مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. مهر 1391 - 18:23   |   کد مطلب: 2922
سلسله نشست های هفتگی معاونت بین الملل سازمان بسیج مستضعفین، این هفته با حضور دکتر احمد اسفندیاری معاون بین الملل سازمان بسیج مستضعفین و دکتر فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و در جمع مدیران و کارکنان این معاونت برگزار شد.

دکتر فواد ایزدی در این نشست تخصصی با تبیین ابعاد گوناگون اقدام موهن فیلمساز آمریکایی در اهانت به ساحت مقدس پیامبر، 4 سناریوی رایج را در خصوص علت، پشت پرده و اهداف این فیلم موهن عنوان کرد.

وی با بیان توضیحاتی در خصوص چگونگی ساخت، عوامل و چگونگی پخش این فیلم موهن به موضوع واکنش های مسلمانان در برابر این اقدام پرداخت. این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص واکنش های مسلمانان در ورود به سفارتخانه های آمریکا گفت: تیر اندازی ابتدا از سوی نیروهای امنیتی سفارتخانه ها صورت گرفت و مردم اصلا به روش های خشونت آمیز متوسل نشده بودند. هنگامی که این تیراندازی و اعمال خشونت از سوی نیروهای مقابل انجام شد، مردم نیز به مقابله برخاستند. وی همچنین تصریح کرد که به جز موارد معدودی مانند فتوای مفتی عربستان در محکومیت تجمع جلوی سفارت آمریکا، باقی کشورهای اسلامی واکنش های تند و صریحی در برابر این اقدام موهن داشتند.

دکتر ایزدی سپس در خصوص نحوه مواجهه آمریکا با این مساله گفت: در حالی که دولت آمریکا می توانست حتی به صورت صوری این اهانت را محکوم نموده و عوامل آن را دستگیر کند، با عدم انجام اقدامات جبرانی، به تحریک احساسات و خشم مسلمانان دامن زد.

وی در خصوص بازتاب این فیلم موهن و همچنین واکنش مسلمانان به آن از سوی رسانه های غربی نیز گفت: رسانه های غربی نیز در بازتاب این اقدام یک حالت حق به جانب گرفتند و بدون پرداختن به صورت مساله این موضوع را مطرح کردند که مسلمانان خشونت به خرج دادند. کار دیگری که این رسانه ها انجام دادند این بود که عمدتا برای تحلیل فیلم و واکنش ها از کارشناسان و افراد مشهور اسلام ستیز استفاده کردند و در صدد بودند که وجهه اسلام و مسلمانان را بسیار خشن و نا متمدن جلوه دهند.

دکتر فواد ایزدی سپس به تبیین سناریو های چهار گانه در رابطه با این اقدام اهانت آمیز پرداخت.  در این راستا وی گفت:

سناریوی اول این است که این فیلم اهانت آمیز توطئه آمریکایی صهیونیستی است. به این معنی که بعد از 11 سپتامبر که آمریکایی ها از آن به عنوان ابزاری برای پیشبرد سیاست خارجی جنگ طلبانه استفاده کردند، حرکات و اقدامات شبیه به آن واقعه نیز در دستور کار قرار گرفت. بر اساس این سناریو تولید این فیلم نیز در این راستا قرار دارد که با استفاده از این موضوع نیروهای خود را در برخی از کشورها از جمله لیبی یمن و کشورهای دیگر پیاده کنند و به بهانه حفاظت از سفارتخانه ها به تقویت حضور نظامی خود بپردازند.

سناریوی دوم به مباحث سیاسی و انتخاباتی داخل ایالات متحده اشاره می کند. رقابت بین اوباما و رامنی بسیار فاحش است و طبق نظر سنجی ها اوباما از رقیب خود پیش است و با اختلاف 4 درصد بخت اول پیروزی را دارد. بر اساس این سناریو تیم و گروه رامنی این فیلم را تولید و منتشر کردند و از قبل می دانستند که واکنش های بسیار گسترده ای نسبت به این فیلم صورت خواهد گرفت و می دانستند که دولت اوباما قدرت مانور چندانی در برابر این حرکت و واکنش های مسلمانان نخواهد داشت. بر همین اساس تیم رامنی در جهت بهره برداری از این مساله تاکید می کند که اوباما برای دفاع از آمریکا، اماکن دیپلماتیک، شهروندان و نهایتا دفاع از خاک آمریکا دچار ضعف و خلل بسیاری است و در سیاست خارجی و دفاعی خود موفق نبوده است. بر اساس این سناریو تیم رامنی در نهایت می خواستند که اختلاف چند درصدی بین اوباما و رامنی را به حد اقل کاهش دهند.

سناریوی سوم بر این عقیده است که این نتیجه عملکرد جناح نتانیاهو در برابر اوباما است. بین این دو نفر اختلافات زیادی در این چند ماهه در باب مسئله ایران و مسائل دیگر رخ داده است و حتی مباحث رسانه ای گسترده ای را نیز در این خصوص دامن زد. همین چند روز پیش نتانیاهو به مردم آمریکا پیام داده بود که رئیس جمهوری انتخاب کنید که خطوط قرمزش را در برابر ایران انتخاب و علنی کند و به سیاست اوباما نقد بسیار جدی وارد کرد. در واقع بر اساس این سناریو جناح نتانیاهو این اقدام موهن را انجام داد که بتواند ابزار فشاری بر اوباما به دست آورد و برای اتخاذ سیاست های شدیدتری علیه ایران و جهان اسلام اوباما را تحت فشار قرار دهد.

بر طبق سناریوی چهارم این حرکت موهن از سوی گروه ها و مجموعه های اسلام ستیز اتخاذ شده است و هدف و دغدغه اصلی آنها جلوگیری از گسترش اسلام در ایالات متحده بوده است. در نتیجه برای مقابله با اسلام در آمریکا و جهان این اقدام را را انجام دادند؛ چون بر اساس آمار، در آمریکا رشد ادیان رتبه اول را دارد و به خصوص میزان گرایش به اسلام در اولویت و رتبه نخست مردم این کشور می باشد. بر این اساس آنان از این خوف دارند که جمعیت مسلمانان در چند سال آینده دو برابر شود و برای همین این گونه حرکات و اقدامات از سوی آنان برای تخریب وجهه اسلام و مسلمانان استفاده کنند.

در ادامه این کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت که فارغ از سناریو های فوق باید گفت که ایالات متحده از وقایع گوناگون سیاست خارجی و دیپلماسی خود بهره برداری حد اکثری می نماید، حتی چنانچه این وقایع مطابق میل آنان نباشد و بر همین اساس از این واقعه نیز در جهت دستیابی به اهداف و اولویت های خود استفاده کرده و می کند. وی به این مساله هم اشاره کرد که این فیلم خواهان ایجاد تنش برای مسلمانان است و غرب می خواهد از آن برای ایجاد جو اسلام هراسی استفاده کند.

دکتر ایزدی در پایان افزود که نگاه اسلام هراسانه در دنیای غرب نهادینه شده است و سیر گسترده آگهی های تبلیغاتی و برنامه های رسانه ای در جهت مقابله و ستیز با اسلام نشان دهنده این سیاست خصمانه آنان می باشد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار