مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. مرداد 1400 - 5:40   |   کد مطلب: 24431
گفتگوی صدای دانشجو با مسئول هسته گفتمان سازی قرارگاه شهید همدانی
در مواجه با مسئولین اهل تعارف و ملاحظه کاری نیستیم/ شفافیت، حلقه مفقوده مدیریت کشور
مسئول هسته گفتمان سازی قرارگاه شهید همدانی ضمن گفتگو با صدای دانشجو از اهداف قرارگاه و مطالبه اخیر از اعضای شورای شهر گفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، قرارگاه شهید همدانی یک قرارگاه مطالبه گری تخصصی در استان همدان است و وظیفه خود را مطالبه مهمترین مسائلی که در سطح استان یا در قالب نظام مسائلی که وجود دارد عنوان می کند. این قرارگاه با استفاده از داده ها مسائل را به ترتیب اولویت از مسئولین پیگیری و در قالب های مختلفی مطالبه گری می کند.

این قرارگاه در آخرین اقدام خود طی نامه ای اعضای شورای شهر همدان را مخاطب قرار داد و از آنها خواست تا در بدو شروع مسئولیت در ۴ زمینه اقدام به شفاف سازی کنند.

امیرحسین روزبهانی مسئول هسته گفتمان سازی قرارگاه شهید همدانی در رابطه با فعالیت های قرارگاه می گوید:

از بدو شروع فعالیت این قرارگاه تا زمان فعلی واقعا مطالبه‌ های خوبی از مسئولان شد و نتایج نسبتا خوبی هم به جا گذاشته است.

آنچه در ادامه میخوانید گفتگوی خبرنگارصدای دانشجو با مسئول هسته گفتمان سازی قرارگاه شهید همدانی، امیرحسین روزبهانی است؛

 

چرا شفافیت را به عنوان اولین مطالبه از شورای شهر آغاز کردید؟

در حال حاضر بحث شفافیت یکی از ارکان بسیار مهم در ایجاد صداقت با مردم است و میشود گفت یکی از حلقه‌های مفقوده ایست که واقعاً در مدیریت کشور به او نیاز داریم. انتظار داشتیم باتوجه به این موضوع که اعضای راه یافته به پارلمان شهری امسال، عمدتا از افراد انقلابی و صادق هستند که با آنها آشنا بودیم، در قدم اول از آنها شاهد شفافیت باشیم. همچنین به دلیل اهمیتی که مقوله شفافیت در حوزه مدیریت خصوصا مدیریت شهری دارد، تصمیم گرفتیم اولین کار را به عنوان شفافیت شروع کنیم .

شفافیت به نظارت مردم بر مسئولین کمک می کند. زمانی که مردم ببینند نماینده شان با چه امکاناتی وارد و بعدها با چه امکاناتی از شورا خارج می شود در حوزه مدیریتی نیز شاهد تغییراتی خواهیم شد در این صورت هر مسئولی به خودش اجازه نمی دهد در مدت قبول مسئولیت هر طور که بخواهد عمل کند ونباید اینطور فکر کند که هیچ نظارتی وجود ندارد و دچار یک حاشیه امنی شود و بعدها یکسری مفاسد حالا چه سیاسی چه اقتصادی به بار بیارد.

فکر میکنید این اقدام چقد در مسیر پیشرفت دولت قوی تاثیر گذار است؟

قطعا این اقدام بسیار در بدو تاسیس دولت جدید تاثیرگذار است. دولت هم بحمدالله یک دولت انقلابیست و گفتمان انقلاب هم مبنا و معیار عمل این دولت خواهد بود ما نیز به عنوان گروه ها و تشکل های انقلابی دانشجویی باید طوری عمل کنیم که نگاه مردم نسبت به انقلاب  یک نگاه تغییر شده باشد و این را بدانند که گروه‌های انقلابی و دانشجویی همیشه پای کار هستند، مطالباتشان مطالبه و صدایشان صدای مردم است.

یکی از مواردی که در دستور کارماست مبارزه با جریانات فسادزا، ساختارهای فسادزا و خشکاندن ریشه فساد در کشوراست و میتوان گفت که مسئله مطالبه شفافیت در واقع تجلی شعاری است که دولت قراره است اعمال کند.

واکنش اعضای شورا در برابر مطالبه شما چه بود؟ و چند نفر از مسئولان، شفافیت های مطالبه شده را بیان کردند؟

تاکنون از ۱۱ نفر اعضای شورا، ۵ نفر جواب نامه مطالبه گری اخیر قرارگاه را دادند، مدارکشان را فرستادند و هزینه‌ها را اعلام کردند. در حال حاضر از باقی اعضا درخواست داریم در اعلام موارد مورد مطالبه ما انشالله همکاری لازم را مبذول بفرمایند.

راستی آزمایی و حقیقی بودن داده های مطالبه شده از اعضای شورا چگونه بررسی میشود؟

بحث راستی‌آزمایی یک مقدار سخت است. ما اصل را بنا بر معیار صداقت مسئولین گذاشته ایم بحمدالله افراد شورا انقلابی و صادق هستند و اصلا سوءظنی نسبت به آنها نداریم. همین که همکاری کردند و در بحث شفافیت در گفتمان سازی و جریان سازی موثر بودند ما واقعا از ایشان تشکر می‌کنیم.

آیا شفافیت این مسائل ناقض حقوق مسئولان نیست؟

خیر، اصلا ناقض حقوق مسئولان نیست. باید با نگاه مبنای انقلاب اسلامی، با نگاهی که حضرت امام به مسئولین داشت به این موضوع بنگریم .مسئولین در هر صورت خادم مردم هستند و مردم حق دارند که از کسی که مسئولیتی را برعهده گرفته است مطالبه کنند. مطالبه حق مردم است هیچ منعی در این نیست و اصلا این هیچ نقضی برای مسئولین به حساب نمی آید.

در صورت عدم اقدام برخی از مسئولین دربیان شفافیت های خواسته شده، حرکت بعدی شما چیست؟

همانطور که در نامه ارسالی به مسئولین گفته بودیم درصورت پاسخگویی یا عدم پاسخگویی مسئولین به مطالبات قرارگاه شرح ماوقع در رسانه ها پوشش داده خواهد شد. ما در مواجه با مسئولین اهل تعارف کردن اهل ملاحظه کاری نیستیم که بعدها بخواهد یک حاشیه امن ایجاد شود. مردم دغدغه دارند، مردم مطالبه دارند و از آنجایی هم که رسالت دانشجو موذن بودن جامعه است، ما باید بتوانیم مطالبات مردم و کف جامعه را به مسئولان برسانیم و صدای مردم باشیم .

قدم بعدی شما در رابطه با شفافیت، در چه زمینه ایست ؟

انشاءلله برنامه داریم اعضای شورای شهر مواردی که در جلسات مطرح شده را با دانشجویان  به اشتراک بگذارند. قطعا آنها را در طول سال بررسی می کنیم و شاید جلساتی هم با اعضای شورای شهر در مورد موضوعاتی در استان مثل پل شهید همدانی و....  داشته باشیم. فلذا جلسات مستمر و ارتباطاتی با مسئولین و مخصوصا اعضای شورای شهر در حوزه مدیریت شهری با داده های کارشناسی شده خواهیم داشت.

انتهای پیام/

 

دیدگاه شما

آخرین اخبار