مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. دى 1400 - 17:38   |   کد مطلب: 24583
گفت وگو با دانشجوی دندان پزشکی که در المپیاد کارآفرینی مدال آورده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، محمدرضا باستان، دانشجوی ترم ۹ دندان‌پزشکی از دانشگاه علوم پزشکی همدان،21ساله و ساکن همدان است. او دارنده دیپلم افتخار دوره دوازدهم و مدال برنز سیزدهمین دوره المپیاد در حیطه کارآفرینی و بنیانگذار مجموعه "کارشد" است و به عنوان مشاور کسب‌وکار در شتاب‌دهنده نیکتاشیمی هم ایفای نقش میکند.

در ادامه گفتگوی فاطمه خدابنده لو، یکی از اعضای واحد پژوهش و فناوری شهید احمدی‌روشن با این دانشجوی نخبه را می خوانید:
 
چه شد که تصمیم گرفتید در المپیاد شرکت کنید ؟ 
به دنبال ایده‌پردازی که در طول روز ممکن است برای خیلی از ما اتفاق بیفتد، ایده‌ای در زمینه املاک به ذهنم رسید. باتوجه به اینکه ما مستاجر بودیم، با دایی‌ام که در زمینه کسب و کار فعالیت کرده بود ایده را مطرح کردم. بعد از مشورت، ایشان یک سری منابع را - برای اینکه بخواهم ایده را جدی دنبال کنم و بدانم چگونه قدم بردارم - معرفی کردند. منابعی که معرفی کردند خلق مدل کسب و کار و یک سری کتاب از انتشارات آریانا قلم بود. با اشتیاق شروع به مطالعه کردم بدون آنکه بدانم این‌ها جزو منابع المپیاد هم هستند!  
از سال ۹۶ که وارد دانشگاه شدم تصمیم به شرکت در المپیاد را گرفتم اما دیدگاه درستی نسبت به حیطه های آن نداشتم و صرفاً میخواستم شرکت کنم تا از مزایای آن بهره‌مند شوم. در رشته فلسفه پزشکی شرکت کردم اما علاقه ای به منابعش نداشتم و برایم سنگین بودند. دو دوره شرکت کردم و حتی نتوانستم در داخل تیم دانشگاه باشم! اما دوره سوم با توجه به مطالعاتم، در حیطه کارآفرینی شرکت کردم.
 
آیا فکر می‌کردید مدال المپیاد کسب کنید؟ 
راستش فکر نمی‌کردم. با توجه به تجربه‌ای که در دو دوره داشتم این را خیلی دور می‌دیدم. یادم هست سال ۹۶ خانم فاطمه فدائی مدال نقره را در حیطه فلسفه پزشکی کسب کردند و برایم خیلی جالب بود که آیا میشود روزی من هم مثل ایشان مدال کسب کنم؟! ایشان در دوره قبل مدال برنز کسب کرده بودند و دوره بعد به مدال نقره تبدیل شد. این ارتقا و رشد کردن خیلی جالب بود و دوست داشتم برای من هم اتفاق بیفتد. این را دور می‌دیدم اما بعد از اینکه وارد فضای کارآفرینی شدم و برایش وقت گذاشتم، هدف برایم دست یافتنی‌تر شد.
 
به نظر شما موفقیت در المپیاد نیازمند چه چیزهایی است؟ 
اولین و مهم‌ترین چیزی که لازم است، «برنامه ریزی» است.
اصل این است که اگر بخواهیم در المپیاد موفق شویم باید تعادل خوبی بین درس‌های دانشگاه و کارهای خارج از فضای آموزشی و دانشگاه برقرار کنیم. ممکن است افراد بگویند زمان زیادی تا مرحله اول آزمون انفرادی داریم و این پشت گوش انداختن باعث شود زمان را از دست بدهند.
دومین نکته برقراری تعادل بین مطالعه حفظی و تحلیلی است چون سوال‌های مرحله اول بیشتر در فضای حفظی برگزار می‌شود اما سوالات مرحله دوم تحلیلی تر است. المپیاد هر دو قوه را به چالش می‌کشد.
 
 آیا المپیاد باعث افت تحصیلی می‌شود و صرفا افراد معدل بالا می‌توانند موفق باشند؟ 
نه؛اصلا ربطی به معدل بالا و پایین ندارد. همه می‌توانند شرکت کنند و در المپیاد موفق شوند. من به جرأت می‌توانم بگویم که اتفاقا شما می‌توانید در رشته خودتان موفق شوید از این نظر که یاد می‌گیرید خودتان منابع مختلف را بصورت خودخوان بخوانید و روی پای خودتان بایستید و این کمک می‌کند که شما دانشجوی بهتری باشید. از این نظر می‌تواند باعث ارتقای سطح تحصیلی شما شود. از طرفی شما منابعی مطالعه می‌کنید که ممکن است هیچ ربطی به رشته دانشگاهی شما نداشته باشد و باعث شود کمی معدل شما پایین بیاید اما این بستگی به خودتان دارد که از بُعد ارتقای سطح آموزشی و تحصیلی‌اش بهره ببرید یا بُعد مربوط به افت معدل، گریبان‌گیر شما شود.
 
فکر می‌کنید رمز موفقیتتان چه بوده است؟ 
البته نمی‌دانم شخص موفقی محسوب می‌شوم…
 با توجه به حیطه‌ای که در المپیاد مدال آوردید، تصمیم‌تان برای آینده چیست؟ 
دوست دارم در آینده یک شرکت دانش بنیان داشته باشم که در زمینه دندان‌پزشکی فعالیت می‌کند. ترکیبی از رشته‌ای که در آن تحصیل میکنم و مطالعات خارج از درسی‌ای که داشتم، دوست دارم منجر شود به یک شرکت
دانش بنیان که در زمینه خدمات دندان‌پزشکی فعالیت می‌کند. این چشم انداز من است و امیدوارم این چشم انداز یک روز عملی شود.
 
به غیر از المپیاد، در چه زمینه‌هایی فعالیت دارید؟ 
به هوش مصنوعی علاقه‌مند هستم و چند وقتی است که یادگیری زبان برنامه نویسی پایتون را شروع کردم.
در زمینه معرق‌کاری و منبت‌کاری هم فعالیت می‌کنم و در سطح دانشگاه توانستم مقام اول را کسب کنم و در بحث فرهنگی، سفیر جشنواره سیمرغ در بخش مشاعره بودم. سعی کردم تا جایی که می‌توانستم چندبُعدی باشم؛ از نظر قرآنی، فرهنگی و هنری حوزه‌های مختلف را امتحان کردم. به شاهنامه خوانی نیز علاقه زیادی دارم. 
 
آیا تابحال به مهاجرت فکر کردید؟ 
برای هر کسی یک تصمیم شخصی است. با توجه به شرایط فعلی، ماندن را بر رفتن ترجیح میدهم...
 
بزرگترین مشکل امروز دانشجوها از نظر شما چیست؟ 
«خستگی»؛ حتی ممکن است برای درس‌های دانشگاه هم وقت نگذارند و شب امتحانی درس‌ها را پاس کنند. اگر دانشجوها رشته مورد علاقه‌شان را دنبال کنند مطمئناً کمتر خسته می‌شوند. اگر این خستگی کمتر شود میتوانیم نتایج خیلی بهتری بگیریم.
 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار