مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 28. مهر 1399 - 13:40   |   کد مطلب: 24208
پرداخت تسهیلات بانکی به دانشگاه‌ها به عنوان منبعی برای ساخت خوابگاه متاهلی با وجود ۷ ماه از تصویب قانون آن همچنان در درگاه بانک‌ها متوقف مانده و نظارتی برای پرداخت این تسهیلات نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،ساخت خوابگاه‌های متاهلی و توسعه این خوابگاه‌ها به عنوان یکی از طرح‌های عمرانی در اولویت دانشگاه‌ها در سال جاری است که به دلیل زمان بر بودن و هزینه بالای ساخت این خوابگاه ها، مجلس شورای اسلامی استفاده از تسهیلات بانکی را برای دانشگاه‌ها ابلاغ کرده است که صندوق رفاه دانشجویان به عنوان متولی کمک به دانشگاه‌ها برای دریافت این تسهیلات محسوب می‌شود.

طی بررسی‌هایی که در این زمینه از دانشگاه‌ها داشتیم، اکثر دانشگاه‌ها به دلیل مسائل مخلتف امکان استفاده از این تسهیلات را ندارند و یا برای دریافت این تسهیلات با مشکلاتی مواجه شده اند که پس از پیگیری‌های مکرر از صندوق رفاه دانشجویان، ناصر مطیعی رئیس این صندوق خبری خوش برای رفع این مشکل داد.
 
 
[منتشر نشود///پرداخت تسهیلات خوابگاه متاهلی متوقف در درگاه بانک‌ها / حل مشکل نیاز به نظارت بانک مرکزی دارد]
 

بیشتر بخوانید
دریافت تسهیلات بانکی خوابگاه‌های متاهلی تسهیل می‌شود / مطیعی: صددرصد اجاره بها عودت می‌گردد

پس از یک ماه از اظهار نظر رئیس صندوق رفاه دانشجویان به سراغ دانشگاه‌ها رفتیم که پیگیر شویم که آیا پرداخت این تسهیلات با شرایطی که صندوق رفاه دانشجویان قول حل آن را داده بود صورت گرفته یا خیر؟
 
تاخیر بانک‌ها در بررسی پرونده تسهیلات خوابگاه متاهلی
سیاوش خرسندی، معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر گفت: یک پروژه ساخت خوابگاه متاهلی داریم و برای ادامه ساخت این پروژه به دنبال استفاده از تسهیلاتی که صندوق رفاه در نظر گرفته رفتیم، اما مشکلاتی در پرداخت این تسهیلات است.
 
[منتشر نشود///پرداخت تسهیلات خوابگاه متاهلی متوقف در درگاه بانک‌ها / حل مشکل نیاز به نظارت بانک مرکزی دارد]
وی افزود: صندوق رفاه در پی حل این مشکل است و ظاهرا تسهیلاتی که صندوق گذاشته است این است که ۱۴ درصد آن را باید صندوق پرداخت کند، اما به دلیل این که دانشگاه‌ها قبلا یک سری وام‌ها و تسهیلات دیگر از این بانک‌ها دریافت کردند، اجازه استفاده مجدد را ندارند و به همین علت پرداخت این وام‌ها متوقف شده است.
خرسندی اضافه کرد:وزارت علوم و معاونت حقوقی وزارت علوم نامه نگاری‌هایی را انجام داده است، اما هنوز بانک‌های عامل اقدامی در این خصوص نداشتند.

وی یادآورشد: کوتاهی از سوی وزارت علوم نیست و این وزارت خانه اقدامات مربوط به خود را انجام داده، اما این بانک مرکزی و بانک‌های عامل پرداخت تسهیلات هستند که کم کاری می‌کنند.
انصراف دانشگاه تهران از دریافت تسهیلات
بررسی دریافت این تسهیلات در دیگر دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه تهران نشان می‌دهد که مشکلات برای دریافت این وام‌ها به گونه‌ای ایست که دانشگاه تهران تمایلی برای دریافت این تسهیلات ندارید و از ظرفیت خیرین برای ساخت و توسعه خوابگاه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.
اما رضا مهدی، معاون دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز دریافت این تسهیلات قدری نشدنی عنوان کرد و گفت: قوانین و مقرراتی که برای دریافت این تسهیلات گذاشته شده بسیار سخت است و دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دلیل کمبود درآمد نمی‌تواند از این تسهیلات استفاده کند.
 
وی افزود: البته پراکندگی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نقاط مختلف کشور به گونه ایست که ساخت خوابگاه متاهلی را با مشکل مواجه می‌کنند و همچنین تعداد دانشجویان متاهل این دانشگاه محدود هستند و این شرایط باعث شده که ما برای ساخت خوابگاه، خوابگاه مجردی را در اولویت قرار دهیم.
بررسی‌ها و اظهار نظر‌ها گویای این مطلب است اگر مجلس شورای اسلامی قانونی را هم لحاظ کند و راهکار‌های اجرای این قانون را در اختیار دولت قرار دهد باز هم به طرق مختلف مشکلات و سنگ اندازی‌هایی از سوی دولت برای اجرا نشدن قانون مجلس ایجاد می‌شود، کما اینکه با گذشته ۷ ماه هنوز ریالی از تسهیلات درنظرگرفته شده برای ساخت خوابگاه متاهلی به دانشگاه‌ها پرداخت نشده است و مشخص نیست که این بودجه‌هایی که دولت برای مقصود‌های خاصی دریافت می‌کند کجا هزینه می‌شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار