مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. مهر 1391 - 18:10   |   کد مطلب: 2919
مهدی هاشمی در حالی شامگاه یک شنبه شب وارد تهران شد که قبل از آن در فرودگاه دوبی درپاسخ به پرسش خبرنگار بی بی سی به این موضوع اشاره کرد که حرفهای خود را در تهران خواهد زد.

مهدی هاشمی در حالی شامگاه یک شنبه شب وارد تهران شد که قبل از آن در فرودگاه دوبی درپاسخ به پرسش خبرنگار بی بی سی به این موضوع اشاره کرد که حرفهای خود را در تهران خواهد زد.

 

دراین میان به نظر می رسد که فرزند ارشد هاشمی رفسنجانی که با خواهر وبرادر خود پس از سه سال حضور درآلمان واتهاماتی که در این دوره متوجه او شده است باید برای پاسخ به اتهامات خود در دادگاه حاضر شود.

دادگاهی که بر اساس صحبتهای محسنی اژه ای  بی طرفانه وبدون در نظر گرفتن موقعیت مهدی هاشمی برگزار خواهد شد.درکنار خبر برگزاری این دادگاه، اتهاماتی که در این مدت در مورد مهدی هاشمی مطرح شده است مسائل قابل توجهی هستند که پاسخ گویی به آنان را برای هاشمی دشوار خواهد کرد.

چرا که بانگاهی به این لیست اتهامات هم جرائم امنیتی وبرخلاف مصالح ملی درآن دیده می شود وهم جرائم مختلف اقتصادی ،که دوره حضور در لندن وهم زمان قبل از اقامت درانگلستان را در برمی گیرد.

رشوه ای که خبرش از سوئیس تایید شد

یکی از مهمترین اتهامات اقتصادی محسن هاشمی که به صورت تلویحی مورد تایید پلیس سوئیس هم قرار گرفت موضوع مناقصه ای است که در سال 1376در مورد همکار شرکتهای نفتی در پارس جنوبی اتفاق افتاد. توتال در این سال به همراه شرکت گازپروم روسیه و پتروناس مالزی در مناقصه احداث این میدان گازی پیروز شد.اما 9سال بعد یعنی در سال 1386پلیس فرانسه چند کارمند  شرکت "توتال"را به اتهام پرداخت رشوه به برخی مقامات ایرانی دستگیر کرد.درباره این پرونده پلیس سوئیس به مبلغ قابل توجه 7.8میلیون یورویی اشاره کرد که ازاموال توتال به حساب یک ایرانی که همان مهدی هاشمی بوده واریز شده است.

علاوه بر ماجرای این مناقصه که حتی در ویکی پدیا هم در مورد "مهدی هاشمی"به آن اشاره شده، پرونده شرکت استات اویل نروژ هم از دیگر اتهاماتی است که همچنان در مورد مهدی هاشمی حل نشده باقی مانده است.

براین اساس گزارشهای منتشر شده شرکت استات اویل نروژ از طریق یک موسسه مشاوره نفتی به نام هورتون که مقر آن در لندن قرار دارد برای دستیابی به قرارداد توسعه فازهای 6،7 و 8 پارس جنوبی در سال های 2002 و 2003 به یکی از مدیران نفتی در ایران به نام مهدی هاشمی رفسنجانی رشوه پرداخت کرده است. رشوه ای که در اسناد دادگاه آمریکایی 15میلیون دلار اعلام شد اما برخی منابع از 35میلیون دلاری بودن آن خبر دادند.

از حقوق 15میلیونی ماهانه تا تشویش اذهان عمومی

این مبالغ کلان که پس از افشا تعجب همگان را برانگیخت سبب شد تا مهدی هاشمی به صورت جدی تر در مظان اتهام قرار گیرد.اتهاماتی که هر روز سنگین تر از گذشته شد و با مطرح شدن حقوق 15میلیونی او ازدانشگاه آزاد در دوران اقامتش در لندن ،بیش از هر زمان دیگری مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

همچنین در کنار تمام این اتهامات نباید از اتهامات سیاسی-امنیتی مهدی هاشمی که گزارشی مفصل درباره آن در مجلس شورای اسلامی مطرح گردید غافل شد.اتهاماتی که با توجه به اعترافات چند عنصر فعال در حوادث سال 1388 مسائل قابل توجهی را متوجه مهدی هاشمی ونقش او دراین اتفاقات می کند.

آن چنان که تلاش برای ایجاد تشویش در اذهان عمومی وهزینه کردن از حساب دانشگاه آزاد وابزار کردن این نهاد مردمی برای پیروزی طرف مورد نظر او تنها بخشی از اتهاماتی است که او را در این چند سال در جایگاه متهمی فراری قرار می دهد.چرا که او با سفر به لندن تمام این اتهامات را بی پاسخ گذاشت.

با توجه به تمام این مسائل به نظر می رسد که پس از3 سال اقامت در انگلستان روزهای دشواری در انتظار مهدی هاشمی با کوله باری از اتهامات گوناگون است که باید با حضور در دادگاه به آن پاسخ دهد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار