مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. تير 1400 - 11:24   |   کد مطلب: 24401
به همت دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی
مرکز سیاستگذاری و مطالعات نظام سلامت در همدان تشکیل شد
مرکز سیاستگذاری و مطالعات نظام سلامت آمین به همت دانشجویان دغدغه مند دانشگاه علوم پزشکی همدان با رویکرد مسئله محوری و با حمایت بسیج دانشجویی تشکیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، امروزه حوزه سلامت یکی از مهم ترین و پر چالش ترین مسائل مطرح کشور است که همواره با مطالبات زیادی از سوی دانشجویان این رشته و جامعه رو به رو بوده است. در این بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی همدان با تشکیل یک مرکز نظام سلامت دراستان وارد میدان مطالبه گری شده اند.

رضا قپانوری مسئول مرکز آمین و دانش آموخته رشته پرستاری از دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان در گفتگو با خبرنگار صدای دانشجو گفت:
مرکز سیاستگذاری و مطالعات نظام سلامت آمین یکی از مراکز تحقیقاتی معاونت پژوهش و فناوری سازمان بسیج دانشجویی می باشد که با حمایت بسیج دانشگاه علوم پزشکی همدان تشکیل شده است. این مرکز با رویکردی مساله محور و سیستمی به صورت تخصصی و با اتکا به دانش آموختگان  متخصص سلامت و مشاورین مرتبط به فعالیت در زمینه سیاستگذاری و انجام فعالیت های دانش بنیان می پردازد.

وی در مورد اهداف تشکیل این مرکز اذعان کرد:
برای تاسیس این مرکز اهداف متعددی من جمله  انجام طرح های تحقیقاتی جهت رفع نیازهای بومی و ملی و نیز فراهم کردن شرایط برای شکل گیری و رشد هسته های پژوهش و فناور حوزه سلامت و بستر سازی تربیت نیروی متعهد و متخصص در راستای اهداف انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده که همگی در جهت نیل به تحقق رویکرد سلامت همه جانبه و انسان سالم هدف گذاری شده اند.

مسئول مرکز سلامت آمین در پاسخ به این سوال که چه چیزی باعث تصمیم شما برای تشکیل این موسسه شد پاسخ داد:
حقیقتا نظام سلامت، حلقه ای است مفقوده و فراموش شده که باید در بطن این سیستم قرار گرفت تا متوجه شد که چقدر مشکلات و معضلات زیادی مستقیما با جان مردم در ارتباط استهمچنین به جهت استقرار دبیرخانه کلان منطقه ۳ در استان همدان که  تمام استراژی های  آموزشی، بهداشتی، درمانی، دارویی، غذایی، دانشجویی و پژوهشی پنج استان غرب کشور را سیاستگذاری می‌کند، لازم بود که مرکز آمین در این استان با توجه به اهدافی که عنوان شد تاسیس شود.

رضا قپانوری در مورد مهم ترین فعالیتهای این مجموعه توضیح داد:
در حوزه سیاستگذاری به  شناسایی مسائل و چالشهای نظام سلامت و مشارکت در تدوین و اجرای سیاستهای کلان بهداشت و درمان  خواهیم پرداخت. نقد پروژه های سیاستگذاری سلامت کشورهای دیگر نیز نقش مهمی در شناسایی روشهای متناسب با کشور به جهت اعمال روشهای نوین و شکوفایی سلامت خواهد داشت.
در حوزه مطالعاتی و دانش بنیان به انجام پژوهش‌های میدانی و کتاب‌خانه‌ای، ثبت تجربه‌های داخلی و بومی و نیز توانمندسازی دانش آموخته ­های علوم پزشکی و شناسایی پتانسیل­ های شغلی برای ورود به بازار کار متناسب با نیاز روز جامعه پرداخته خواهد شد.
همچنین برقراری همکاری موثر بین سازمان ها و کسب کارهای نوپا و نوآور حوزه سلامت و کمک به ایجاد فرصت‌های بیشتر و موثرتر برای ارتقای وضعیت زیست‌بوم کارآفرینی حوزه سلامت و زیرساخت‌های توسعه دانش و فعالیت کسب و کارهای دانش‌بنیان و نوآور از دیگر ماموریت های مرکز آمین خواهد بود.

وی در پایان به طرح مهم ترین برنامه های آینده مرکز نظام سلامت آمین پرداخت و گفت:

برنامه های راهبردی مرکز در دو بخش کوتاه و بلند مدت تدوین شده و به مرور انشالله انجام خواهند شد.
 در حال حاضر نظام سلامت درگیر مشکلات زیادی می باشد که قصد داریم در حوزه سیاستگذاری براساس اولویت، نسبت به حل آنها اقدام کنیم و یکی از مشکلات ساختار فعلی سلامت، نمایش و بعضا وعده دادنهای دروغین می باشد، به همین‌خاطر میخواهیم  برنامه های آتی را بدور از نمایش ، در میدان عمل و در حالیکه کاملا عملی شده اند در اختیار عموم قرار دهیم.

انتهای پیام/ح

دیدگاه شما

آخرین اخبار