مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 16. خرداد 1403 - 13:28   |   کد مطلب: 25124
حسن مرادی گفت: دولت سیزدهم توانست ارتباطات اقتصادی در حوزه انرژی با کشور‌های همسایه را احیا کند و در زمینه تحولات داخلی صنعت نفت و گاز نیز اقدامات راهبردی انجام داده است همچنین در این دولت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، حسن مرادی کارشناس اقتصاد انرژی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به توسعه صنعت انرژی در دولت سیزدهم گفت: صنعت نفت و گاز یک صنعت پایدار، پیچیده و با تکنولوژی بالاست. اصولا طرح‌هایی که در این صنعت اجرا می‌شوند موضوع و محصول یک روز نیستند و روند طولانی را باید از طراحی تا اجرا طی کنند.

وی افزود: افتتاح پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی یکی از اقدامات موثر شهید رئیسی بود. این پروژه بیش از ۳۰ سال است که پیشینه دارد که مدت‌ها تکمیل نشده بود اما دولت سیزدهم توانست این پروژه را تکمیل و افتتاح کند.

مرادی گفت: طی سه سال اخیر دیپلماسی سیاسی کمک شایانی به اقتصاد کشور کرد به عنوان مثال عضویت در شانگهادی و اوراسیا و توسعه همکاری‌ها با کشور‌های اسلامی و اکو، باعث گشایش‌هایی در روابط اقتصادی کشورمان با کشور‌های همسایه ایجاد شد.

وی در خصوص ارتباط با ترکمنستان گفت: ترکمنستان حاضر بود گاز خود را به ما صادر کند و ما نیز از آن‌ها در شمال کشور استفاده کردیم و معادل آن را در جنوب کشور به فروش برسانیم. این روند در برخی دولت‌های قبلی متوقف شد چرا که آن‌ها مطالبات این کشور را پرداخت نمی‌کردند و این مسئله بسیار برای کشور ما آسیب زا بود اما در دولت رئیسی این روند مجددا فعال شد و عمده مطالبات این کشور پرداخت شد.

مرادی گفت: شهید رئیسی در زمینه سپردن برخی پروژه‌هایی که در داخل غیرقابل انجام بود با سایر کشور‌ها نیز اقدامات موثری انجام داد و ۲۸.۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای ۱۳۲ طرح راهبردی بالادست و پایین‌دست صنعت نفت و گاز انجام شده است.

وی افزود: علاوه بر همکاری با شرکت‌های خارجی، دولت سیزدهم توانست تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه ورود فناوری در جهت تکمیل زنجیره ارزش در صنعت نفت و گاز را تا چندین برابر افزایش دهد که بسیار در زمینه توانمندسازی کشور تاثیرگذار بود.

استاد حقوق بین الملل انرژی دانشگاه تهران ادامه داد: باید توجه داشت که در چنین مسائل اقتصادی مهم کشوری، نباید سیاست را دخالت داد و در ابتدا باید اقتصاد را در نظر گرفت. دولت سیزدهم از شرکت‌های دانش بیان در حوزه انرژی بسیار حمایت کرد و باعث شد قرارداد‌های بسیاری در این زمینه بسته شود و کارنامه درخشانی در این زمینه ایجاد شد.

افزایش صادرات نفت و گاز در دولت سیزدهم
وی افزود: در دولت شهید رئیسی، رقم صادرات نفت، گاز، میعانات و سایر مشتقات بسیار اقزایش یافت که این مسئله نیز قابل تقدیر است.

مرادی گفت: انتقال انرژی نیز یکی دیگر از مسائلی بود که مورد توجه رئیس جمهور شهیدمان قرار داشت و در دولت ایشان بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال نفت خام و فرآورده‌های نفتی به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: پروژه خط لوله سراسری کشور نیز با کارشکنی برخی دولت‌های خارجی و کم کاری رئیس جمهوران گذشته متوقف شده بود که خوشبختانه با برنامه ریزی‌های این دولت پروژه مجددا فعال شد.

این استاد حقوق بین الملل انرژی دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد؛ امیدواریم رئیس جمهور آینده کشور بتواند علاوه بر ادامه روند دولت سیزدهم گشایش‌های بیشتری در حوزه اقتصاد کشورمان ایجاد کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار