مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 27. خرداد 1403 - 12:45   |   کد مطلب: 25166
جواد اوجی گفت: در دولت سیزدهم، ۳۰۰ طرح به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار تعریف شد. در این مدت بیش از ۱۵۳ طرح نیمه تمام در بخش بالا و پایین دست صنعت نفت با ارزش حدود ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو،جواد اوجی وزیر نفت در آیین امضای قرارداد‌های طرح توسعه و بهره‌برداری میدان‌های چنگوله و بندکرخه و خرید خدمات فرآورش نفت خام با سرمایه‌گذاری حدود ۲ میلیارد دلار گفت: در طول سه سال گذشته در دولت سیزدهم، ۳۰۰ طرح به ارزش ۱۳۰ میلیارد دلار در وزارت نفت تعریف شد. در این مدت بیش از ۱۵۳ طرح نیمه تمام در بخش بالا و پایین دست صنعت نفت با ارزش حدود ۳۴ میلیارد دلار به بهره‌برداری رسید.

 

وی افزود: بسیاری از طرح‌ها مورد غفلت واقع شده بودند؛ از جمله فاز ۱۱ پارس جنوبی که در ۲۰ سال گذشته فقط قرارداد‌های آن تبادل می‌شد.

 

اوجی ادامه داد: در این مدت، در همه حوزه‌های این صنعت، عایدات خوبی داشتیم و رشد اقتصادی گروه نفت و گاز در سال ۱۴۰۲، به ۲۰ درصد رسید؛ که نتیجه زحمات شبانه‌روزی همکاران ما در این حوزه است. در سال ۱۴۰۱ نیز رشد این بخش ۱۰درصد ثبت شد که بالاترین رشد اقتصادی بین بخش‌های دیگر اقتصاد بود.

 

وزیر نفت با اشاره به اینکه اقدامات خوبی برای توسعه روابط با روسیه انجام شده است و در آینده خبر‌های خوشی خواهیم شنید، گفت: در دولت سیزدهم به ارزش ۵ میلیارد دلار قرارداد نفتی با شرکت‌های بزرگ روس امضا شد که نتیجه آن افزایش ظرفیت تولید ۲۵۰ هزار بشکه‌ای نفت بوده است.

 

وی با بیان اینکه در سه سال گذشته رتبه اول در استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان و ساخت کالا‌های بار اول متعلق به وزارت نفت بوده است اظهار کرد: در این مدت صدور خدمات فنی_مهندسی رشد کرده و ما از تمام توان و ظرفیت داخلی خود استفاده کرده‌ایم. همچنین ۱۰ میلیون تن به ظرفیت فرآورشی پتروشیمی اضافه شده است.

 

اوجی در رابطه با اهمیت کیفی‌سازی فراورده‌های نفتی و وضعیت آن گفت: در حال حاضر در تمام کلانشهر‌ها از فرآورده‌های نفتی با کیفیت یورو ۴ و ۵ استفاده می‌شود.

 

وی در پایان با اشاره به این موضوع که منتظر شرکت‌های خارجی نماندیم گفت: شرایط را برای ورود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در این صنعت فراهم کردیم. در حال حاضر هیچ میدان مشترک بلاتکلیفی نداریم؛ همه میادین در حال توسعه و پیگیری هستند و قرارداد‌های آن‌ها منعقد شده است.

دیدگاه شما

عناوین پربازدید

آخرین اخبار