مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. شهريور 1399 - 13:33   |   کد مطلب: 24122
رئیس صندوق رفاه دانشجویان از افزایش مبالغ انواع وام‌های دانشجویی و تغییر در نظام پرداخت در سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،ناصر مطیعی رئیس صندوق رفاه دانشجویان در نشست خبری که امروز برگزار شد گفت: در سال تحصیلی پیش رو رویکرد وزارت علوم آموزش ترکیبی حضوری و مجازی است و تاکید شده که دروس نظری با ساز و کار‌های لازم به صورت مجازی برگزار شود و دانشگاه‌ها با حفظ ملاحظات کیفیت لازم را در این زمینه داشته باشند و دروس عملیاتی و کارگاهی مانند پایان نامه‌ها و آزمایشگاه‌ها به صورت حضوری برگزار شد صندوق رفاه با این رویکرد هم برای آن دسته از دانشجویانی که حضور دارند و هم دانشجویان غیرحضوری پیش بینی‌های لازم را داشته و از اردیبهشت سال جاری برای ارتقای آشپزخانه ها، رستوران‌ها و خوابگاه‌ها بخش نامه‌هایی را به دانشگاه‌ها ارسال کرده و پیشنهاد‌هایی را برای ارتقا دریافت کردیم کار کارشناسی صورت گرفت، اما به دلیل کاهش منابع صندوق و محدودیت‌های منابع برای اولین بار سراغ خیرین رفتیم و در جلساتی که با خیرین داشتیم حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز خوابگاه‌ها در نظرگرفته شده است.

وی افزود: از این صد میلیارد تومان ۳۰ درصد توسط دانشگاه ۳۰ درصد توسط خیرین و ۴۰ درصد توسط صندوق رفاه به صورت مشارکتی پرداخت خواهد شد که مرحله اول پرداخت‌ها از سوی صندوق صورت گرفته و تا اواسط مهر ماه اغلب این پروژه‌ها به نتیجه می‌رسد ۱۲۵ خوابگاه سطح ۴ و ۵ را با مساحتی حدود ۳۱۳ هزار و ۷۰۰ متر مربع ارتقا دادیم که حدود ۳۰ هزار ظرفیت ایجاد کرده است، اما ظرفیت امسال خوابگاه‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید بین ۳۰ تا ۵۰ درصد باشد و نباید ظرفیت‌ها به طور کامل اشغال شود.

مطیعی اضافه کرد: از مجموع ۱۲۵ خوابگاه ۹۵ خوابگاه با مشارکت خیرین در حال ارتقا است اگر چه به دلیل شرایط خاص کرونا ممکن است آشپزخانه‌ها فعال نباشند، اما ۱۴۱ آشپزخانه دانشگاه‌ها را با حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار ارتقا دادیم که ۴۲ مورد سطح یک ۴۱ مورد سطح دو ۱۳ مورد آشپزخانه جدید التاسیس و ۴۵ آشپزخانه در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای ارتقا پیدا کردند و ۵۰ درصد سهم صندوق نیز در این زمینه پرداخت شده است.

۶۰۰ میلیارد تومان برای وام‌های دانشجویی در سال جدید تحصیلی پیش بینی شده است
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در ادامه در خصوص افزایش وام‌های دانشجویی نیز گفت: بخش قابل توجهی از دانشجویان کلاس‌های درس را به صورت مجازی می‌گذراند که هزینه آن‌ها افزایش پیدا کرده است به همین دلیل حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از مجموع اعتبارات صندوق را برای وام‌ها پیش بینی کرده ایم که نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است البته سازمان برنامه و بودجه تاکنون اختصاص مناسبی در این خصوص نداشته و سال گذشته نیز در این حوزه ۵۲ درصد از منابع صندوق تخصیص داده است و اگر امسال هم همین گونه باشد در پرداخت وام‌ها با مشکل مواجه خواهیم شد البته با پیگیری‌های انجام شده در سال ۹۹، ۳۵ درصد بودجه صندوق رفاه نسبت به سال ۹۸ افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: نظام پرداخت و بازپرداخت وام‌های دانشجویی دچار تحول بزرگی شده کارکرد و نواقص نظام پرداخت مورد بازبینی قرار گرفت و طرح جدید وام‌ها به تصویب هیئت امنا رسیده است که از ابتدای سال تحصیلی اجرایی خواهد شد.

مطیعی یادآور شد: حدود ۲۱ یا ۲۲ وام دانشجویی داشتیم که این وام‌ها دسته بندی و به ۵ گروه وام تحصیلی، وام شهریه، وام ضروری، وام مسکن و وام ویژه دکتری تقسیم شده اند که بقیه وام‌ها نیز ذیل همین گروه‌ها هستند هیچ وامی حذف نشده و از اعتباراتی که به دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم می‌توانند در هر ردیف از این وام‌ها استفاده کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص افزایش مبالغ وام‌های دانشجویی گفت: مبالغ وام‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده رویکرد اصلی صندوق تقویت وام هاست وام تحصیلی به یک و نیم تا دو میلیون تومان، وام ضروری از دو میلیون به ۵ میلیون، وام شهریه از یک میلیون به ۵ میلیون و وام مسکن متاهلی از ۱۰ میلیون به ۲۵ میلیون برای کلانشهر‌ها اختصاص یافته است مابقی وام‌ها نیز به همین ترتیب مورد بازنگری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: ۱۹۱ میلیارد تومان برای وام شهریه پیش بینی کردیم که نسبت به سال قبل افزایش قابل توجهی داشت وام تحصیلی نیز ۲۲۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

مطیعی در خصوص ضمانت وام‌های دانشجویی نیز گفت: به دلیل افزایش مبالغ وام‌ها وام‌های تا سطح ۱۵ میلیون یک ضامن و بیشتر از ۱۵ میلیون باید دانشجو دو ضامن را به بانک معرفی کند.
 

افزایش هزینه غذای دانشجویی در سال تحصیلی جدید
رئیس صندوق رفاه دانشجویان در خصوص مبالغ غذای دانشجویی نیز گفت: هزینه دریافتی از دانشجویان برای غذا‌های کم هزینه ۱۵۰۰ تومان غذا‌های پرهزینه ۲۵۰۰ تومان است که بیشترین هزینه را دانشگاه پرداخت می‌کند.

وی در خصوص پرداخت وام دکتری نیز گفت: در این زمینه با مشکل مواجه شدیم تامین منابع صورت نگرفت به همین دلیل افزایشی در وام ویژه دکتری نداشتیم در ضمن این وام‌ها هنوز به مرحله بازپرداخت نرسیده است.

مطیعی در خصوص تامین مطالبات صندوق از دانش آموختگان گفت: صندوق خود را مکلف به حمایت از دانش آموختگان و دانشجویان می‌داند، اما به هر میزانی که تسهیلات پرداخت می‌کنیم منابع صندوق کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین دانشجویانی که بیش از ۲۰ قسط اقساط معوق دارند و یا دانش اموختگانی که شاغل و بدهکار صندوق هستند در اولویت بازپرداخت قرار دارند.

 

منبع : خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار