مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. خرداد 1403 - 13:53   |   کد مطلب: 25107
فانوس فلسطین به چراغ روشنگر راه آزادیخواهان جهان تبدیل شده است و حالا باریکه غزه، نواری بین حق و باطل ترسیم کرده تا میلیون‌ها انسان بر اساس نسبتشان با ارزش‌های بشری، خط و مشی خود را روشن کنند که در کدام سوی این باریکه قرار می‌گیرند، کنار مظلوم یا هم‌دست ظالم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،چندین هفته از خیزش جهانی دانشجویان می‌گذرد، در میان معترضان افراد زیادی از جمله اساتید دانشگاهی بازداشت شده و فضای دانشگاه‌ها با حضور سخت پلیس، درسی دیگر به دانشجویان آموزش می‌دهد؛ برای نجات انسانیت باید ایستادگی کرد! کلاس‌های درس نیز در واحدهای آموزشی خود، افزونه مقاومت و آزدایخواهی را تجربه می‌کنند.

 

در چنین شرایطی انتشار یک نامه از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، امید را در دل دانشجویانی که با وجدان بیدار خودشان چندین روز متوالی در آمریکا و اروپا، یک تنه در برابر سیاست دولت‌ها ایستادگی کرده‌اند زنده می‌کند و بشارت آینده‌ای روشن را به آنها می‌دهد؛ «جوانان عزیز دانشجو در ایالات متحده آمریکا! این، پیام همدلی و همبستگی ما با شما است. شما اکنون در طرف درست تاریخ -که در حال ورق خوردن است- ایستاده‌اید. شما اکنون بخشی از جبهه‌‌ مقاومت را تشکیل داده‌اید و در زیر فشار بی‌رحمانه‌  دولت‌تان- که آشکارا از رژیم غاصب و بی‌رحم صهیونیست دفاع می‌کند- مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید.»

 

 

ایستادگان بر بام تاریخ

انسان که موجودی حقیقت‌جو و پرسشگر است، به دنبال دلیل این همه هیاهو و ستم در حق مردم غزه می‌گردد. در این شرایط فانوس فلسطین به چراغ روشنگر راه آزادیخواهان جهان تبدیل شده است و حالا باریکه غزه، نواری بین حق و باطل ترسیم کرده تا میلیون‌ها انسان بر اساس نسبتشان با ارزش‌های بشری، خط و مشی خود را روشن کنند که در کدام سوی این باریکه قرار می‌گیرند، کنار مظلوم یا هم‌دست ظالم. 

شما اکنون در طرف درست تاریخ که در حال ورق خوردن است ایستاده‌اید. شما مبارزه‌ای شرافتمندانه را آغاز کرده‌اید.

 

رهبری اما مرزها را در پیام خود به روشنی ترسیم کرده است و یک مختصات تعیین کننده برای افراد جویای حقیقت در جهان مخابره می‌کند. مرزی که باعث شده صدای مدعیان دموکراسی بلند شود!

 

مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ایکس با بازنشر پیام مقام معظم رهبری به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا خطاب به این دانشجویان نوشت: «وقتی رضایت آیت‌الله را جلب کرده‌اید، آمریکا را از دست داده‌اید.»

 

این آغاز مبارزه است...

پیام رهبر ایران به دانشجویان آمریکا صرفا یک تقدیر و تشکر ساده بابت یک اعتراض نیست، بلکه رهنمود و نقشه راهی است که شهادت می‌دهد تاریخ با دست دانشجویان در حال ورق خوردن است و این مبارزه تازه آغاز شده است. رهبری صراحتا دانشجویان را بخشی از جبهه‌ی مقاومت دانسته و خطاب به آنها تاکید دارند: «جبهه‌ بزرگ مقاومت در نقطه‌ای دور، با همین ادراک و احساسات امروز شما سال‌ها است مبارزه می‌کند. هدف این مبارزه، توقف ظلم آشکاری است که یک شبکه تروریست و بی‌رحم به نام «صهیونیست‌ها» از سال‌ها پیش بر ملت فلسطین وارد ساخته و پس از تصرف کشورشان، آنها را زیر سخت‌ترین فشارها و شکنجه‌ها گذاشته است.»

 

 

منظور از ادراک و احساسات مشترک را باید تفسیر کرد. چراکه ریشه این نزدیکی و حرکت به سوی هدف در واقع همین ادراک است. شاید بتوان احساس مشترک را در فطرت پاک انسانی جستجو کرد و درک درست وقایع را از گفتمانی منطقی و حقیقت‌جو استخراج کرد. گفتمانی می‌تواند درک درستی نسبت به شرایط جهانی ایجاد کند که در مبانی خودش عاری از تعارضات باشد و منفعت بشری را بر منافع جناحی، قومی و عقیده‌ای ترجیح دهد.

روح جریان دانشجویی یکی از آن بسترهای صاف و شفافی است که چنین اندیشه و گفتمانی را می‌تواند پرورش داده و گسترش دهد.

 

 

 

مطالبه دانشجویان آمریکایی چیست؟

اعتراض‌ها در بیش از ۵۰ دانشگاه آمریکا به نسل‌کشی صهیونیست‌ها تا جایی پیش رفت که دامنه آن برخی دیگر از کشورهای غربی استرالیا (دانشگاه‌های ملبورن و سیدنی)، کانادا (دانشگاه‌های مک‌گیل و کنکوردیا)، فرانسه (مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و دانشگاه سوربن)، ایتالیا (دانشگاه ساپینزا)، انگلیس (دانشگاه‌های لیدز، کالج لندن و دانشگاه وارویک) و غیره کشیده‌شد.

 

 

واکنش برخی کاربران مجازی به پیام رهبر انقلاب

مطالبه اصلی دانشجویان آتش‌بس دائمی در غزه، پایان‌دادن به کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل، تخلیه دانشگاه‌ها از شرکت‌های مرتبط با سازندگان اسلحه است که از جنگ سود می ببرند.

این مطالبات اما تا این لحظه یا بی پاسخ مانده یا مورد سرکوب واقع شده. در برخی از دانشگاه‌ها اما موفقیت‌های جدیدی نصیب معترضان شده است. برای مثال با تداوم حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، دانشگاه گنت(خنت) واقع در بلژیک اعلام کرد که با از این پس با هیچ کدام از نهادهای آموزشی اسرائیل ارتباطی نخواهد داشت.

 

پیروزی دیگر برای مدافعان صلح این بود که در میان کشورهای اروپایی؛ سه دولت نروژ، اسپانیا و جمهوری ایرلند رسما اعلام کردند که فلسطین را به عنوان کشور مستقل به رسمیت می‌شناسند.

اینها اما جز با یک روشنگری و مطالبه جهانی اتفاق نمی‌افتاد. راهی که آغاز شده و در ادامه مسیر خود، چشمه‌های جدیدی از همبستگی را مشاهده می‌کند.

[خطاب به دانشجویان؛ یک مبارزه شرافتمندانه را در سمت درست تاریخ آغاز کرده‌اید!]

 

اعتراض ۵۰ میلیونی به جنایت‌های اشغالگران

در ادامه مسیری که دانشجویان معترض از دانشگاه‌های آمریکا آغاز کردند، موج بیداری افراد بیشتری در با خود همراه کرده است. بیش از ۵۰ میلیون کاربر اینستاگرام از سراسر جهان در سه روز گذشته نسبت به حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به اردوگاه‌های مردم فلسطین در شهر رفح با اشتراک‌گذاری تصویری تولیدشده توسط هوش مصنوعی ابراز انزجار کردند. 

 

شاید تا چندی پیش کسی باور نمی‌کرد که روحیۀ آزدایخواهی تا این حد زنده باشد و برخی حتی از فرسوده شدن آرمان فلسطین سخن می‌گفتند! اما این رهبر ایران بود که در پیام خود اطمینان داد که وضعیت جهان جدید در حال تغییر است. 

امروز وضعیت در حال تغییر است. سرنوشت دیگری در انتظار منطقه‌ حساس غرب آسیا است

 

شواهد نیز این مسئله را ثابت کرد و حمایت مردم جهان از فلسطین نیز از حقیقتی که مورد تکذیب قرار می‌گرفت، پرده برداشت. رهبر انقلاب خطاب به دانشجویان می‌گوید: «بسیاری از وجدان‌ها در مقیاس جهانی بیدار شده و حقیقت در حال آشکار شدن است. جبهه‌ مقاومت هم نیرومند شده و نیرومندتر خواهد شد. تاریخ هم در حال ورق خوردن است. به جز شما دانشجویان ده‌ها دانشگاه در ایالات متحده، در کشورهای دیگر هم دانشگاه‌ها و مردم به پا خاسته‌اند.»

 

استقامت کنید و ادامه دهید

بخش پایانی نامه رهبر انقلاب هم یک دعوت به مبانی و اندیشه‌های ناب دینی است و هم یک پیام امیدبخش برای ادامه مسیر دارد. رهبری با اشاره به آیاتی از قرآن(فَاستَقِم کَما اُمِرت- پس همان‌گونه که دستور یافته‌ای ایستادگی کن) عامل اصلی و عنصری که مقاومت را با وجود تمام سختی‌ها در دل مردم زنده نگهداشته تبیین کرده و تاکید می‌کنند که جبهه‌ی مقاومت با فراگیری و عمل به این دستورها و صدها نظائر آن به پیش می‌رود و به پیروزی خواهد رسید؛ باذن الله. 

 

منبع: دانشجو

دیدگاه شما

آخرین اخبار