مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. آذر 1402 - 8:59   |   کد مطلب: 24870
کسپول زیستی که به فضا پرتاب شده بود، بعد از گذراندن موفق تست‌های مدنظر، در سلامت کامل به زمین برگشته است و داده‌های آن استخراج شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،کسپول زیستی که صبح چهارشنبه به فضا پرتاب شده بود، تست‌های مدنظر را با موفقیت گذراند و در سلامت کامل به زمین برگشت.

به گفته حسین دلیریان سخنگوی سازمان فضایی ایران، طبق بررسی‌های انجام‌شده، سپر ضربه‌گیر کپسول زیستی موفق عمل کرده و توانسته مطابق طراحی، انرژی کپسول را هنگام رسیدن به سطح زمین به خوبی تلف کند که «از دستاوردهای مهم این پروژه به حساب می‌آید». 

به گفته وی، همچنین در حال حاضر بوردهای داده‌برداری از داخل کپسول خارج‌شده و داده‌های ذخیره‌شده کپسول هم در حال ارزیابی هستند. «از این داده‌ها در بهبود فرایند طراحی و ساخت کپسول‌های زیستی بعدی استفاده خواهد شد.»

دلیریان همچنین گفت در مأموریت این کپسول، ارسال موجود زنده تعریف نشده است اما تعدادی کیت زیستی توسط کپسول حمل شده است که «این کیت‌ها نیز با موفقیت روی زمین بازیابی شده‌اند»

این کپسول 500 کیلوگرمی به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده و توسط پرتابگر بومی سلمان به فضا پرتاب شد. طی این پرتاب، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و ... مورد آزمایش قرار گرفت و در نهایت بعد از انجام موفقیت‌آمیز این مراحل پیشرفته، کپسول صحیح و سالم به زمین برگشت. 

 این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح «اعزام انسان به فضا» است که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد.

 

گفتنی است برای رسیدن به فناوری اعزام انسان به فضا، ابتدا می‌بایست کپسول‌های زیستی در چند مرحله با وزن‌های کمتر با موفقیت به فضا پرتاب شوند و به‌سلامت به زمین برگردند. در هر مرحله وزن بیشتر، ارتفاع بالاتر و پارامترهای پیچیده‌تری مورد آزمایش قرار می‌گیرد و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، برنامه‌ریزی برای مرحله بعد شروع می‌شود تا در نهایت همه مختصات لازم برای اعزام انسان به فضا فراهم می‌شود. اتفاقی که در «نقشه راه طرح اعزام فضانورد ایرانی» برنامه‌ریزی شده تا سال 1407 محقق شود. 

آخرین پرتاب کپسول زیستی در اوایل دهه 90 صورت گرفت و پس از آن متوقف شد. بعد از ده سال، با پیگیری‌های صورت گرفته در حوزه زیست فضا، در قراردادی که در ۶ ماهه نخست امسال امضا شده توسعه کپسول زیستی در دستور کار قرار گرفت و امروز به‌طور موفق آزمایش شد.

 منبع : فارس

پایان پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار