مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. مهر 1400 - 18:59   |   کد مطلب: 24500
بر اساس نتایج اعلامی سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد ١٣٠ هزار و ٨٢٧ داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ دانشگاه‌های دولتی پذیرش شدند که بیش از ۶ هزار داوطلب کمتر از ظرفیت دانشگاه‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو،  تعداد ۶۳۶ هزار و ۵۹۷ داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ ثبت نام کردند که از این تعداد ۳۳۴ هزار و ۶ نفر زن و مابقی مرد بودند. به عبارتی ۵۲ درصد داوطلبان آزمون ارشد امسال "زن" بودند.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور تعداد ۴۰۶ هزار و ۴۲۷ داوطلب در آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۰ مجاز به انتخاب رشته شدند که از این تعداد ۲۲۰ هزار و ۱۷۰ نفر زن یعنی ۵۴ درصد آن‌ها زن و مابقی داوطلبان مرد بودند.

همچنین ظرفیت پذیرش در تمامی دوره‌های مورد پذیرش بدون در نظر گرفتن ظرفیت پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ۱۳۷ هزار و ۱۸ نفر تعیین شده که با اعلام نتایج نهایی، مجموعا بطور کلی ۱۳۰ هزار و ۸۲۷ نفر در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم پذیرفته شدند که ۶۱ هزار و ۹۴۴ نفر زن و ۶۸ هزار و ۸۸۳ نفر آن‌ها مرد بودند. مقایسه آمار ظرفیت اعلامی برای مقطع ارشد ۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی دولتی با تعداد پذیرفته شدگان نشان می‌دهد در سال جاری ۶هزار ۱۹۱صندلی بدون خواهان و خالی می‌ماند.

همچنین در دانشگاه آزاد اسلامی نیز ۱۱۰ هزار و ۱۵۲ داوطلب پذیرفته شدند که ۵۶ هزار و ۲۵۴ نفر آن‌ها زن و مابقی مرد بودند. بطور کلی تعداد قبولی مشترک داوطلبان با دانشگاه آزاد نیز ۴۰ هزار و ۹۱۵ داوطلب می‌باشد.

آمار ثبت‌نام‌کنندگان برای آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ نسبت به‌آمار داوطلبان آزمون سال ۱۳۹۹، تعداد ۱۰۹۵۷ نفر کمتر است.

تعداد کل رشته‌های امتحانی، ۱۳۱ کد رشته امتحانی بوده و آزمون طی ۳ نیم روز از چهارشنبه ۶ تا ۸ مرداد برگزار شد. تعداد حوزه‌های امتحانیی ۳۶۷ حوزه امتحانی اصلی و ۱۴۱۸ حوزه فرعی در ۱۷۹ شهرستان مختلف کشور عنوان شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار