مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. اسفند 1399 - 18:12   |   کد مطلب: 24334
سید یاسر جبرائیلی در گفتگو با صدای دانشجو: دانشجویان باید اولویت مسائل کشور را شناسایی کرده و راهکارهای این مسائل را تبدیل به گفتمان کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، هرچه  به آغاز سال ١٤٠٠ نزدیک تر می شویم بحث انتخابات ریاست جمهوری مهم تر و جدی تر می شود. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات خود در زمان‌های مختلف چندین بار عبارت دولت جوان حزب‌اللهی را بکار برده‌اند و تلاش داشتند تا این تعبیر را شفاف سازند. ایشان در اردیبهشت ٩٩ گفتند: «بهدولت جوان حزب‌اللهی معتقدم... البتّه "صرفاً به معنای این نیست که باید یک رئیس دولت جوان (مثلاً ۳۲ساله) داشته باشد"، نه؛ دولت جوان [یعنی] یک دولت سرِپا و بانشاط و آماده‌ ای که در سنینی باشد که بتواند تلاش وکار بکند و خسته و از کارافتاده نباشد؛منظور این است.»

آنچه قطعی است ضرورت تشکیل دولت جوان حزب اللهی است. در همین راستا خبرنگار صدای دانشجو گفتگویی صمیمانه با سید یاسر جبرائیلی، رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام داشته است که در ادامه می خوانید.

جهت شکل گیری دولت جوان حزب اللهی، در مرحله اول چه نگاه عملیاتی باید داشت؟ و طرح پیشنهادی شما در این باره چیست؟

اولین لازمه شکل گیری دولت جوان حزب اللهی متشکل شدن جوانان است چرا که هیچ کار بزرگی بدون تشکل انجام شدنی نیست. جوانهای توانمندی که در عرصه های مختلف خود را اثبات کرده اند باید متشکل شوند، در واقع خودشان را جهت تشکیل دادن دولت جوان حزب اللهی آماده کنند. بنابراین گام اول تشکیلات است. منظور از تشکیلات این است که جوانانی که در حوزه های مختلف فعال هستند دور هم جمع شده، با یکدیگر انس پیدا کنند، پس از اینکه همفکر و هم نظر شدند و راجع به مسائل مختلف به اجماع رسیدند گزینه مورد نظر خود را انتخاب کرده، از آن حمایت کنند تا دولت مد نظر تشکیل شود.

سید یاسر جبرائیلی گفت: این تشکل جوانانه باید راجع به مسائل کشور حرف، ایده و راهکار داشته باشد و اینها را عرضه و مردم را نیز دعوت کنند که به این ایده ها و برنامه ها رای بدهند. رهبر حکیم انقلاب می فرمایند: حزب و تشکیلات باید کارکرد ترویج گفتمان بر جامعه داشته باشد. وقتی این اتفاق افتاد مردم طبیعتا در انتخابات با این تشکیلات هم نظر خواهند بود و به این تشکیلات رای خواهند داد.

دانشجویان چگونه باید به حوزه انتخابات ورود کنند تا در شکل گیری دولت جوان حزب  اللهی تاثیرگزار باشند؟

دانشجویان می توانند در حوزه های تبیین، روشنگری، اعلام شاخص ها، گفتگوی چهره به چهره و شناسایی کاندید اصلح به مردم در تشکیل این دولت تاثیرگزار باشند. پیدا کردن ویژگی های دولت جوان حزب اللهی از بین بیانات رهبر معظم انقلاب و معرفی این ویژگی ها به مردم در فضاهای مجازی و حقیقی، کارهایی است که دانشجویان می توانند جهت شکل گیری این دولت انجام دهند.

رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام، ادامه داد: اگر بخواهیم نگاه مسئله محوری به این فعالیت ها داشته باشیم، دانشجویان باید اولویت مسائل کشور را شناسایی کرده و راهکارهای این مسائل  را تبدیل به گفتمان کنند. یعنی اگر مشکلاتی از قبیل مسکن، خوراک و... داریم، باید راهکارهای شناسایی شده توسط جوانان در تشکل برای حل این مشکلات  تبدیل به گفتمان عمومی و مشخص شود. راهکار حل این مسائل به مردم اعلام شده و بگویند که حل این معضلات از عهده جوان ها بر می آید. آن موقع است که مردم هم به سمت آنها گرایش پیدا خواهند کرد.

بانوان در دولت جوان حزب اللهی، خصوصا در قسمت اقتصاد و سیاست، چه جایگاهی می توانند داشته باشند؟

بانوان بخشی از جامعه هستند و باید بخشی از دولت جوان حزب اللهی هم باشند. نکته ای که درباره اشتغال زنان وجود دارد این است که از بانوان نباید انتظار کارهای مردانه داشت، اما باید برای ایشان نقش فعالی در جامعه تعریف شود. اگر قرار باشد زنان خانه داری و همسرداری کنند و مانند مردان دیگر در خارج از منزل هم کار کنند به آنها ظلم خواهد شد. رهبر فرزانه انقلاب می فرمایند: مدیریت خانه، اولویت خانواده و محور خانواده زن است. به این ماموریت زن نباید آسیب برسد. باید با توجه به این موضوع  شغلی برای زنان تعریف شود که متناسب با این شرایط باشد و شان و کرامت ایشان نباید خدشه دار شود. با حفظ این نگاه و به تناسب شرایط، بانوان حتما باید مسئولیت و مدیریت در دولت جوان حزب اولین لازمه شکل گیری دولت جوان حزب اللهی داشته باشند.

باتوجه به این که در مقاله اخیر خود به استقلال بودجه از نفت تاکید کرده اید، راهکار پیشنهادی شما برای اجرا این مهم در دولت آینده چیست؟

یکی از راهکارها این است که باید در دولت جوان حزب اللهی  جلوی فرار مالیاتی گرفته شود.

در پایان ، به نظر شما عقب ماندگی در حوزه عدالت محوری به دلیل خلاء قانونی است یا عدم اجرای قوانین؟

در حوزه عدالت محوری مشکل قانون، اجرا و فکر داریم. عدالت یعنی منابع عمومی کشور یا عادلانه بین مردم تقسیم یا صرف پیشرفت کشور شود. اگر اینطور شود شکاف بی عدالتی در کشور ایجاد نخواهد شد. متاسفانه افکار غلط و قوانینی غلط منطبق بر افکار شکل گرفته است که مانع از ایجاد این نگاه می باشد.

انتهای پیام/ غزاله حکمی.

 

 

 

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار