مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. بهمن 1400 - 11:11   |   کد مطلب: 24618
درنتیجه پیگیری های به عمل آمده، ۳۰۰ میلیاردتومان از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیاء به پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان اختصاص یافت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از مهر، علیرضا قاسمی‌فرزاد عصر یکشنبه در ادامه پیگیری مسائل استان همدان و بحث و گفتگو با مسئولین کشوری در حوزه منابع آب ایران، آب و فاضلاب و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) عنوان کرد: طرح انتقال آب از سد تالوار به شهر همدان پس سه سال وقفه از سال ۱۳۸۶ آغاز شد و تاکنون با گذشت ۱۴ سال هنوز به پایان و بهره‌برداری نرسیده است.

وی با بیان اینکه در ابتدا قرار بود که این پروژه در مدت سه سال و در سال ۸۹ به بهره‌برداری برسد که عدم تخصیص اعتبار و تأمین منابع مالی، عدم پیگیری‌های جدی، سبب شد تا پروژه در مقطعی از سال‌های گذشته با تعطیلی و کند شدن روند اجرایی مواجه شود، گفت: تا اواخر سال ۹۱ پروژه آبرسانی از سد تالوار به همدان مشکلات عدیده‌ای از نظر اعتبار و معضلات تملک زمین داشت و همین عوامل سبب شده بود تا پروژه پیشرفت فیزیکی اندکی داشته باشد.

استاندار همدان با اشاره به میزان مصرف آب آشامیدنی مردم همدان، گفت: با توجه به افت سطح آب‌های زیر زمینی و کسری مخازن، کاهش آب دهی چاه‌ها، خشک شدن قنوات، افت کیفیت منابع آب زیرزمینی، کاهش آب تالاب‌ها، نشست زمین و ایجاد فروچاله‌ها که از پیامدهای منفی کم‌آبی است و همچنین میزان مصرف آب آشامیدنی مورد نیاز، تکمیل این طرح برای تأمین آب پایدار اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین تأمین موقت و مقطعی آب از طریق برداشت بی‌رویه از سفره‌های زیرزمینی، پاسخگوی نیاز استان نیست و پیامد نامطلوبی را در آینده خواهد داشت.

قاسمی فرزاد با بیان ویژگی‌های این طرح و نیازهای فنی و اعتبارات مورد لزوم آن، گفت: این خط انتقال با توجه به بررسی همه موارد، از جمله ظرفیت تأمین آب توسط این خط، میزان مصرف آب همدان، وضعیت ذخایر آب استان و همچنین پیشرفتی که طرح تا کنون داشته است باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه تعلل در اجرای طرح آب‌رسانی به همدان، نه تنها همدان را از بحران نجات نداده، بلکه منجر به هدر رفت زمان شده است، اضافه کرد: بدون شک، اعتبارات مورد نیاز برای اجرا را نیز تا چندین برابر کرده که با تخصیص قطره چکانی بهره‌برداری از پروژه را تا سال‌ها از ذهن دور خواهد کرد.

استاندار همدان با اشاره به عدم رضایت از پیشرفت و روند کار، خواستار تأمین منابع بیشتر برای این طرح شد.

گفتنی است؛ در ادامه این جلسه مصوب شد تا مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان از سوی قرارگاه خاتم برای ادامه این پروژه اختصاص یابد و عملیات خرید تجهیزات و شروع کارهای اجرایی ساختمانی را نیز پیش ببرد و اعضای این نشست، توافق کردند تا برنامه‌ریزی‌های انجام شده به گونه‌ای باشد تا در سال آینده، آبرسانی از سد تالوار به شهر همدان به بهره‌برداری کامل برسد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار