مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 29. تير 1399 - 12:46   |   کد مطلب: 24079
هنوز برخی از افراد و گروه های سیاسی وابسته به جریان اصلاحات هستند که بر خطای استراتژیکی که در این سالها دنباله دار بوده است و بر محور اعتماد به غرب در گردش است، مداومت می ورزند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 که «دونالد ترامپ» در آن توانست رقیب دموکرات خود یعنی «هیلاری کلینتون» را شکست دهد؛ اتفاق جالب توجهی در حوزه رسانه داخلی کشورمان رقم خورد. اصلاح طلبان خود را طرفدار دموکراتها نشان می دادند و حتی روزنامه اصلاح طلب شرق در گافی عجیب رویای خود یعنی پیروزی کلینتون را به جای ترامپ چاپ کرد و تیتر یک این رسانه پیروزی کلینتون به جای ترامپ بود!
اما حالا بعد از گذشته سالها و اتفاقاتی که ترامپ درحوزه برجام رقم زد و به یکباره از این سند توافق خارج شد، شاهد آن هستیم که اصلاح طلبان سعی دارند همه مشکلات را به گردن ترامپ انداخته و خط خبری جعلی با امیدواری کاذب دیگری را درجامعه راه بیندازند. 
 
گاف روزنامه شرق پس از پیروزی ترامپ در انتخابات امریکا
 
در این رابطه مطرح می شود که اگر «جو بایدن» نامزد مورد وفاق دموکرات ها در برابر ترامپ پیروز میدان شود امیدواری ها تازه می شود و بازهم آمریکا به برجام باز خواهد گشت. این درحالی است که کارشناسان بین الملل بیان می کنند که منافع آمریکا دیگر بازگشت به برجام نیست و این سفید و سیاه نمایی در واقعیت جایی ندارد و بیشتر از همه بازی رسانه ای است.
 
«حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در این رابطه بیان می کند: « فشار شکننده‌ای در این دو سال اخیر بر مردم وارد شد. امروز به مراحل پایانی این ماجرا رسیده‌ایم و باید دید مردم آمریکا در انتخابات 2020 به چه سمت و سویی حرکت می‌کنند. تقریبا تمام سیاستمداران عاقل دنیا از جمله ایران انتظار پایان دوره ترامپ را دارند و این طبیعی است که بعد از آن هزینه سنگین منتظر باشیم تا در نبود ترامپ روابط را بازسازی کنیم و مسائل به روال عادی خود برگردند.»
 
وی می افزاید: « امیدواریم جامعه آمریکا و فرهیختگان آمریکایی بدانند که ترامپ با کشورشان چه کرده است. امروز همه منتظر انتخابات آمریکا هستند و بعد از آن می‌توان تصمیم گرفت. از طرفی تندروهای داخلی نیز در زمان انعقاد برجام نیز ناراضی بودند. هر چند عده‌ای در کشور به‌دنبال گفت‌وگو با دنیا نیستند.»
 
 
این درحالی است که خوشبینانه ترین کارشناسان بین المللی نیز بازگشت به برجام که هدف آن لغو تحریم هاست را بعد از ترامپ کم می بینند. هر چند که در این حوزه مشخص نیست آیا واقعا با توجه به مواردی که گفته می شود ترامپ نامزد شکست خورده کارزار انتخابات آمریکا باشد.
 
در همین رابطه،  «نادر انتصار»، پژوهشگر امور سیاست خارجی و استاد دانشگاه آلابامای جنوبی امریکا در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد بیان می کند: « بایدن در بهترین شرایط می‌تواند تنها 5درصد از تحریم‌ها را باطل کند.هنوز در ایران برخی گروه‌های سیاسی تصور می‌کنند اروپا وزنه‌ای در مقابل امریکاست یا دست‌کم در این باره حرف می‌زنند. این یک اشتباه اساسی در محاسبه است.این باید از چارچوب فکری مسوولان ایرانی بیرون برود که اروپا می‌تواند نقش موثری ایفا کند.»
 
این درحالی است که «آنتونی بلینکن»، مشاور ارشد «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا گفته در صورت ورود بایدن به کاخ سفید تمامی تحریم‌ها علیه ایران، از جمله تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» حفظ خواهند شد.
 
 
بلینکن در ادامه حتی گفته که به دنبال «توافقی قوی‌تر» با ایران خواهد بود: «اگر ما به پایبندی توافق برگردیم، همراه با شریکان و متحدانمان که در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند، از این مسئله به عنوان سکویی استفاده خواهیم کرد تا به مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر بپردازیم.»
 
به نظر می رسد هنوز بسیاری از افراد هستند که بر اساس خطای استراتژیکی که در این سالها دنباله دار بوده است و بر محور اعتماد به غرب در گردش است، مداومت می ورزند. برخی بر این عقیده بودند که بعد از امریکا اروپایی ها می توانند برجام را زنده نگاه دارند اما عملا اروپایی ها نشان دادند که به واقع «آقا اجازه» هستند و از کاخ سفید دستور می گیرند.
 
این اشتباه چندین ماه کشور را درگیر و متضرر کرد و حالا مشاهده می شود که در روند نگاه مثبت به غرب دوباره دروغ سیاسی و خطای استراتژیک دیگری در حال رقم خوردن است که بایدن و دموکرات ها به برجام باز می گردند. روندی که اگر هم صحیح باشد با توجه به تجربه ای که در زمان اوباما بوقوع پیوست و از سوی دیگر وقتی که قرار است دوباره تلف کند مقرون به صرفه نیست. هر چند که بیشتر به نظر می رسد که این سیاست آمریکا برای فشار بیشتر بر روی ایران و بهم ریختن فرصت هاست که با استفاده و کمک گرفتن از اصلاح طلبان در داخل کشور در حال پیشبرد اهداف خود است. 
 
انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار