مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 25. فروردين 1401 - 19:02   |   کد مطلب: 24666
نمایندگان تشکل های دانشجویی در ضیافت افطار با رئیس جمهور به مسائل و مشکلات کلان کشور اشاره کردند و از رئیسی خواستند به شعارهای انتخاباتی خود عمل کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، به نقل از خبرگزاری دانشجو، آیت الله رئیسی، رئیس جمهور در ضیافت افطار با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی کشور شرکت و با آنان گفتگو کرد. در این مراسم نمایندگانی از بسیج دانشجویی، جنبش عدالتخواه، جامعه اسلامی دانشجویان، اتحادیه دفتر تحیکم وحدت و ... سخنرانی کردند.

 

ترکمان: دولت زخمی از مردم محروم را دوا نکرده 

صالح ترکمان عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی در ضیافت افطاری رئیس جمهور با نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی گفت: عملکرد دولت تقریبا زخمی را از مردم محروم دوا نکرده است.

 

او در این مراسم با اشاره به مباحث اقتصادی گفت: یش از هرچیز باید مجددا بر روی این نکته تاکید کنیم که همچنان بعد از گذشت ۹ ماه از آغاز به کار دولت، خبری از یک ایده و گفتمان محوری واحد در بخش‌های مختلف دولت شما نیست. می‌بینیم که در موضوعات مختلف هر کدام از وزرا و معاونین، ساز خودشان را می‌زنند و بعضا متناقض و متضاد در مورد یک موضوع ابراز نظر می‌کنند.

 

ترکمان تصریح کرد: این را بدانید که پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که ما بدانیم که از بین همه کار‌های خوب کدام کار‌ها را نباید انجام دهیم متاسفانه باید بگوییم که هنوز دولت شما متوجه این امر نشده است؛ شاید اصلی‌ترین مصداق این حرف برنامه‌ای باشد که تحت عنوان برنامه تحول دولت منتشر شد. برنامه‌ای برای اجرا نشدن و پر از حرف‌های خوب ناهمسو و بعضا متضاد. هرچند صرف تدوین چنین سندی که بتواند برخی اولویت‌های اجرایی را برای دولت روشن کند، ممدوح است. ولی باید اذعان کنیم که این سند برای تحول نیست و در بهترین حالت به سرنوشت سند تحول قوه قضائیه منجر خواهد شد که به علت عدم ریل گذاری صحیح، با عوض شدن افراد به فراموشی سپرده شد.

 

عضو شورای مرکزی جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: متاسفانه باید بگوییم که دولت شما تا اینجای کار نشان داده است که تکلیفش با خودش روشن نیست. صبح تا شب شعار می‌دهید که خط قرمز ما سفره مردم است، ولی در عمل با حذف ارز ۴۲۰۰ و ۵ برابر کردن مبنای ارزش گذاری برای دریافت حقوق گمرکی، آن هم همسو با موج تورم جهانی، در حال قیچی کردن سفره مردم هستید. آقای رئیسی نمی‌شود اینگونه اقتصاد را مدیریت کرد.

 

وی تصریح کرد: بی تفاوت نبودن شما نسبت به درد مردم و دغدغه قلبی شما برای وضعیت آنها، توام با مردم‌داری‌تان چیزی است که ما را دلگرم کرده، ولی آقای رئیسی این را بدانید اعتماد ذره ذره بدست می‌آید، ولی به یکباره از دست می‌رود و شما هم خوب میدانید تا زمانی که مردم نتوانند به دولت اعتماد کنند حاضر نخواهند بود که سرمایه‌های خود را برای تولید و اشتغال از زیر بالشت در بیاورند.

 

موانع طرح تحول بنیادین

در بخش دیگری از این مراسم محمد رمضانی، معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: سیاست‌گذاران حاضر در شورای عالی آموزش و پرورش را مسببان وضع موجود و از موانع طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست.

 

رمضانی بیان کرد: آموزش و پرورش به عنوان بیت الغزل مسائل پس از انقلاب اسلامی نیازمند توجه جدی است. متاسفانه در انتصابات دولت بخصوص وزارت خانه آموزش و پرورش بعضا با رویکرد‌های غلط و غیردقیقی مواجه بوده ایم.

 

معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان افزود: استفاده از مدیران پیر و ناتوان در بدنه اجرایی کشور و رویکرد‌های اشتباه موجود نسبت به جوانگرایی، آسیب زا است. مسئله جوانگرایی در کشور بر مبنای صحبت‌های رهبری عزیز هم راستا با جوانانی است که پویایی در عمل و ایده‌های نو را از خود بر جای گذاشته اند، اما متأسفانه شاهد آن هستیم که بازتولید برخی از همان پیران همیشگی و ناکارآمد در بدنه مدیریتی کشور با نام جوانگرایی در حال وقوع است.

 

وی ادامه داد: سند تحول دولت اتفاق مثبتی در راستای برنامه مداری و ارائه شفاف رویکرد‌های دولت بود، اما برخی رویکرد‌های غلط موجود در سند موجب نگرانی است. متاسفانه بخش آموزش و پرورش سند با اشکالات مبنایی درگیر هست. رویکرد‌ها و سیاست‌های نئولیبرالیستی که دولت قبل از انتشار آن پرهیز داشت، توسط برخی آقایان به سیاست‌های دولت مردمی در سند اضافه شده است. ایده یارانه آموزشی از جمله رویکرد‌های منفی و قدیمی دولت‌های غربی است که در دنیا نیز ناپسند شناخته می‌شود، اما متأسفانه هم اکنون از جمله ریل گذاری‌هایی است که آقایان دنبال می‌کنند. ایده‌ای که در آن پول در آموزش و پرورش واسطه گری می‌کند و مسئله تعلیم و تربیت از ماهیت حاکمیتی خود فاصله گرفته و کالایی می‌شود.

 

رمضانی تصریح کرد: متاسفانه به سبب بی تدبیری‌ها بحران کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش به نحوی است که در طول پنج سال آینده آموزش و پرورش به حدود پانصد هزار نفر نیرو جهت استخدام نیازمند است. این امر هم فرصتی در جهت پوست اندازی و تربیت معلم تراز تحول خواه در آموزش و پرورش و هم تهدیدی برای جذب برف انباری و بدون حساب و کتاب معلم است.

 

وی تأکید کرد: در این امر از سویی مدیریت منابع انسانی موجود و برنامه ریزی برای مهندسی نیروی انسانی ضرورت داشته که به نظر می‌رسد برنامه ریزی خاصی در وزارتخانه وجود ندارد و از سویی دیگر تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه کمی و کیفی دانشگاه فرهنگیان و جذب معلم از طریق این دانشگاه، بایستی موجبات توسعه زیرساخت‌ها و افزایش کیفیت این دانشگاه را فراهم آورد. این در حالی است که در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان با مشکلاتی جدی در توسعه کمی و کیفی و حتی بازگشایی حضوری و ادامه روند تربیت معلم مواجه است که نقش مدیریت دانشگاه در این امر غیر قابل چشم پوشی است و نیز در عین حال جذب‌های بی ضابطه در آموزش و پرورش تبدیل به رویه‌ای غلط و نگران کننده شده است.

 

رمضانی درخصوص شیوه اجرای رتبه بندی معلمان گفت: متاسفانه دروغ پراکنی دولت گذشته در خصوص رتبه بندی و همسان سازی حقوق آنان از این بستر اعتماد معلمان را کاهش داده است؛ که این مهم نیازمند توجه ویژه و صداقت با معلمان است.

 

وی ادامه داد: از سویی دیگر نسبت پیش نویس آیین نامه رتبه بندی با سند تحول روشن نیست و از لحاظ روشی نیز فاقد سنجه مناسب جهت سنجش صلاحیت‌های معلمی است و اجرای این چنینی رتبه بندی ضمن ایجاد نارضایتی به ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت نیز منجر نمی‌شود.

 

منگلی: اداره سیاسی برای انجام امور وجود ندارد

در ادامه این مراسم منگلی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت با اشاره به عملکرد اقتصادی دولت گفت: الحق و الانصاف در وزارت اقتصاد «شعار»‌های خوبی داده می‌شود، اما متاسفانه اراده‌ی سیاسی لازم برای انجام امور وجود ندارد.

 

وی تصریح کرد: از ابتدای روی کار آمدن دولت سیزدهم، سعی کردیم در بسط و شرح مفهوم دولت مردمی به مجموعه‌ی دولت کمک کنیم. در ۱۶ آذر سال گذشته، از طبقه‌ی مردم فریبی گفتیم که با شعار‌های زیبا به دنبال چپاول ملت می‌گردند و باید نسبت به حضورشان در دولت حساس بود. از آنجایی که به نیت شما برای اصلاحگری و حل یکپارچه مسائل مطمئنیم، اکنون بر خود لازم می‌دانیم نسبت به آسیب‌های رخ داده در دولت در همین مدت روی کار آمدن، نکاتی را ارائه کنیم.

 

منگلی گفت: از ابتدای روی کار آمدن دولت جناب عالی مدام از مخالفان و موافقان دولت این گزاره که «اگر با یک پارچگی قوای سه گانه، مسائل کشور حل نشود، در هیچ شرایط دیگری حل نخواهد شد» را می‌شنویم. این گزاره با این حجم از اغراق را تله بدخواهان می‌دانیم چرا که همگی واقفیم مسائل کشور، مسائل پیچیده‌ای است و نباید با اتکا به چند گزاره و ارجاع به همخوانی ظاهری قوای سه گانه، حل تمام مشکلات را به آن حواله دهیم.

 

عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: آقایان بیایند پاسخ دهند در دوران خودشان که مجلسی همسو حضور داشت و از قضا اختیارات کلانتری نظیر سیاست گذاری در امر سیاست خارجه را در اختیار داشتند، چه ایده محوری جز «مردم تلاش کنند تا ما به اهدافمان برسیم» ارائه دادند که امروز افکار عمومی را به موهوماتی نظیر «حل تمام مشکلات» ارجاع می‌دهند؟ جناب آقای رئیسی! این دامی که برای دولت جناب عالی پهن کرده‌اند -و متاسفانه از سمت خود دولت هم به صورت جدی دنبال می‌شود- پایانی جز ناامیدی عمومی نخواهد داشت.

 

وی تصریح کرد: نباید در استفاده از «گفتمان کارآمدی» اغراق کرد، این تفکر تنها زمانی منجر به کارآمدی واقعی خواهد شد که کلان‌ایده‌ی دولت شما یعنی «مردمی‌بودن» را در تمام ابعاد به همراه داشته باشد. چرا که کارآمدی واقعی تنها با مشارکت همگانی پایدار خواهد ماند و تحول پایدار تنها با سازماندهی ساختار‌های مردم‌سالار محقق خواهد شد.

 

منگلی ادامه داد: مسائل کشور عزیزمان ایران، مسائلی بس پیچیده است و با گل کوچک بازی کردنِ این پا با آن پا نمی‌شود به تیم حریف گل زد! در این مدت تعدد برخی سیاست‌های واگرا توی ذوق زده است. فی المثل در وزارت اقتصادی که یکی از اهدافش حمایت از تولید است نباید برای لنج‌ها اندازه‌ی ۳۰ نیسان آبی، ظرفیت قاچاق کالا از آن ور آب با اسامی غلط اندازی نظیر «ته‌لنجی» در نظر گرفته شود! در وزارت اقتصادی که به دنبال مبارزه با اشرافی گری است، نباید بیش از ۳۰ درصد از کل ارز تخصیص یافته به گوشی تلفن همراه، به یک برند لوکس آمریکایی که از قضا قبلا هم مورد انتقاد رهبری هم قرار گرفته بود، تخصیص داده شود، در حالی که برند مذکور تنها ۶ درصد از نیاز بازار را تامین می‌کند! البته الحق و الانصاف در وزارت اقتصاد «شعار»‌های خوبی داده می‌شود، اما متاسفانه اراده‌ی سیاسی لازم برای انجام امور وجود ندارد.

 

حاج‌محمدی: مذاکره با نتایج حداقلی مورد پذیرش نیست

تینا حاج محمدی، دبیر خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که به عنوان یکی از نمایندگان دانشجویان دختر در این ضیافت حضور داشتف گفت: مذاکره برای رسیدن به نتایج حداقلی مطلقاً مورد پذیرش مردم و نخبگان نخواهد بود

 

حاج محمدی بیان کرد: حساسیت مسائل حوزه زنان در دولت سیزدهم بیشتر از گذشته است چرا که کوچکترین مسائل نیز پتانسیل تبدیل شدن به مسئله ملی را دارد که نمونه‌های آن را در گذشته داشته‌ایم و همواره باید در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر داشت.

 

دبیر خواهران اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: در حوزه زنان و خانواده موضوعی که مورد توجه است فعالیت‌های معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری است که متاسفانه آنچه از فعالیت‌های ایشان برداشت می‌شود این است که درگیر کار‌های نمایشی و پول پاشی هستند، در صورتیکه نیاز به سیاستگذاری کامل و صحیحی برای استفاده مطلوب از پتانسیل حوزه و دانشگاه در جهت گفتمان سازی حوزه زنان و خانواده طبق الگوی اسلامی است، اما هنوز هدفگذاری برای جامعه مخاطب و تعریف ماموریت برای دستگاه‌های ذیربط انجام نشده است.

 

وی بیان کرد: در حوزه سلامت و بهداشت برای بومی سازی خصوصا بومی سازی دارو‌ها و تجهیزات پزشکی که باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می¬شود و در جهت تحقق شعار سال هم هست باید حمایت مادی و معنوی از دانشگاه‌ها صورت بپزیرد، اما قبل‌تر از آن مشکلی که در دانشگاه‌ها وجود دارد این است که بعضا دانشگاه‌ها در اواخر دولت قبل به ساخت و ساز‌های پر هزینه پرداخته اند که عملا نتیجه آن شده بدهکاری دانشگاه‌ها را دربر داشته است. همچنین عدم تخصیص کامل و بعضا با درصد بسیار پایین ۱ درصد ارزش افزوده‌ها برای سیستم‌های بهداشتی باعث ایجاد بحران‌هایی در نظام‌های اجتماعی و سلامت خواهد شد.

 

حاج محمدی گفت: متاسفانه برخی صحبت‌ها در این یک سال گذشته و حتی پیش از آن، این بوده است که این دولت غیر انقلابی است که نمی‌تواند حقوق ملت ایران را در مذاکرات ایفا کند و تنها ما هستیم که از عهده این کار بر می‌آییم، این گزاره بسیار خطر آفرین است، اینکه به جامعه القا شود که مشکل ما با آمریکا افراد و جناح‌های داخلی هستند و نه ماهیت استکباری و تروریستی ایالات متحده؛ البته ما نیز واقفیم که خط مذاکراتی این دولت متفاوت از دولت قبل است و کلیت آن را مثبت ارزیابی می‌کنیم، اما این نگرانی وجود دارد علیرغم حضور افراد انقلابی در مذاکرات نتیجه همان شود که در دولت غیر انقلابی حاصل شد.

 

وی تصریح کرد: مسئله دیگر بحث معطل کردن اقتصاد کشور به واسطه مذاکرات است. متاسفانه مدتی است شاهد مسابقه رسانه‌ای بین تیم مذاکراتی ایران و طرف آمریکایی هستیم، روزی وزیر محترم خارجه از قریب الوقوع بودن توافق، روزی دیگر از سنگ اندازی‌های طرف مقابل، یکروز از حل و فصل موضوعات و روزی دیگر از انسداد در مذاکرات خبر می‌دهند که همه این‌ها علاوه بر ایجاد بی اعتمادی به مسئولین محترم، شرطی شدن اقتصاد و مردم را در پیش خواهد داشت و عملاً بر تصمیمات اقتصادی کشور تاثیر می‌گذارد.

 

کاظمی: عدم مهار تورم باعث کوچکتر شدن سفره مردم شده

محمدحسین کاظمی، دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هم به عنوان نماینده این تشکل نیز به مساله اقتصاد و مهار تورم اشاره کرد و گفت: عدم مهار تورم باعث کوچکتر شدن سفره مردم شده که خلاف شعار‌های انتخاباتی دولت مردمی و انقلابی است.

 

کاظمی بیان کرد: افزایش قیمت کالا‌های اساسی، عدم ثبات و کنترل قیمت‌ها و عدوم مهار تورم باعث کوچکتر شدن سفره مردم شده که خلاف شعار‌های انتخاباتی دولت مردمی و انقلابی است. افزایش صادرات نفت و گشایش‌های حاصل شده آن قطعا دستاورد مهم دولت محسوب می‌شود، اما نتیجه و رفاه این دستاورد را مردم در زندگی خودشان احساس نمی‌کنند. قشر مستضعف که قاطبه حامیان دولت سیزدهم بوده و، ولی نعمتانمان هستند کمرشان زیر بار این همه گرانی شکسته است.
دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: انحصاری بودن تولید خودرو و وجود مافیا در این بخش و بعضا تعارض منافع پنهان و آشکاری که وجود دارد و همچنین عدم توازن عرضه و تقاضا باعث تولید خودرو‌هایی با قیمت بالا، غیر استاندارد و با کیفیت پایین که در نتیجه منجر می‌شود به افزایش آمار تلفات جاده‌ای می‌شود که می‌بایست انحصار تولید خودرو شکسته بشود و دولت حمایت و نظارت ویژه‌ای در این بخش داشته باشد.

 

وی بیان کرد: مدیریت ضعیف و غیرقابل قبول در توزیع نهاده‌های دامی و وجود رانت و مافیا در آن باید مورد توجه جدی دولت به ویژه مسئولان جهاد کشاورزی قرار بگیرد نتیجه این ضعف باعث از بین رفتن دام مولد شده و ادامه این روند در چند ماه آینده قطعا باعث ایجاد بحران‌های غیرقابل جبران در حوزه‌های گوشت، مرغ و لبنیات خواهد شد.

 

شعار جمهوریت و دولت مردمی

همچنین فاطمه سادات کاظمی، فعال دانشجویی در این مراسم گفت: جمهوریت و جایگاه مردم دولت مردمی از شعار‌های خوبی بود که دولت روی آن دست گذاشت و همواره در صحبت‌ها به آن اشاره کرده است.

 

وی بیان کرد: ما در سال‌های گذشته با وقایعی از جمله میزان پایین ‍ مشارکت انتخابات‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰، عدم تصویب طرح شفافیت، مطرح شدن طرح صیانت و مواردی از این قبیل مواجه بودیم که این اتفاقات، وجوه مردمی نظام اسلامی را در معرض خطر جدی قرار داد و میتوان گفت که صدای مردم در این وقایع شنیده نشد.

 

کاظمی به مشکلات مردم ده ونک اشاره کرد و گفت: الحمدلله در این موضوع پیگیری‌ها به جای خوبی رسیده‌است، اما برای حل و فصل این موضوع نیازمند یک عزم راسخ و جدی هستیم که با یک مصوبه هیئت دولت این معضل چند ده ساله به خیر و خوشی به سرانجام برسد.

 

وی با اشاره به مشکلات ملوانان کنارکی گفت: پیرو نامه‌ای که درمورد مشکلات ملوانان کنارکی به دفتر جنابعالی ارسال گردید و پیگیری‌هایی که از وزارت خارجه انجام شد، متاسفانه جواب مشخصی در رابطه با حل مشکل داده نشد و انتظار می‌رود که تکلیف این مسئله هرچه سریعتر مشخص شده و راه‌های مرتفع کردن آن از طرف مسئولین ذی‌ربط طی شود.

 

کاظمی در پایان سخنان خود به مساله اشتغال اتباع خارجی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که حتی زمانی که اتباع خارجی تخصص‌های مورد نیاز را هم کسب می‌کنند، امکان اشتغال رسمی ندارند و با مشکلات فراوانی مواجه می‌شوند و از انجایی که ایران جزو ۲۰ کشور اول مهاجر پذیر جهان است، میتوان از ظرفیت بالای این مهاجران برای رشد علمی و اقتصادی کشور به خوبی استفاده کرد. اما دریغ که از این فرصت هم استفاده‌ای نمی‌شود؛ و در آخر نیاز است این نقد را خدمت شما و دفترتان اعلام کنیم که این جلسه پنجمین جلسه‌ی شما با دانشجویان از زمان ریاستتان بر قوه‌ی قضائیه تا به الان است و متاسفانه غیر از یک برنامه، محتوای صوتی یا تصویری هیچ یک از برنامه‌ها به صورت آزاد در اختیار تشکل‌ها قرار داده نشده است؛ و نمیدانیم مسئله‌ای به این پیش پا افتادگی چرا انقدر باید دچار پیچیدگی و مقاومت بشود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار