مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 19. آبان 1399 - 13:08   |   کد مطلب: 24234
مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با اشاره به شرایط بد اقتصادی و بروکراسی‌های اداری سخت، گفت: این چالش‌ها موجب می‌شود که افراد به دنبال کار کردن در شرکت‌های خارجی باشند، تا ایجاد کسب‌وکار خودشان.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، حسام‌الدین شاهرخ مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «سبحان پایا پند» در گفتگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو گفت: این شرکت در حوزه تولید تجهیزات کاربردی صنعت رسانه در استودیو‌های رادیویی و تلویزیونی فعالیت می‌کند و کار خود را از سال ۸۴ آغاز کرده است. این شرکت، شرکت مشاوره تأمین تجهیزات و راه‌حل‌های صنعت رسانه و بومی‌سازی محصولات پرکاربرد این صنعت در داخل کشور است. از محصولات این شرکت می‌توان به استودیوی مجازی ریتون، سیستم اینترکام، سیستم حذف لوگو، سامانه اسلو موشن و بازی آنلاین اشاره کرد.
 
شاهرخ در مورد سامانه اسلو موشن توضیح داد: این سیستم با فناوری بالا در آسیا فقط یک تولید کننده دیگر دارد که یک شرکت ژاپنی چند ملیتی است. این سیستم تصاویر دوربین‌ها را در تعداد و با کیفیت بالا ضبط می‌کند و زمانی که لازم باشد، تصاویر را به صورت سینک شده (سازگار شده) در تمامی نما‌ها و با سرعت‌های متفاوت بخش می‌کند. در بخش واحد سیار که صحنه آهسته‌های بین بازی را نمایش می‌دهند، این سیستم به کار می‌رود.
 
وی افزود: زمانی که داور بازی‌های فوتبال نیز تقاضای ویدئو چک می‌دهد، این سیستم شروع به بازنگری تصاویر می‌کند. چهار دستگاه از این سیستم را جهاد خودکفایی و سازمان صدا و سیما خریداری کرده‌اند که یکی از این دستگاه‌ها در واحد سیار، دیگری در شبکه تلویزیونی استان تبریز و در جهاد خودکفایی نصب شده‌اند و سیستم چهارم نیز در اولین شبکه ۴K ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.
وی در مورد چشم‌انداز و اهداف این شرکت بیان کرد: اگر صادقانه بخواهم بگویم فعلا باید صبر کنیم ببینیم شرایط اقتصادی کشور چطور می‌شود. اما اگر شرایط بهتر بشود، اولین هدف‌مان صادرات محصولات‌مان است، زیرا این محصولات هم از نظر قیمتی و هم از نظر کیفیت، کاملا قابلیت رقابت در بازار‌های بین‌المللی را دارند.
مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در مورد چالش‌ها و مشکلات اظهار داشت: بخش عمده مشکلات ما بحث نوسانات نرخ ارزی، ضعف بانک‌های ما در ارائه تسهیلات و بالا بودن نرخ بهره، مشکلات صادرات و واردات و همچنین قوانین دست و پاگیر مالیات و بیمه است که همه شرکت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از سوی دیگر شفاف نبودن شرایط و اقتصاد دولتی بودن، شرایط را برای ما خیلی سخت‌تر کرده است. اما جدای از این‌ها و مشکلاتی که مختص به شرکت ما می‌شود، بحث این است که در ایران ما فقط یک صنعت رسانه داریم و آن صدا و سیما است. درست است که بخش‌های زیادی دارد، ولی باز هم مشتری ما را خیلی خاص می‌کند.
وی ادامه داد: شرکت‌هایی مثل ما که عمدتا نیروی برنامه‌نویس و یا فنی دارند نیز با چالش دیگری مواجهند. زیرا نیروی کار در کشور تربیت می‌شود، کار می‌کند، تجربه کسب می‌کند و بعد مهاجرت می‌کند. زیرا زبان برنامه‌نویسی در همه جای دنیا مشترک است و به راحتی می‌توانند در کشور‌های دیگر با حقوق بالاتر کار کنند و از آنجا که قوانین مالکیت فکری در ایران رعایت نمی‌شود، در جذب نیروی انسانی به مشکل برمی‌خوریم.
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان «سبحان پایا پند» در مورد حامیان خود عنوان کرد: با توجه به اینکه به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران فعالیت می‌کنیم، طبیعتا از یک سری تسهیلات این پارک و معاونت علمی ریاست جمهوری و همچنین صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران بهره‌مند شده‌ایم و در بخش ضمانت‌نامه و تامین بخشی از سرمایه در گردش کمک‌مان کرده‌اند.
شاهرخ در توصیه به کسب‌وکار‌های نوپا افزود: تا زمانی که جوان هستند، کسب‌وکار خودشان را راه بیندازند، چون در این سن است که انسان انرژی بالاتر و توقع کمتری دارد. از سوی دیگر لذتی در تولید وجود دارد که قابل توصیف نیست، ولی با این شرایط بد اقتصادی شاید بهتر باشد که به کسی توصیه نکنم که کسب‌وکار خودش را راه بیندازد. شاید اگر جذب شرکت‌های خارجی بزرگ بشوند، دغدغه‌های کمتری را مثل فرآیند بروکراسی اداری عجیب و غریب، تورم، نگرانی‌های دلار، شرایط مالیاتی و بیمه دشوار در ایران تجربه کنند. در ایران حتی اگر مشتری بزرگی مثل ارگان‌های دولتی داشته باشیم، آنقدر درگیر پروسه‌های تغییر مدیریتی و مقرراتی می‌شویم که از آن شیرینی و لذت تولید واقعا چیزی متوجه نمی‌شویم.

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار