مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 18. مهر 1391 - 4:25   |   کد مطلب: 3344
تحلیلات سرلشكر حسن فيروزآبادی:
بانک مرکزی در مسئله ارزی ساده اندیشی کرد
رييس ستادكل نيروهاي مسلح با اشاره به نوسانات اخير در بازار ارز، اظهار كرد: در قضيه اخير، بانكي‌ها يكسري غفلت كردند و بانك مركزي نيز مطالب را ساده گرفت و اين اتفاقات افتاد و اين عمليات رواني صورت گرفت وگرنه اقتصاد كشور ما به اين سمت نمي‌رفت.
 بانک مرکزی در مسئله ارزی ساده اندیشی کرد
به گزارش صدای دانشجو سرلشكر حسن فيروزآبادي ظهر روز دوشنبه در سلسله نشست‌های فرهنگی ويژه اساتيد دانشگاه علم‌و‌صنعت ايران، سخن می گفت.
گزیده ای از سخنان فیروزآبادی را زیر بخوانید:
• در سياست خارجي ايالات متحده آمريكا تحريم يك اهرم براي كمك به سياست خارجي است و هرجا در عرصه سياست خارجي كم بياورند، از موضوع تحريم استفاده مي‌كنند.
• تحريم به مانند يك اره دو سر است و اثر آن دوجانبه است. اينگونه نيست كه اگر آنها ما را تحريم كرده‌اند به خودشان آسيبي وارد نشده است.
• تحريم يك معادله دوسويه است و همانطور كه براي ما X و Y و Z دارد، براي آنها نيز X و Y و Z دارد.
• انقلاب اسلامي رويشي است كه كج‌انديشان و ابليسيان در برابر اين رويش نمي‌توانند آرام بنشينند و عكس‌العملي نداشته باشند، ولي اين عكس‌العمل آنها نمي‌تواند رويش و زايش انقلاب اسلامي را متوقف كند؛ چراكه اين رويش و زايش غيرقابل توقف است.
• مديريت ما هوشمندانه است و با استفاده از اين مديريت هوشمندانه مي‌توان اين تحريم‌ها را خنثي كرد؛ كاري كه در حال حاضر نيز در حال انجام شدن است. اوايل امسال با وجود تحريم‌ها در نيروهاي مسلح نگراني‌هايي از بابت بودجه ايجاد شده بود ولي من به دوستان در نيروهاي مسلح گفتم كه اثرات اين مسائل مي‌تواند 10 درصد باشد و در واقع مقدار ريسك اين موضوع 10 درصد است و شما منهاي اين 10 درصد برويد كار كنيد.
بحران ارزی
• از چند ماه گذشته يك عمليات عليه نظام ارزي ما صورت گرفت و بعضا مجريان كشور نيز در اين زمينه ايستادگي كردند. من شاهدم كه دولت و تيم اقتصادي آن و ديگر مسئولان هر هفته جلسه دارند و همه چيزها را ديده‌باني و جمع‌بندي مي‌كنند و روش‌هايي را براي خنثي كردن تحريم‌ها در نظر مي‌گيرند.
• در قضيه اخير، بانكي‌ها يكسري غفلت كردند و بانك مركزي نيز مطالب را ساده گرفت و اين اتفاقات افتاد و اين عمليات رواني صورت گرفت وگرنه اقتصاد كشور ما به اين سمت نمي‌رفت.
• قيمت دلار دو هزار تومان است و بقيه چيزهاي مطرح در اين زمينه حباب است. اگر بتوانند كنترل كنند، بايد روي همان دو هزار تومان ثابت شود و مشكلي ايجاد نمي‌شود و آنچه كه ما در اين زمينه در حال حاضر مي‌بينيم حقيقت ندارد و صوري، ساختگي و حباب است و ديديم كه با يك حركت چقدر تغييرات ايجاد شد.
• يك نفر از دستگيرشدگان به جرم اخلال در بازار ارز اعتراف کرده است كه در قضيه اخير چندين ميليارد تومان گردش ارزي داشته است. آيا ما قادر نبوديم كه 30 نفر را كنترل كنيم و حباب‌ها را كنترل كنيم؟ در اين قضيه، سادگي، ساده‌انديشي يا سياسي‌كاري شده كه يكي از اين اتفاقات رخ داده است.
•افرادي به عنوان كانديدا مطرح هستند و باندهايي حول آنها نيز بعضا ايجاد شده است و هركدام از آنها داراي انگيزه‌هايي براي تحت تاثير قراردادن رقيبند و آثار اين مسائل بر آثار تحريم اضافه شده و اين به نفع دشمن است و دشمن فكر مي‌كند كه مسائل و اتفاقات اقتصادي كشور، از آثار تحريم است.
• من به شما اطمينان مي‌دهم كه اكنون از سال‌هاي گذشته از نظر مالي، ارزي، علمي و فناوري، انسجام ملت و اقتدار رهبري، قوي‌تر هستيم و دشمنان ما از سال‌هاي گذشته ضعيف‌ترند.
گرفتار عدم تعادل سیاسی هستیم
يكي از اشكالات كنوني در كشور ما عدم تعادل سياسي است. به خاطر انتخابات رياست‌جمهوري، اكنون گرفتار اين امر هستيم و ان‌شاءالله با اتحاد ملت ايران و توجه به رهنمودهاي مقام معظم رهبري از اين مساله نيز عبور مي‌كنيم.
فرصت يا فايده‌اي براي جنگ با ايران نيست
• اشغالگران قدس امروز از نظر روحي و تجهيزاتي در وضعيتي نيستند كه بخواهند ايران را تهديد كنند.
• ما زماني تهديدها را براي جمهوري اسلامي به گونه‌اي ديگر برآورد مي‌كرديم و امكانات آمريكا، اسرائيل و برخي ديگر از كشورها را با هم جمع مي‌زديم و مي‌گفتيم كه ممكن است تهديدي براي ما باشند.
• در محاسبات آمريكا و اسرائيل، فرصت يا فايده‌اي براي جنگ با ايران نيست.
وقتي يك فرمانده نظامي حرف مي‌زند بايد بداند كه از صحبت او برداشت سياسي و امنيتي مي‌شود
• برخي افراد به‌گونه‌اي صحبت مي‌كنند كه اين تصور در بين مردم ايجاد مي‌شود كه گويي مي‌خواهد جنگ شود؛ در حالي كه اين نوع حرف زدن اشتباه است. وقتي يك فرمانده نظامي حرف مي‌زند بايد بداند كه از صحبت او برداشت سياسي و امنيتي مي‌شود و در صحبت كردن خود بايد اينگونه مسايل را محاسبه كند.
• ما نقاط آسيب‌پذيري آمريكا، اسرائيل و دشمنانمان را شناسايي كرده‌ايم و سلاح مناسب نيز متناسب با اين نقاط آسيب‌پذير طراحي و حوزه نشانه‌گيري و پرتاب خود را نيز مشخص كرده‌ايم و استفاده از اين پيش‌بيني‌ها بستگي به اراده سياسي كشور، شرايط نظامي و سياسي كشور دارد و ممكن است اين اقدامات انجام شود يا نشود؛ همانطور كه 20 سال است ما اقدامي نكرده‌ايم.
• ما همواره تلاش كرده‌ايم كه از روش بازدارندگي استفاده كنيم و در راستاي سياست بازدارندگي عمل مي‌كنيم.
ديدگاه‌هاي مختلف در جامعه و در بين مردم
• اين تنوع ديدگاه‌ها نشانه پويايي جامعه است و هر وقت مردم سكوت كنند، ما بايد نگران شويم ولي وقتي كه مردم ديدگاه‌هايشان را بيان و صحبت مي‌كنند نشانه پويايي جامعه و امري شايسته است.
• دانشجويان نيز بايد معترض و منتقد و مثل ابوذر و ميثم تمار باشند. اين انتقادها موجب رشد جامعه مي‌شود و تا وقتي قله‌هاي افكار عمومي در جهت انقلاب و ارزش‌ها خود را نشان دهد و در اين راستا حركت كند، نبايد نگران آنچه كه در متن مي‌بينيم باشيم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار