مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. مهر 1399 - 12:42   |   کد مطلب: 24181
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان گفت: عمده مشکل سیر در همدان در گروی بازار آن که به دست دلالان اداره می‌شود، است و قیمت این محصول از ثبات برخوردار نیست و عمدتا خام فروشی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،  بنیامین قوام پور، مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو از ورود جریان دانشجویی به بحث کشاورزی و صنایع تبدیلی در این استان خبر داد و گفت: در حال حاضر ما به سوژه یابی و بیان راه حل برای گره گشایی از مشکلات بخش کشاورزی پرداختیم و در گام بعدی وارد بررسی میدانی می‌شویم.

قوام پور افزود: موضوعی که در این بحث در تلاش برای بررسی آن بوده ایم، سیر استان همدان است که جزو با کیفیت‌ترین محصولات نه از نظر بعد استانی بلکه کشوری است. همدان قطب تولید سیر در کشور و دارای یکی از مرغوب‌ترین سیر‌ها در وسعت قاره آسیا است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد همدان خاطرنشان کرد: بیش از ۶۰ درصد محصول سیر همدان در روستای سولان تولید و بهره برداری می‌شود و به بعضی کشور‌های همسایه و آسیانه میانه صادر می‌شود. عمده مشکل سیر در همدان در گروی بازار آن که به دست دلالان اداره می‌شود، می‌باشد. قیمت این محصول از ثبات برخوردار نیست و عمدتا خام فروشی می‌شود.

وی با اشاره به صادر کردن سیر خام به دیگر استان‌ها گفت: همدان از صنایع تبدیلی برخوردار نیست، بنابراین استان‌های مقصد بعد از دریافت سیر و ورود آن به صنایع تبدیلی استفاده گوناگونی از این محصول کرده و باعث رونق گرفتن اشتغال نیز می‌شوند.

قوام پور ادامه داد: جریان دانشجویی برای جلوگیری از خام فروشی و اثرگذاری دلالان در قیمت سیر ۶ راهکار ارائه داده ایم. اولین راهکار ما ایجاد تعاونی سیر همدان برای خرید سیر از کشاورزان بود. دومین ایده ایجاد کارگاه‌های صنایع تبدیلی سیر در مناطق بومی و جذب سرمایه دولتی و مردمی بود. سومین ایده مربوط به عدم وجود برند سازی و تبلیغات جذاب برای استفاده از این محصول مهم استانی بود.

این فعال دانشجویی افزود: چهارمین ایده ایجاد انبار و سردخانه‌هایی برای نگه داری از سیر‌های تولیدی است. ایده بعدی جلوگیری از واردات سیر از دیگر کشور‌ها مثل چین است که بازار بزرگی را در ایران به دست گرفته است. ایده آخر مربوط به جلوگیری از خام فروشی و تلش برای صادرات محصولات فراوری شده از سیر همدان است.

وی در پایان گفت: در نظر داریم در گام بعدی و ورود میدانی به پیاده سازی ایده‌های خود بپردازیم.
 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار