مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. بهمن 1399 - 19:27   |   کد مطلب: 24322
یک مقام مسئول در وزارت علوم خبر داد:
فساد سازمان یافته در مجله های علمی و پژوهشی
مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت علوم خواستار ارایه راهکارهای پیشگیری از فساد سازمان یافته در مجله های علمی و پژوهشی در ارایه گواهی های پذیرش یا نحوه داوری و پذیرش مقالات علمی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری مهر به نقل از دبیرخانه کارگروه ارتقای سلامت اداری و مقابله با فساد وزارت علوم، هجدهمین جلسه کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری با حضور اعضای کارگروه و با ریاست معاون حقوقی و امور مجلس و جانشین مقام عالی وزارت در کارگروه برگزار شد.

در ابتدای جلسه فریدون جعفری مدیرکل دفتر بازرسی و پاسخگویی به شکایات و دبیر کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری ضمن تشریح بخشی از گریزگاههای فساد خیز در آموزش عالی و راه‌های برون رفت از آن، توجه اعضا را به موضوع تحلیل و ارزیابی و ارائه راهکارهای پیشگیری از فساد سازمان یافته در مجله‌های علمی و پژوهشی در ارائه گواهی‌های پذیرش یا نحوه داوری و پذیرش مقالات علمی و همچنین شناسایی سایر گریزگاه‌های احتمالی فساد در حوزه‌های پژوهشی جلب نمودند و از اعضا خواستند حسب رعایت تکالیف قانونی با موضوع رسیدگی به آثار مقابله با موضوعات و طرح‌های پژوهشی بیش از پیش اهتمام نموده و برنامه عملیاتی ارائه نمایند. ایشان پرهیز از موازی کاری و نگاه جزیره‌ای را مورد تاکید قرار داده و هم افزایی در حوزه نظارت و بازرسی و ارزیابی را متذکر شدند.

دبیر کارگروه ارتقای سلامت نظام اداری و مقابله با فساد به ضرورت تشکیل کمیته‌ای با ارکان دفتر بازرسی، نظارت و ارزیابی و معاونت پژوهشی حسب قانون ارتقا و پیشگیری و مقابله با آثار پژوهشی اشاره داشتند تا بتوان بصورت مطلوب و هدفمند به این موضوع رسیدگی نمود.

در ادامه شریفی مدیرکل سیاستگذاری پژوهشی وزارت عتف به عنوان مدعو به ارائه گزارش مختصری از آخرین وضعیت مجله‌های علمی و تغییرات جدید در آئین نامه‌ها پرداخته و ضمن تأیید برخی چالش‌ها و آسیب‌ها، عدم رعایت ضوابط در برخی مجلات، تغییر رویکرد نظارتی و ارزیابی را به عنوان راهبرد جدید اعلام داشتند.

همچنین مقرر شد راهکارهای علمی و پیشگیرانه پیرامون چالش‌های مهم پژوهشی در قالب گزارشی برای مستندسازی و تدوین مقررات تقویت کننده سلامت اداری در وزارت عتف ارائه گردد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار