مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. آذر 1402 - 18:48   |   کد مطلب: 24874
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با آغاز پویش ملی غربالگری ملی سلامت در استان ۷۰۳ بیمار مبتلا به دیابت و یک‌هزار و ۲۷۰ بیمار مبتلا به فشارخون بالا شناسایی شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، فاطمه ترکمان اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان اظهار کرد: از ابتدای اجرای طرح پویش ملی غربالگری ملی سلامت در استان ۱۲۶ هزار و ۷۲۱ نفر در سطح استان از نظر ابتلا به دیابت و فشارخون غربالگری شده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر پویش ملی غربالگری فشارخون بالا و دیابت در ۷۶۷ واحد بهداشتی در حال انجام است گفت: در این طرح تاکنون ۱۹ هزار و ۶۸ فرد پره دیابتیک شناسایی شده و آموزش‌های لازم نیز به این افراد ارائه شده است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان  خاطرنشان کرد: در پویش ملی سلامت برای تشخیص و شناسایی بیماران دیابت و فشار خون بالا بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام می‌شود.

وی  افزود: آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت در صورت شناسایی دیرهنگام این بیماری‌ها و پیامد تاخیر در تشخیص و آغاز درمان از اهداف این پویش بوده و از دیگر اهداف شناسایی به موقع، زمان مناسب برای شروع مراقبت و تلاش برای درمان قطعی است.

ترکمان اسدی تاکید کرد: عوارض تشخیص دیرهنگام دیابت و فشار خون بالا و مداخله دیرهنگام برای درمان، عوارض جبران‌ناپذیر و هزینه بالایی برای فرد، خانواده، جامعه و سیستم سلامت به همراه خواهد داشت.

وی گفت: ۱۰ درصد جمعیت بالای ۲۵ سال به بالا به دیابت مبتلا بوده که نیمی از آنها زیر پوشش هستند همچنین در زمینه فشار خون بالا ۳۵ درصد فشار خون بالا دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم همدان بیان کرد: با توجه به اینکه اندازه‌گیری قند خون ناشتا در این پویش معیار بررسی میزان قند خون افراد است از مراجعه‌کنندگان می‌خواهیم در کنار استقبال و اطلاع‌رسانی به سایر افراد در این خصوص به صورت ناشتا برای انجام آزمایش به نزدیکترین واحد بهداشتی محل زندگی خود مراجعه کنند.

پایان پیام

دیدگاه شما

آخرین اخبار