مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. آبان 1399 - 9:47   |   کد مطلب: 24225
فعالان بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای طی نشستی که در «خبرگزاری دانشجو» برگزار شد، از ناکارآمدی مدیریتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای انتقاد کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،دانشگاه فنی و حرفه ای با بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو نقش به سزایی در تربیت تکنیسین های مورد نیاز کشور در بخش صنعت بر عهده دارد؛ اما علی رغم نیازهای موجود در این عرصه به نظر می رسد که این دانشگاه نتوانسته در انجام ماموریت های محوله به خوبی ایفای نقش کند و از طرفی در خصوص مسائل صنفی نیز انتقادهایی به این بخش از بدنه آموزش عالی کشور وارد است. «خبرگزاری دانشجو» طی نشستی که با حضور آرمان عباسی مسئول ستاد راهبردی دانشگاه فنی و حرفه ای، حمید رضا رحیمی عراقی مسئول دبیرخانه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه ای و غلامرضا رضایی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده انقلاب اسلامی برگزار شد علاوه بر بررسی عملکرد دانشگاه فنی و حرفه ای در جریان محورهای مطالبه گری در بسیج دانشجویی این دانشگاه قرار گرفته که در ادامه مشروح این گفتگو را می خوانید:
 
راه اندازی پویش «صدای دانشجو» با هدف پیگیری مطالبات صنفی
عباسی: علی رغم تمام پتانسیل‌هایی که در دانشگاه فنی و حرفه‌ای وجود دارد؛ اما این دانشگاه هم از طرف وزارت علوم و هم از جانب مسئولان دانشگاه مورد بی مهری قرار گرفته به گونه‌ای که می‌توان گفت عدالت در دانشگاه فنی و حرفه‌ای کمرنگ است. با این وجود ما در بسیج دانشجویی کمپین «صدای دانشجو» را با هدف پیگیری مشکلات صنفی دانشجویان و شفافیت مالی در دانشگاه به ویژه شفافیت شهریه‌های دانشجویی و شهریه‌های فرهنگی راه اندازی کرده ایم.

فقدان شفافیت مالی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای
مسئله‌ای که وجود دارد این است که میزان شهریه‌های دانشجویی و فرهنگی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای و اینکه این شهریه‌ها در کجا هزینه می‌شوند به هیچ عنوان مشخص نیست. همچنین علی رغم شیوع ویروس کرونا هزینه‌هایی از دانشجویان برای اسکان در خوابگاه‌های دانشجویی دریافت شده، اما خوابگاه و امکانات دیگری در اختیار آن‌ها قرار نگرفته و کسی هم پاسخگو نیست. با این وجود سوال ما این است که شهریه‌های دریافت شده در حالی که خدماتی به دانشجویان ارائه نشده در کجا هزینه شده اند و اگر قرار است این پول‌ها عودت داده شود چگونه به دانشجویان بازگردانده خواهند شد.
[فنی و حرفه ای]
در این مدت دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای بار‌ها از بسیج دانشجویی این دانشگاه درخواست کرده اند تا بسیج دانشجویی به عنوان علمدار مطالبه گری صنفی در این دانشگاه  حقوق دانشجویان را مطالبه کند. به همین دلیل ما در ستاد مرکزی بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تصمیم گرفتیم تا کمپین «صدای دانشجو» را با هدف پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان راه اندازی کنیم.

فنی ترین دانشگاه کشور ناتوان در رفع مشکلات یک سامانه اینترنتی
معتقدم سامانه «ناد» سنبل ناکارآمدی سیستم مدیریتی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای است. با این وجود سوال بنده از مدیران فعلی که ۳.۵ سال است در این دانشگاه مسئولیت دارند این است که چرا دانشگاهی که مدعی است می‌خواهد مشکلات صنعت و تولید را حل کند از پس یک نرم افزار ساده برای دانشجویان خود برنمی آید. چرا مسئولان دانشگاه به دانشجویان اعتماد نمی‌کنند و ارتقاء سامانه «ناد» را به آن‌ها واگذار نمی‌کنند. به هر روی ما در هسته‌های «فن آفرین» بسیج دانشجویی این آمادگی را داریم که مشکلات نرم افزار «ناد» را با حمایت مالی و همکاری مسئولان دانشگاه حل کنیم.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای به رسالت خود در تربیت مهندس به خوبی عمل نکرده است
دانشگاه فنی و حرفه‌ای تنها متولی تربیت مهندس و تکنیسین برای صنعت است صنعتی که امروز بیمار است و توان تولید با کیفیت و انبوه را در مقابله با کالا‌های خارجی ندارد. به عقیده بنده یکی از گزینه‌های اصلی که می‌تواند صنعت کشورمان را از انفعال خارج کند نیروی انسانی است با این وجود دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید سالانه تعداد زیادی تکنسین و مهندس تربیت کند، ولی متاسفانه این دانشگاه به خوبی به رسالت خود عمل نمی‌کند. به هر روی ما از دولت و مجلس توقع داریم که با یک اولویت خاص به این دانشگاه نگاه کنند، چون در آموزش عالی به دانشگاه فنی و حرفه‌ای توجه نمی‌شود و به آن به عنوان پسر خوانده‌ای که سال‌ها قبل از آموزش و پرورش به وزارت علوم منتقل شده نگاه می‌کنند.
آماده ارائه راهکار برای حل مشکلات هستیم
در شرایط کنونی جامعه، جنس دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای ما یک اولویت است؛ چون اگر می‌خواهیم رونق تولید و جهش تولید را محقق کنیم باید نگاهمان را به دانشگاه فنی و حرفه‌ای و نظام آموزشی در این دانشگاه تغییر بدهیم. به هر روی بسیج دانشجویی برای تمام مطالباتی که در این نشست مطرح شد دارای راهکار است. ما طی سلسله نشست‌های تخصصی که با دانشجویان، اساتید و افراد صاحب نظر برگزار کرده ایم هم مسائل و هم راهکار‌ها را به خوبی شناسایی کرده ایم و در صورتی که مسئولین اجازه بدهند حاضریم این راهکار‌ها را در اختیار آن‌ها قرار بدهیم.

احیاء شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای
حمیدرضا رحیمی عراقی مسئول دبیرخانه شورای تبیین مواضع بسیج دانشگاه و معاونت مطالبه گری: ستاد راهبری بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در فصل جدید فعالیت خود نگاه ویژه‌ای به مسئله مطالبه گری دارد و ما، چون به عنوان توده کوچک تری از آحاد دانشجویان و جنبش دانشجویی مطالبه گری را وظیفه خود می‌دانیم به همین دلیل ساز و کار‌های مختلفی را برای فعالیت در این عرصه پیش بینی کرده ایم که بر این اساس یکی از اقدامات ما احیاء شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و پیگیری پرونده‌های مطالبه گری صنفی و غیرصنفی از طریق این شورا خواهد بود.

ناکارآمدی مدیریتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه شفافیت مالی
در این دوره بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به مطالبه گری در خصوص مسائل صنفی و بیشتر شفاف سازی مالی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای خواهد پرداخت. واقعیت این است که بدنه مدیریتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای متاثر از گفتمان دولت است و از آنجا که بدنه مدیریتی دولت بعضا ناکارآمد و یا آلوده به فساد هستند به همین دلیل یک ناکارآمدی عجیب و غریبی را نیز در سطح مدیریتی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و به ویژه در حوزه شفافیت‌های مالی مشاهده می‌کنیم به گونه که از لحاظ مالی ارتباط بین صندوق رفاه، وزارت علوم و دانشگاه فنی و حرفه‌ای اصلا شفاف نیست و مشخص نیست که چرا شهریه دانشجویی که در یک منطقه محروم تحصیل می‌کند و از حضور در کارگاه‌های تخصصی که در دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای در تهران وجود دارد محروم است باید یکسان باشد. به هر روی مطالبه ما این است که دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای سطح بندی شده و شهریه دانشجویان متناسب با امکانات هر دانشکده تعیین شود.

پرونده فساد و ناکارآمدی مدیریتی در فولاد مبارکه اصفهان را پیگیری می‌کنیم
بسیج دانشجویی دانشگاه فنی حرفه‌ای علاوه بر مطالبه گری در سطح دانشگاه به مطالبات در سطح ملی و به ویژه مبارزه با فساد ورود پیدا کرده است. متاسفانه در مقطعی از تاریخ انقلاب قرار داریم که بیش از هر زمان دیگری شاهد بروز پرونده‌های فساد هستیم؛ البته در گذشته نیز با چنین پرونده‌هایی مواجه بوده ایم، اما تفاوتی که در حال حاضر وجود دارد این است که امروز پرونده‌های فساد یک به یک توسط یک جامعه‌ای از عناصر مطالبه گر از مارکسیست گرفته تا کسانی که در خط گفتمان انقلابی هستند افشاء می‌شوند. در این راستا نیز پرونده انحصار در نظامی مهندسی و دیگری فساد دامنه دار در صنعت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین صنعت موجود در خاورمیانه از جمله پرونده‌هایی هستند که شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای به خاطر جنس صنعتی بودنش به آن‌ها ورود پیدا کرده است.
 
واقعیت این است که صنایع زیادی در ایران و خاورمیانه و یا به تعبیری شمال آفریقا و غرب آسیا وجود دارند؛ اما فولاد مبارکه اصفهان بزرگترین صنعت فولادی موجود در خاورمیانه است؛ بنابراین نگاه ما به این صنعت یک نگاه ملی است. بر این اساس طی پژوهش‌هایی که توسط شورای تبیین مواضع دانشگاه فنی و حرفه‌ای انجام شده ما چند محور اصلی فساد را در فولاد مبارکه شناسایی کرده ایم و تمام این فساد‌ها نیز مستند و قابل ارائه هستند و ما هم به دنبال رفع این فساد‌ها هستیم.

اگر چه فولاد مبارکه خصوصی سازی و وارد بورس شده، اما بیش از ۵۰ درصد از سهام آن در تولیت دولت قرار دارد به گونه‌ای که اگر در سایت کدال، شبکه و گراف سهامداری فولاد مبارکه را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که سهامدار این شرکت فلان شرکت متعلق به سازمان دولتی ایمیدرو است. با این وجود یک شبکه تار عنکبوتی سهام داری را در فولاد مبارکه شاهد هستیم که متاسفانه حلقه مدیریتی را در این صنعت بسته است. با این وجود تعدادی آدم در این حلقه حضور دارند که هیچ وقت از دور خارج نمی‌شوند و مسئولیت‌ها همواره بین آن‌ها جابجا می‌شود.

متاسفانه همانطور که ناکارآمدی و آغشته بودن به فساد گریبان بخشی از بدنه مدیریتی دولت را گرفته این ناکارآمدی نیز امروز در صنعت فولاد و به ویژه در فولاد مبارکه ساری و جاری است. مثلا مدیر عامل این شرکت بازنشته وزارت صنعت است و از صلاحیت تخصصی و قانونی برای مدیریت این صنعت عظیم برخوردار نیست؛ البته فولاد مبارکه در پاسخ به مطالبه گران نیز یک نوع ادبیات دو گانه را در پیش گرفته به گونه‌ای که هر جا لازم ببیند خود را به عنوان یک شرکت خصوصی و هر جا لازم ببیند خود را به عنوان یک شرکت در تولیت دولت معرفی می‌کند.

لیست مدیران فاقد صلاحیت‌های تخصصی فولاد مبارکه را در اختیار داریم
نکته دیگر اینکه ما به لیستی از انتصابات مدیران درجه یک تا دسته سوم شرکت‌های فولادی توسط مدیر عامل فولاد مبارکه دست یافته ایم که هیچ کدام از صلاحیت تخصصی برای مدیریت برخوارد نیستند یعنی تمام این انتصابات به صورت باندی انجام شده و این موضوعی است که باید مورد مطالبه جدی قرار بگیرد. در حوزه پرداخت حقوق هم بسیاری از افرادی که منصوب شده اند غیرموظف هستند، ولی حقوق چند ده میلیونی می‌گیرند که برخی از اسناد این پرداخت‌های نجومی عجیب و غریب منتشر و بخشی نیز منتشر نشده است؛ بحث بنده این است که ملاک پرداخت حقوق مدیر عامل یک شرکت دسته سه فولادی و یک عضو هیئت مدیره غیرموظف فولاد مبارکه چیست و پرداخت‌ها بنا به چه ملاک و استانداری انجام می‌شود و چه مرجعی آن‌ها را تایید می‌کند؟

کاهش ظرفیت تولید در فولاد مبارکه موجب وابستگی کشور شد
مسئله‌ای که ما به آن مشکوکیم کاهش ذخایر فولادی در صنعت عظیم فولاد است. به گونه‌ای که در مقطعی شاهد بودیم فولاد مبارکه تولید فولاد را به یک باره و به بهانه‌های واهی مثل خراب بودن خط کاهش داد و همین مسئله باعث شد تا از هند و چین ورق وارد کنیم و وابستگی ایجاد شود و این در حالی است که ظرفیت تولید در کشور وجود دارد و ما می‌توانیم با افزایش ظرفیت به خودکفایی برسیم.

حرفی را که در آستانه برگزاری هر انتخاباتی در استان اصفهان و استان‌های همجوار می‌شنویم این است که گفته می‌شود فولاد مبارکه به نمایندگان پول داده و حتی در انتخابات مجلس دهم یکی از کاندیدا‌ها در یک محفلی به صورت علی به این سوال که آیا او از فولاد مبارکه پولی دریافت کرده پاسخ داد و گفت همه نماینده‌ها پول گرفتند. سوال این است که چرا فولاد مبارکه باید انتخابات را مهندسی کند و چرا باید اموال بیت المال را برای اهداف سیاسی اش هزینه کند؟ چون می‌خواهد نمایندگان را به خود وابسته کند تا وقتی این نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف حضور پیدا می‌کنند فولاد مبارکه چتر خود را باز کند و اجازه ندهد مسائل فولاد در مجلس طرح شود. این پول پاشی در فولاد مبارکه انجام شده و اگر به مصاحبه‌های نمایندگان سابق استان اصفهان و از جمله آقای موسوی لارگانی نماینده فلاورجان و منشی هیئت رئیسه مجلس هم رجوع کنیم به این پول پاشی اشاره شده است.
 
مسئله دیگری که در فولاد مبارکه وجود دارد فروش رانتی فولاد است به گونه‌ای که مدیران این صنعت شرکتی را به وجود آورده اند و فروش فولاد را به آن سپرده اند. خب چرا یک شرکت باید فروش فولاد را به صورت رانتی در اختیار بگیرد؟ قطعا فروش رانتی انحصار است و انحصار نیز به طور حتم منجر به فساد خواهد شد.

چند صد میلیون یورو فساد در قرارداد فولاد مبارکه با یک شرکت چینی وجود دارد
اتفاق دیگری که در فولاد مبارکه افتاده و اسناد آن امضاء شده و به صورت زبان اصلی در اختیار ماست و غیرقابل انکار است این است که فولاد مبارکه قراردادی را با یک شرکت چینی منعقد کرده که مشابه همین قرارداد در زمان مدیریت سابق این شرکت با رقمی کمتر از نصف منعقد شده است با این وجود در حال حاضر این قرارداد که حداقل چند صد میلیون یورو فساد در آن وجود دارد مورد مطالبه بسیاری از نمایندگان مجلس بالاخص در استان اصفهان و سطح ملی قرار گرفته است. به هر روی سوال این است که چرا باید قرارداد با این شرکت چینی با مذاکره مستقیم و بدون برگزاری مناقصه و با ترک تشریفات نوشته شود و این در حالی است که قرارداد کرسنت نیز با مذاکره مستقیم و ترک تشریفات منعقد شده بود.

قطعا شورای تبیین مواضع بسیج دانشگاه فنی و حرفه‌ای روی جریاناتی که در فولاد مبارکه اتفاق افتاده تمرکز خواهد کرد و ما این مطالبه را از مجلس و وزارت خانه‌ها چه در دولت فعلی و چه در دولت آینده پیگیری خواهیم کرد و از رسانه‌ها دعوت می‌کنیم بیایند تا در رابطه با جریانات فولاد مبارکه شفاف سازی شود و اگر ما اشتباه می‌کنیم مسئولان این صنعت اشتباه ما را بگویند و اگر ما اشتباه نمی‌کنیم آن‌ها باید به مقامات قضایی پاسخ بدهند. متاسفانه فولاد مبارکه آن قدر هم نفوذ دارد که به مدیران استانی از جمله استاندار و دادستان اصفهان هم پاسخگو نیست و این صنعت به عنوان یک صنعت ملی فقط در اصفهان مستقر است.

شکستن انحصار در نظام مهندسی را پیگیری می‌کنیم
یکی دیگر از مطالباتی که در بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای آن را پیگیری خواهیم کرد از بین بردن انحصار در نظام مهندسی است. متاسفانه بخشی از مدیران در دولت‌های مختلف و برخی از نمایندگانی که وظیفه نظارتی داشته اند انحصار در نظام مهندسی را مورد بررسی قرار نداده اند با این وجود امروز ایجاد تغییر در این حوزه سخت شده و لی این تغییر مورد مطالبه است و حتما باید این انجام شود. متاسفانه دستگاه قضائی نیز به انحصار در حوزه‌هایی مانند نظام مهندسی ورود پیدا نکرده، ولی جریان مطالبه گر و جنبش دانشجویی خواستار این است که دستگاه قضا به این حوزه‌ها ورود پیدا کند.

پیگیری رفع مشکلات سامانه «ناد» و «سمیاد» بی پاسخ مانده است
رضائی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده فنی و حرفه‌ای انقلاب اسلامی: مشکلات در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیشتر مربوط به سامانه «ناد» است. بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو، ۳۵ هزار استاد دارد و بیش از ۱۰ هزار نفر از کارکنان دانشگاه فنی و حرفه‌ای باید امور استخدامی، اضافه کار، رزرو غذا، ثبت نام و انتخاب واحد خود را از طریق سامانه «ناد» انجام دهند، اما هفت سال است که این سامانه با مشکل مواجه است مثلا به دلیل کندی سرور‌ها دانشجویان در زمان انتخاب واحد نه تنها در تهران بلکه در کل شهرستان‌ها با مشکل مواجه می‌شوند؛ البته وضعیت سامانه «ناد» نسبت به سال‌های قبل بهتر شده، اما باز هم مشکلاتی وجود دارد.
 
مشکل دیگری که وجود دارد این است که دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در برخی شهرستان‌ها مانند بشاگرد یا خلخال برای حضور در کلاس‌های آنلاین با مشکل اینترنت مواجه هستند. از طرفی، چون دانشجویان این دانشگاه باید برخی از دروس را به صورت عملی بگذرانند، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا کارگاه‌ها تعطیل شده و دانشکده‌ها اجازه اسکان دانشجویان را در خوابگاه‌ها نمی‌دهند.

درد بزرگ در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیشتر متوجه ۲ سامانه «ناد» و «سمیاد» است. با این وجود ما پیگیری‌هایی را برای ارتقاء سرور‌های این سامانه‌ها در وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش انجام داده ایم؛ اما مشکلات همچنان پابرجاست و برطرف نشده است.
 

دیدگاه شما

آخرین اخبار