مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. تير 1399 - 13:46   |   کد مطلب: 24075
ابتلای برخی کودکان و وجود علائم پنهان ویروس کرونا در بدن آنها از یک سو و کم‌توجهی کودکان به مسائل بهداشتی پیرامون، از سویی دیگر نگرانی ها را درباره شیوه و نوع آموزش به کودکان برای رعایت نکات بهداشتی، افزایش داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،ابتلای کودکان به ویروس کرونا بسیار خطرناک‍تر از بزرگسالان است و پزشکان معتقدند علائم ابتلای اطفال به کرونا نامشخص است و به صورت پنهان فعالیت می کند.

با این حال این ویروس مرگبار از زمان آغاز شیوع در کشورمان علی رغم هشدارهای بهداشتی، کودکان بسیاری را مبتلا  کرده و در برخی موارد جان برخی از آنها را نیز گرفته است.

نقش نافرمانی کودکان در برابر خواسته های والدین برای رعایت مسائل بهداشتی و استفاده از ماسک، امروز به یکی از مهمترین موضوعات خانواده ها تبدیل شده است و اکثر آنها با آن دست و پنجه نرم می کنند، این نافرمانی موجب پدیدار شدن علائم پنهان کرونا در کودکان و در نتیجه مبتلا شدن اعضای خانواده و بستگان در پی  نبود این هشدارها می شود.

همین موضوع سبب شد تا خبرنگار ما به دنبال چرایی نافرمانی کودکان در برابر خواسته های بهداشتی والدین و همچنین میزان ابتلای کودکان به یروس کووئید19به سراغ کارشناسان و پزشکان رفته و در این باره با دکتر کتایون خوشابی، روانپزشک و دکتر شروین شکوهی متخصص عفونی به گفت وگو پرداخته است.

 

آموزش های بهداشتی با ترفند بازی و شوخی

دکتر کتایون خوشابی، متخصص اعصاب و روان و روانپزشک در گفت‌وگو با دانا با اشاره به نافرمانی کودکان در ایام شیوع کرونا در جامعه، اظهار کرد: کودکان از سنین بین 1.5 سال تا 3.5 سال در سنین لجبازی قرار دارند و بیشترین نافرمانی در این سنین از سوی کودکان صورت می گیرد.

وی ادامه داد: در ایام شیوع کرونا در کشور، کودکان در سنین لجبازی مدام ماسک را از صورت خود کنار زده و والدین نمی توانند آموزش درستی به فرزندان خود درباره نحوه استفاده از ماسک را ارائه دهند.

دکتر خوشابی تأکید کرد: پس از پایان سنین لجبازی، بسیاری از کودکان همکاری های لازم برای مقابله با کرونا را دارند و از ماسک به عنوان یک ابزار بهداشتی استفاده می کنند.

وی آموزش رعایت فاصله اجتماعی را یکی از ملزومات روزهای کرونایی دانست و خاطرنشان کرد: رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از لوازم بهداشتی مانند صابون برای پیشگیری از ابتلای به کرونا نیاز است و حتی خانواده ها می توانند برای شستن دست کودک خود آنها را با آموختن شعر سرگرم کنند تا کودک بتواند به درستی دست‌های خود را ضدعفونی کند.

این روانپزشک تأکید کرد: با روش های مفرح و سرگرم کننده می توان کودکان را برای مقابله با این بیماری به همکاری ملزم کرد تا دچار آسیب نشوند.

دکتر خوشابی، خواستار ایجاد قوانین معین برای استفاده کودکان از ماسک شد و گفت: استفاده از ماسک برای کودکان مانند نشستن کودکان در صندلی عقب خودرو باید تبدیل به یک قانون شود چرا که به سلامت کودکان کمک می کند.

وی یادآور شد: استفاده از نیروهای قانونی برای تذکر دادن دوستانه به کودکان به عنوان منابع قانونی می تواند کمک بسیاری به خانواده برای ترویج یک موضوع مانند ماسک زدن شود.

این متخصص اعصاب و روان تأ:ید کرد: در محیط های عمومی تذکر به کودکان برای استفاده از ماسک وظیفه جامعه است و باید این تذکر را بدهند و اگر کودک ببنید که همه مردم از ماسک استفاده می کنند آنها نیز خود را ملزم به استفاه از ماسک شود.

وی رعایت فاصله گذاری اجتماعی برای کودکان مهم دانست و خاطرنشان کرد: در سال های دور کودکان به اندازه یک دست از دیگری فاصله داشتند اما امروز باید بگوییم که به اندازه دو دست فاصله داشته باشند تا کمتر آسیب جدی به آنها وارد شود.
 

 کودکان و خطر ابتلای بی علامت

دکتر شروین شکوهی، متخصص بیماری‌های عفونی در گفت و گو با دانا به ماجرای ابتلای کودکان به کرونا اشاره کرد و گفت: تعداد ابتلای بی علامت اطفال به نسبت بزرگسالان بسیار بیشتر است. در یک کلام باید گفت که کرونا در کودکان بی علامت اما بسیار پر خطر است. 

وی ادامه داد: این طور نیست که تعداد فوتی‌های کرونایی در کودکان افزایش پیدا کرده باشد بلکه آمار مبتلایان افزایش داشته و بر پایه آن نیز برخی کودکان جان خود را از دست می دهند، به طور قطع نمی توان گفت آمار کشته های کرونایی در کودکان افزایش داشته است.

دکتر شکوهی از اختصاص بیمارستانهای اطفال به بیماران کرونایی خردسال خبر داد و گفت: کودکان به لحاظ نوع بافت بدنی و دز دارویی و مشکلات دیگر آنها، متخصصان اطفال کودکان را ویزیت می کنند.

وی ضمن هشدار جدی به خانواده‌ها، خواستار سفر نرفتن خانواده‌ها شد و تصریح کرد: امروز ببنید مردم در پارک ها، رستورانها و اماکن دیگر چگونه زندگی می کنند، حتی شاید بگویم کرونا را جدی نمی گیرند. مردم باید درباره خطرات این بیماری اطلاعات داشته باشند و آن را جدی بگیرند چرا که بی اطلاعی می تواند جان افراد بیشتری را تهدید کند.

این متخصص بیماری های عفونی گفت: فرقی نمی کند که یک فرد با سلاح یک بیمار کشته شود و یا اینکه او با بیماری جان بسیاری را تهدید و مبتلایان را در این عرصه افزایش دهد.

دکتر شکوهی به موضوع ابتلای برخی خانواده ها به کرونا از طریق کودکان، خاطرنشان کرد: دو مساله مهم در خانواده های کرونایی وجود دارد، نخست تکلیف کودکان شیرخواری که مادران آنها مبتلا به کرونا بوده اند و دوم والدینی که هر دوی آن ها به کرونا مبتلا هستند در این هنگام چه کسی فرزندان آنها را نگهداری کند، هیچ راهکاری در این باره سنجیده نشده است. اگر والدین مبتلا فرزند خود را برای مراقب نزد پدر و مادر خود بفرستند کودک می تواند با دارا بودن علائم پنهان، پدر و مادر پیر آن‌ها را از دنیا ببرند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار