مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. مهر 1399 - 12:58   |   کد مطلب: 24185
دبیر جشنواره استارپوزال (کارآفرین دانشگاهی) رسالت این رویداد را تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی دانست و گفت: دانشجویان برای تعریف پروژه باید ابتدا از خود مطالبه‌گری داشته باشند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، سروش اکبرزاده، دبیر جشنواره استارپوزال (کارآفرین دانشگاهی) در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بیان کرد: این جشنواره با تلاش مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس برای دومین دوره است که برگزار می‌شود. دوره اول با تمرکز بیشتر بر روی دانشجویان تربیت مدرس شکل گرفت و رویکرد ملی از این دوره شروع شده است که برای ما حضور دانشجویان سراسر ایران در این جشنواره اهمیت دارد.

دبیر جشنواره کارآفرین دانشگاهی با بیان اینکه طرح‌های ارسالی به جشنواره بسیار قوی بوده و حوزه‌های دامپزشکی و علوم انسانی تا نانو و بایو را شامل می‌شده است، ادامه داد: در دوره گذشته از ۸۶ طرح راه یافته به مرحله دوم جشنواره پس از داوری تنها ۱۰ طرح برتر به مرحله سوم رسیدند و درنهایت هم‌اکنون ۳ طرح به کسب‌وکار تبدیل شده و در داخل پارک دانشگاه تربیت مدرس مستقر و دو طرح دیگر در پارک‌های استانی فعال هستند.

شرکت در جشنواره محدودیت ندارد
اکبرزاده رسالت جشنواره استاپوزال را تجاری‌سازی پژوهش‌های دانشگاهی به ویژه در مقطع ارشد و دکتری دانست و ادامه داد: جشنواره بر مبنای تجاری‌سازی پروپزال‌ها و پایان‌نامه‌ها شکل گرفت، اما در حال حاضر محدودیتی نیست و بیشتر بحث روی پژوهش‌هایی است که در داخل دانشگاه اتفاق می‌افتد نه صرفا پایان‌نامه‌ها. طبیعی است که اگر این پژوهش به واسطه پایان‌نامه رشد کرده باشد در داوری امتیاز ویژه‌ای خواهد گرفت.

وی بیان کرد: جز دانشجویان، دانش‌آموختان نیز امکان شرکت در جشنواره را دارند. در پایان این دوره ۴۰ تیم یا ۴۰ طرح برتر در کنار حمایت‌های معنوی مثل استقرار در پارک دانشگاه تربیت مدرس از حمایت مالی مجموعا به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیون تومانی بهره‌مند خواهند شد.

کرونا جشنواره را مجازی کرده است
اکبرزاده با اشاره به نکات مثبت این دوره از جشنواره نسبت به سال قبل گفت: سازوکار جدید چیده شده و استارپوزال جشنواره‌ای ۶ ماهه است که دیگر اسم رویداد را نمی‌توان برای آن گذاشت. با وجود شیوع بیماری کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن تمام رویداد‌ها و چالش‌های ملی و بین‌المللی، خدا را شاکریم که تاکنون توانسته‌ایم مسیر جشنواره را حفظ کنیم.

دبیر جشنواره کارآفرین دانشگاهی اظهار داشت: در این مدت بحث وبینار‌ها را با این رویکرد که فضای علمی پژوهشی با کسب‌وکار متفاوت است، به جد پیگیری کردیم تاب رای تعریف یک سلسله رویداد مشکلی نداشته باشیم. تقریبا هفته‌ای یک وبینار دو تا سه ساعته را برگزار کردیم تا قدم به قدم افراد را از تعریف و نوشتن پروپزال دانشگاهی رشد دهیم، چون یک دانشجو به این کار نیاز دارد، سپس به برگزاری وبینار‌های نحوه ارائه پروپزال و سمینار، نوشتن طرح تجاری از روی یک پروپزال دانشگاهی و درنهایت راه‌اندازی یک کسب‌وکار پرداختیم.

به گفته وی، این وبینار‌ها تا بحث ثبت پتنت پیش رفته است و در این راه ارگان‌های زیادی از آن‌ها حمایت کرده‌اند.

شرکت ۲۷۰۰ نفر در وبینارهای استارپوزال
اکبرزاده با بیان اینکه ۲۷۰۰ نفر در وبینار‌ها شرکت کردند که از این تعداد ۱۶۰۰ نفر منحصربه‌فرد بودند، افزود: درحال حاضر در مرحله برگزاری وبینار نحوه ثبت طرح هستیم که دانشجویان تا ۳۰ مهرماه فرصت دارند برای این امر ثبت‌نام کنند. این مهلت دومین بار است که تمدید می‌شود، چون با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و شیوع کرونا احتمال دادیم برخی از دانشجویان علاقمند همچنان ثبت‌نام نکرده باشند.

دبیر جشنواره استارپوزال عنوان کرد: تاکنون ۱۳۲ طرح در سایت جشنواره از دانشگاه‌های ۲۴ استان کشور ثبت شده است. تا پیش از برگزاری رویداد استارپوزال برای رویداد اینوکاپ دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی فعالیت داشتیم و حال قصد داریم در این رویداد به صورت لایو اینستاگرامی مجددا اینوکاپ را داشته باشیم.

وی توضیح داد: از هفته آینده روزی ۴ نفر از همکاران ما در ۲ زمان متفاوت (اما با یک موضوع) آنلاین خواهند شد و علاقمندان می‌توانند در آن لایو سوالات خود را از مشاوران اصلی آن حوزه فعالیت در بازار کسب‌وکار بپرسند.

آگاهی کسب‌وکارها
اکبرزاده اظهار داشت: شعار ما بحث آگاهی کسب‌وکارهاست، دنبال این فرآیند هستیم و تاجایی که تیم‌ها تقاضا داشته باشند برای فرآیند شتاب‌دهی و توسعه کسب‌وکارشان کنارشان خواهیم بود. از طرف دیگر شرکت رادمین بعنوان یکی از شرکت‌های مستقر در پارک فناوی دانشگاه تربیت مدرس، کارگزار پارک برای رشد کسب‌وکار‌ها و ارائه خدمت به شرکت‌ها حامی خواهد بود.

داوران متخصص و کاردان رویداد را مرحله به مرحله پیش می‌برند
دبیر جشنواره استارپوزال در ادامه تصریح کرد: داوری‌ها بیشتر با دید دانشگاهی و اجرایی بودن طرح‌ها صورت خواهد گرفت و اکثرا داوران مرحله اول افرادی هستند که در آن فیلد مشخص تخصص دارند، در بین داوران این نکته هم حائز اهمیت است که برخی از آن‌ها جز استادی انجام یک فاز کارآفرینی هم داشته‌اند.

وی افزود: داوری مرحله دوم با دید تجاری‌سازی و کسب‌وکار است در این مرحله داوران در حزوه کسب‌وکار فعال هستند. طبق برنامه‌ریزی‌ها قرار است که در صورت نابودی کرونا، مرحله سوم کاملا حضوری برگزار شود و داوران و تماشاچیان رقابت را به نتیجه برسانند. داوران مرحله سوم سرمایه‌گذاران هستند که با دید جذب سرمایه طرح‌ها را داوری می‌کنند درواقع ۱۰ تیم راه یافته به مرحله سوم باید طرح خود را به گونه‌ای ارائه کنند که طی ۷ دقیقه بتوانند نظر داوران را برای سرمایه‌گذاری جلب کنند.

اکبرزاده با اعلام سایت جشنواره به نشانی www.starpozal.com از تمامی علاقمندان دعوت کرد در فرصت باقیمانده تا ۳۰ مهر برای ثبت‌نام اقدام کنند و ادامه داد: ما برای برگزای دومین دوره کارآفرین دانشگاهی روی کمک انجمن‌های دانشگاهی حساب زیادی باز کرده بودیم که آن‌ها بتوانند سفیران ما در دانشگاه‌ها باشند و بیش از ۳۰۰ طرح ارسالی داشته باشیم، اما متاسفانه بیماری کرونا و تعطیلی‌ها شرایط را به گونه‌ای دیگر رقم زد.

وی بیان کرد: امیدواریم استارپوزال در سال‌های آینده چند رویداد در چند دانشگاه قطب کشور و حتی در ناحیه‌های مختلف باشد تا بتوانیم این رویداد را بیش از پیش برای دانشجویان و دانش‌آموختگان جا بیاندازیم، چون درحال حاضر تنها از گذر دانشگاه‌ها به نسل سوم و چهارم (کارآفرین) صحبت می‌شود و در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاده لذا لازم است که دانشجویان هنگام تعریف پروژه‌های خود این مطالبه‌گری را از خود داشته باشند که زمان، عمر و انرژی خود را برای چه موضوع و هدفی صرف می‌کنند.

اکبرزاده گفت: این موضوع برای دانشجویانی که همواره در آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها مشغول انجام پروژه هستند، بیشتر اهمیت دارد، چون با افزایش قیمت‌ها انجام یک پروژه آزمایشگاهی بسیار سخت است و اگر کار به خروجی مثبتی نرسد زحمات فرد به باد می‌رود بنابراین آن پروژه حداقل باید هزینه‌های خودش را باید تامین کند.

دبیر جشنواره کارآفرین دانشگاهی اظهار داشت: امیدواریم این نکته برای همه شفاف شود که قرار نیست یک پژوهش دانشگاهی در چندین کاغذ کنار کتابخانه دانشگاه‌ها خاک بخورد. اگر بتوانیم درصد کوچکی از پژوهش‌های دانشگاهی را به سمت تجاری‌سازی سوق دهیم که افراد مطابق نیاز‌ها پروژه‌های خود را تعریف کنند آنگاه فکر می‌کنم که جشنواره تاحدی به رسالت خود رسیده است.

وی یادآور شد: از تمامی علاقه مندان و دانشجویانی که نسبت به این رویداد آگاهی دارند درخواست داریم که جشنواره را به دیگر دوستان و علاقمندان معرفی کنند تا این موج از طرف دانشجویان به اساتید منتقل شده و با هم‌افزایی بتوانیم به اهداف خود برسیم.
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار