور) باشد یا نباشد، فرقی نمی کند، چرا که اگر بنا بر خوشایند این و آن باشد ما از امانت خارج می شویم.
 
رئیس جمهور افزود: هر پیغمبری را که خداوند در قرآن توصیف می کند، به عنوان رسول امین از آن یاد می‌کند، در واقع امانتداری مسئله مهمی است.
 
روحانی با بیان اینکه وزارت امور خارجه در دو جا امانت‌دار است، اظهار داشت: یکی آنجا که باید اظهار نظر کند. به طور مثال وزیر، معاون وزیر و سفیر در یک مجعی-جلسه ای باید نظر کارشناسی خود را مطرح کند.  
 
وی با بیان اینکه وزیر امور خارجه ای مثل آقای ظریف که یک نخبه و مجتهد سیاسی به حساب می آید، تصریح کرد: برخی هستند که درس سیاست را خواندند و تجربه هم دارند، اما به مقام اجتهاد نرسیده اند اما وزیر امور خارجه ما امروز یک مجتهد سیاسی است که علاوه بر تجربه، نخبگی و استعدادش  یک مجتهد سیاسی هم به حساب می‌آید.
 
رئیس جمهور ادامه داد: در تمام کشورهای دنیا تصمیمات مهم روابط خارجی و سیاست خارجی توسط نظام تصمیم گیری می‌شود که آن هم وابسته به ساز و کار قانون اساسی آن کشور است، یا یک شورایی هست یا مجموعه ای از دولت است یا مقامات ارشد آن نظام تصمیم گیرنده هستند.
 
روحانی بیان کرد: ما نظر خود را به صراحت بیان می‌کنیم اما تصمیم‌گیری یک ساز و کاری دارد و وقتی نظام به آن تصمیم رسید، ما باز هم باید رسول امین باشیم یعنی با امانت، آن را به دنیا و به طرف خارجی منتقل کنیم.
 
وی گفت: ممکن است در شورای عالی امنیت ملی که بنده هم به عنوان نماینده مردم ایران حضور دارم وقتی بحث می شود و تصمیم‌گیری می‌کنیم، اگر اعضا رای دادند ولو آن که من مخالف آن نظر و رای بودم، به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی آن را امضا می‌کنم و کسی نمی‌تواند بگوید که چرا دوگانه عمل می‌کنیم یا اینکه بگوید شما در فلان سخنرانی آن طور گفتید و امروز این موضوع را امضا کردید.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه برخی این مسئله را به درستی درک نمی کنند، افزود: بله، من به عنوان رئیس جمهور نظرم را برای مردم بیان می کنم اما اگر یک لایحه به مجلس دادم و مجلس آن را تغییر داد و قانونی شد که با لایه‌های من متفاوت است، من آن قانون را امضا و ابلاغ می کنم. این دوگانگی نیست همه ما باید نظر خود را بیان کنند و با صراحت و بدون کم و کاست مطرح کنیم اما اگر تصمیم گیری در نظام بشود بر طبق قانون همه موظف هستیم آن را اجرا و عملیاتی کنیم.
 
روحانی تصریح کرد: من شهادت می‌دهم که وزیر امور خارجه امروز ما در همه جلسات در هر سطحی که بوده است نظر خود را به صراحت بیان کرده است. در واقع امانتدار به معنای واقعی کلمه بوده است. در همه جا آقای ظریف نظرات خود را با صراحت بیان کرده که این امتیاز بزرگی است.
 
وی گفت: ممکن است برخی درک نکنند که این موضوع چه امتیاز بزرگی است و چه شهامتی لازم دارد، به این دلیل که او مشاور عالی کل نظام در امر سیاست خارجی است و باید نظر خود را بیان کند اما اگر در کشور تصمیمی گرفته می‌شود  همه ما بعد از تصویب یک تصمیم، مجری هستیم و من شهادت می‌دهم که در این مرحله هم وزیر امور خارجه ما رسول امینی بوده است. یعنی وقتی نظر جمعی را شنیده است و جاهای هم با نظر خودش مخالف بوده اما آن تصمیم که نظر کل نظام بوده را اجرایی کرده است
 
رئیس جمهور با اشاره به اینکه من به عنوان رئیس جمهور، هم در دور اول و هم در دور دوم نظر خودم را در سیاست خارجی به رای مردم گذاشتم، خاطرنشان کرد: یکی از شعارهای اصلی من تعامل سازنده با جهان بوده است. شاید بسیاری از کسانی که پای صندوق رای آمدند و به من رای دادند یکی از علت‌های آن همین بوده است چرا که او گفته است رئیس جمهوری را انتخاب می کنیم که مسیر سازنده آن تعامل سازنده با جهان بوده است.  
 
روحانی با بیان اینکه تقابل با جهان یکی از آسان ترین کار های جهان است، گفت: شما می توانید یک فحش بدهید و این تقابل انجام بشود، این که هنر به حساب نمی‌آید تقابل با دنیا هنرمندی نمی‌خواهد.
 
 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار