مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 23. مهر 1391 - 9:15   |   کد مطلب: 3429
مهمترین جلساتی که در سفر های استانی رهبر انقلاب منعقد می شود و حرف های استراتژیک و گفتمانی رهبری بیان می شود دیدار ایشان با دانشجویان و دانشگاهیان است. در زیر مهمترین نکات رهبری در سفرهایش در جمع دانشگاهیان بیان شده است:
جلساتی که استراتـژی‌های نـظام تبیین می‌شود کجاست؟

بیانات در دیدار دانشجویان كرمانشاه

در پنجمین روز از سفر به كرمانشاه؛ در دانشگاه رازی 24/07/1390

من يك نكته‌اى را در اينجا عرض بكنم. يك زنجيره‌ى منطقى وجود دارد؛ پيش‌ها اين را گفتيم (اینجا) بحث شده. حلقه‌ى اول، انقلاب اسلامى است، بعد تشكيل نظام اسلامى است، بعد تشكيل دولت اسلامى است، بعد تشكيل جامعه‌ى اسلامى است، بعد تشكيل امت اسلامى است؛ اين يك زنجيره‌ى مستمرى است كه به هم مرتبط است.

بیانات در دیدار نخبگان و برگزیدگان كرمانشاه 26/07/1390

ما نياز داريم براى جوان خودمان، براى نسل نونهال خودمان، الگوهائى را از بخشهاى مختلف مشخص كنيم؛ آن كس كه علاقه‌ى به علم دارد، آن كس كه علاقه‌ى به هنر دارد، آن كس كه علاقه‌ى به ادبيات دارد، آن كس كه علاقه‌ى به تاريخ دارد، آن كس كه علاقه‌ى به كارهاى عملى دارد، آن كس كه علاقه‌ى به كشاورزى يا صنعت يا فناورى دارد، هر كدام بتوانند الگوهاى شايسته‌ى خودشان را پيدا كنند. اين يكى از كارهاى لازم ماست.

بيانات در ديدار دانشجويان و جوانان استان قم‌ 04/08/1389

در باب بصيرت، بنده در سال اخير و قبل از آن خيلى صحبت كردم؛ ديگران هم مسائل زيادى گفتند؛ ديدم بعضى از جوانها هم كارهاى خوبى در اين زمينه انجام دادند. من ميخواهم روى مسئله‌ى بصيرت باز هم تأكيد كنم. اين تأكيد من در واقع با اين انگيزه است كه شما كه خودتان مخاطبيد، خودتان ميدانداريد، كار بر دوش شماست، برويد سراغ كارها و برنامه‌ريزى‌هائى كه با بصيرت‌يافتن ارتباط دارد؛ اين نياز مهم را تأمين كنيد. بصيرت، نورافكن است؛ بصيرت، قبله‌نما و قطب‌نماست.

بيانات در ديدار استادان و دانشجويان كردستان‌ 27/02/1388

مسئله‌ى شعار دهه‌ى چهارم است - كه شروع شده - يعنى پيشرفت و عدالت. اعلام كرده‌ايم كه اين دهه، دهه‌ى پيشرفت و عدالت باشد. البته با گفتن و با اعلام كردن، نه پيشرفت حاصل ميشود و نه عدالت؛ اما با تبيين كردن، تكرار كردن و همت‌ها و عزم‌ها را راسخ كردن، هم پيشرفت حاصل ميشود و هم عدالت. ما ميخواهيم مسئله‌ى پيشرفت و عدالت، در دهه‌ى چهارم به يك گفتمان ملى تبديل بشود. همه بايد آن را بخواهيم؛ تا نخواهيم، طراحى و برنامه‌ريزى و عمليات تحقق پيدا نخواهد كرد و به هدف هم نخواهيم رسيد؛ بايد تبيين بشود. من ميخواهم يك قدرى راجع به اين مسئله‌ى پيشرفت صحبت كنم. مسئله‌ى عدالت هم باز يك باب واسع و طولانى ديگرى است.

بيانات‌ در دیدار اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌هاى شيراز 14/02/7138

اگر ما نگاه كلان به انقلاب و حادثه‌ى پديد آمدن جمهورى اسلامى بكنيم، جزئى‌نگرى‌ها نميتواند ما را گمراه كند. گاهى جزئى‌نگرى و نگاه نكردن مسير مستمرِ از ابتداء تا انتهاء، انسان را گمراه ميكند؛ حتّى گاهى آدم راه را گم ميكند، هدف را گم ميكند. نميخواهيم بگوئيم جزئى‌نگر نباشيم؛ چرا، نگرش به جزئيات، يعنى همان برنامه‌ريزى؛ اين را ما منكر نيستيم. برنامه‌ريزى، نگاه به فصول مختلف و بخشهاى مختلف، يعنى جزئى‌نگرى. ميخواهيم بگوئيم اين نگاه به بخشها و اجزاء و ابعاض موجب نشود كه ما غافل بشويم از نگاه به كل. چون نگاه به كل براى ما درس‌آموز است.

بیانات در ديدار نخبگان و فرهيختگان استان فارس‌ 17/02/1387

مروز بعد از پيروزى انقلاب اسلامى و در دوران نظام جمهورى اسلامى، تفاوت جوهرى و اصلى در همين است. تفاوت در اين است كه نظامهاى حاكميت فردى به نظام اراده‌ى ملى؛ اراده‌ى جمع تبديل شده و اساس تفاوت در اين است. و بحمداللَّه اين اراده‌ى جمعى با هدايت اسلام و با اشاره‌ى دين و آيات الهى پيش ميرود و برنامه‌ريزى ميكند؛ اين را بايد مغتنم بشماريد. امروز هر آنچه در گنجينه‌ى تمام‌نشدنىِ استعداد ملت ايران ذخيره وجود دارد، ميتواند در خدمت پيشرفت سريع اين كشور قرار بگيرد……..همه‌ى آنچه كه شما شنيديد و مشاهده ميكنيد و آنچه كه وجود دارد - كه بمراتب بيشتر از آن چيزى است كه در اين جلسه بيان شد، در سطح كشور، از فعاليتها، از كارها، از نوآوريها - اينها همه در مجموع، بخشى از اين عقب‌ماندگى‌ها را ميتواند جبران كند و اگر استمرار پيدا كند و افزايش پيدا كند و اين فعاليتها با نوآورى و همت ما مضاعف شود، آن وقت خواهيم توانست جايگاه خودمان را پيدا كنيم.

بیانات در دیدار دانشجويان دانشگاه‌هاى استان يزد 13/10/1386

من در يكى دو تا ديدار دانشجوئىِ سفرهاى سال گذشته در مشهد و سمنان، راجع به مسئله‌ى الگوى توسعه صحبت كردم؛ الگوى توسعه‌ى ايرانى، الگوى توسعه‌ى بومى، كه ما براى توسعه‌ى كشور به سراغ نظريات دانشمندان اروپائى نرويم. نميگويم از علم آنها استفاده نكنيم؛ اما نسخه‌ى آنها مال خودشان. علم آنها را ياد بگيريم؛ اما نسخه‌ى بيمارىِ خودمان را خودمان بنويسيم، تا مورد اعتماد خودمان باشد، تا بتوانيم به آن تكيه كنيم، اطمينان كنيم. حالا اگر اعتماد به نفس نباشد، ميگوئيم آقا مگر ما ميتوانيم؟ اين همه ديگران تجربه كردند، ما حالا چه بالاتر از آنها ميخواهيم بياوريم؟ اين، نبود اعتماد به نفس است؛ كه الان هم متأسفانه بعضى‌ها ميگويند! بعضى از تحصيلكرده‌هاى ما همين را ميگويند. ما گفتيم الگوى توسعه‌ى بومى تهيه كنيم، ميگويند آقا كدام الگوى توسعه‌ى بومى؛ مگر ميشود؟! ببينيد، اين همان رسوبات باقيمانده‌ى از گذشته است؛ نبود اعتماد به نفس است. اگر يك ملت ميخواهد پيشرفت كند، نميشود منتظر ديگران باشد.

بيانات در ديدار دانشگاهیان سمنان 18/08/1385

«تعيين الگوى پيشرفت» هم لازم است. الگوى پيشرفت چيست؟ ما بايد اين را مشخص كنيم. اگر اين را مشخص كنيم، آن وقت در برنامه ريزيها، اولويتها، تقدمها، برنامه ها، زمان بنديها، و سرمايه گذاريهاى ما اثر مى گذارد؛ به دنبال خود فرهنگ سازى مى آورد؛ در گفتگوى نخبگان خودش را نشان مى دهد و به ذهنيت عامه ى مردم سرريز مى شود؛ حتّى در صادرات و واردات كشور اثر مى گذارد؛ چه چيزى را از كجا وارد كنيم؟ چه چيزى را به كجا صادر كنيم؟

بيانات در ديدار جمعی از دانشجويان استان كرمان 19/02/1384

آرمان گرايىِ جوان ايرانىِ ما عبارت است از ترسيم آينده يى با اين خصوصيات. ما نظام و كشورى مى خواهيم كه پيشرفته باشد و مردم آن دانشمند و بيدار و زنده باشند؛ غفلت زده و خواب آلوده نباشند؛ كشور برخوردار از عدالت باشد؛ مبراى از فساد باشد؛ طبقه ى اشراف بر آن حاكميت نداشته باشد - چه اشراف سنتى، چه طبقه ى جديدى كه ممكن است اسمشان اشراف نباشد، اما در واقع اشراف باشند و به قول آقايان از رانت هاى گوناگون اقتصادى استفاده كنند - برخوردار از قدرت و استحكام سياسى باشد؛ و همه ى اينها الهام گرفته ى از معارف دين و اسلام عزيز باشد. اسلام اين ظرفيت را دارد كه اينها را به ما تعليم دهد. ما اين تجربه را شروع كرده ايم.

بيانات در ديدار جمعی از مسئولان و نخبگان استان همدان‌ 19/04/1383

من در دو سه سال اخير بر مبارزه‌ى با فساد اقتصادى در دستگاه‌هاى حكومتى و دولتى اصرار كرده‌ام. من مى‌خواهم شما برادران و خواهران عزيزى كه مسؤول هستيد، به اين نكته توجه كنيد كه اگر در دستگاه‌هاى حكومتى با فساد اقتصادى و كجروى در مسائل مالى برخورد نشود، همه‌ى چيزهايى كه مطرح كردند، اگر يكى يكى هم اينها را برآورده كنيم، فايده‌يى ندارد؛ علاوه بر اين‌كه خيلى از اين چيزها با فساد اصلاً نشدنى است.

بيانات در ديدار جمعی از جوانان استان همدان 17/04/1383

اين‌كه ما امروز مردم‌سالارى دينى را مطرح مى‌كنيم، چيزى غير از ترجمه‌ى جمهورى اسلامى نيست. امروز بعضى‌ها به صورت مبالغه‌آميز و گاهى بشدت غيرمنصفانه دم از مردم‌سالارى مى‌زنند. مردم‌سالارى چيزى نيست كه در ايران سابقه‌ى تاريخى داشته باشد - اصلاً وجود نداشته - اين حقيقت و اين مفهوم با جمهورى اسلامى در كشور تعريف شد و تحقق پيدا كرد. البته دامنه‌ى مردم‌سالارى را مى‌شود گسترش داد، مى‌شود كيفيت داد، مى‌شود هر چيزى را برتر كرد - در اين شكى نيست - اما نبايد نسبت به جمهورى اسلامى بى‌انصافى كرد. جمهورى اسلامى را انقلاب در مقابل ما گذاشت. ما فهميديم دو چيز معتبر است: يكى اين‌كه بايد مردم تصميم بگيرند و انتخاب كنند و حركت كنند؛ اين جمهورى است. يكى اين‌كه هدفها و آرمانهاى اين انتخاب و اين حركت را اسلام بايد براى ما ترسيم كند.

 

بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان قزوین 26/09/1382

تفاوت بينِ تهاجم و تعامل فرهنگى در اين است كه تعامل فرهنگى مثل اين است كه شما بر سرِ بساط ميوه يا غذا و سبزى‌فروشى مى‌رويد و آنچه را كه ميلتان مى‌كشد، چشم شما و كامتان مى‌پسندد و با مزاجتان مساعد است، انتخاب مى‌كنيد و مى‌خوريد. در عالم فرهنگ هم همين است كه آنچه ديديد و پسنديديد و مناسب خود دانستيد و در آن ايرادى مشاهده نكرديد، از مجموعه و ملت ديگر مى‌گيريد؛ هيچ اشكالى هم نداد. «اطلبوا العلم ولو بالصين»؛ اين را هزار و چهارصد سالِ پيش به ما ياد دادند. در تهاجم فرهنگى به شما نمى‌گويند انتخاب كن، بلكه شما را مى‌خوابانند، دست و پايتان را مى‌گيرند و مادّه‌اى را كه نمى‌دانيد چيست و نمى‌دانيد براى شما مفيد است يا نه، با آمپول به شما تزريق مى‌كنند. البته دنياى غرب نگذاشت ما حس كنيم كه دست و پايمان را گرفته‌اند و به ما تزريق مى‌كنند.

بیانات در ديدار جمعی از دانشجویان زنجان 22/07/1382

عزيزان من! اين سخن نو - توحيد، كرامت انسان و عدالت اجتماعى - در دنيا جا باز كرد؛ اينها سه ركن اصلى (انقلاب اسلامی)است. ما بايد همه عقب‌ماندگيهاى خود را در اين سه ركن، عقب‌ماندگى بدانيم. هرچه شخصيت و رفتار ما مسؤولان از رفتار توحيدى فاصله بگيرد و احترام ما به زندگى، شخصيت، هويّت و عزّت مردم كاهش پيدا كند و به هر مقدار كه شكافهاى طبقاتى علاج نشود و عدالت اجتماعى به معناى حقيقى در كشور دنبال نگردد، اين عقب‌ماندگى است. بايد همه تلاش ما اين باشد كه عقب‌ماندگيها را جبران كنيم؛ فضاى جامعه هم بايد اين‌چنين باشد. اين‌كه گاهى به بعضى كسان - مسؤولان و ديگران - هشدار مى‌دهم، به‌خاطر همين نقطه نظرهاست.

 

بيانات در ديدار جوانان استان اصفهان‌ 12/08/1380

آنچه را كه من امروز به عنوان يك تكليف براى جامعه جوان كشور حس مى‌كنم، اين است كه جوانان بايد از سرمايه هويّت ملى و جمعى كشور، با همه وجود و همّتِ خود دفاع كنند. هر مجموعه‌ى انسانى به يك هويّت جمعى احتياج دارد و بايد احساس اجتماع و بستگى و هويّت جمعى كند. ...... اما هويّت جمعى و ملى ملت ايران، نظام اسلامى است كه حتّى از مليّت ايرانى، كارايى و جذابيّت بيشتر و حوزه تأثيرِ وسيعترى دارد.

بيانات در ديدار جمع كثيرى از جوانان استان اردبيل‌ 05/05/1379

بعضى گفتند: شما توهّمِ توطئه مى‌كنيد؛ توطئه‌اى وجود ندارد! من در پاسخ، نشانه‌هاى توطئه و نشانه‌هاى خصومت را از اوّل انقلاب تا امروز در يك فهرست طولانى معرفى مى‌كنم و نشان مى‌دهم. چطور توطئه عليه ما نيست؟! در اوّل پيروزى انقلاب، آشكارا با انقلاب مخالفت شد؛ در سطح سرويسهاى امنيتى، مجامع سياسى، تشكّلهاى سياسى برخى كشورها و عمدتاً در آن مناطقى كه اين انقلاب و تشكيل اين نظام در اين كشور، منافع آنها را از بين برده بود. اين سلسله تا امروز ادامه دارد. ما امروز به معناى حقيقى كلمه در دنيا دشمن داريم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار