مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. مرداد 1391 - 9:38   |   کد مطلب: 471
تنها دو ماه تا پایان نیمه‌ی اول سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه‌ی ایرانی باقی است اما در 4 ماه گذشته، رخ دادن حواشی‌‌ زیاد باعث کم توجهی مردم و مسئولین به این شعار شده است.
غلبه‌ی تیترهای انتخاباتی بر مسائل اصلی کشور

تنها دو ماه تا پایان نیمه‌ی اول سال حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه‌ی ایرانی باقی است اما در 4 ماه گذشته، رخ دادن حواشی ‌‌زیاد باعث کم توجهی مردم و مسئولین به این شعار شده است. آن‌ها که به دنبال حاشیه‌سازی هستند و آن‌ها که به حاشیه‌ها دامن می‌زنند هر دو به یک میزان در توجه نکردن به مسائل اصلی و ضروری مقصر هستند.

1. به راستی در این برهه‌ی زمانی حساس که کشور نیازمند آرامش هر چه بیشتر برای مدیریت دقیق است، وارد شدن به فضای تبلیغاتی انتخاباتی محلی از اعراب دارد؟

این در حالی است که علی‌رغم تأکیدهای چند باره‌ی رهبر معظم انقلاب بر پرهیز از انتخاباتی کردن زود هنگام فضای سیاسی کشور متأسفانه شاهد آن هستیم که در فاصله‌ی 11 ماه مانده به انتخابات اکثر تیترهای روزنامه‌ها و مجلات منتسب به اصلاح‌طلبان به این موضوع اختصاص یافته است.

مقام معظم رهبری در خصوص عدم ورود زودهنگام به فضای انتخاباتی فرموده‌اند: «این دست فعالیت‌ها عرصه‌ی خدمت‌رسانی را به نحو نامطلوبی آمیخته با طعم سوء استفاده‌های ناصواب سیاسی-انتخاباتی می‌نماید و امکانات و انرژی کشور را ضایع می‌کند. مسائل مربوط به انتخابات به ویژه حضور پرشور مردم در آن، در همان ایام نزدیک به انتخابات بسیار مهم است اما عده‌ای با عجله مباحث انتخاباتی را شروع می‌کنند که این فعالیت‌های زودهنگام انتخاباتی موجب منحرف شدن ذهن‌ها از مسائل اصلی، مشغول کردن افراد به یک‌دیگر و برخی بدگویی‌ها می‌شود و این، به ضرر مصالح کشور است.» [1]

با وجود نظر صریح ایشان در این خصوص طی 2 ماه گذشته مجموع 8 رسانه‌ی مکتوب با گرایش اصلاح‌طلبی از جمله روزنامه‌های شرق،‌آفتاب یزد، مردم‌سالاری،‌آرمان، اعتماد و هفته‌نامه‌های آسمان، ستاره‌ی صبح و ماهنامه‌ی مهرنامه بیشتر از 140 مطلب به این موضوع اختصاص داده‌اند.

علیرغم نظر صریح مقام معظم رهبری در خصوص عدم ورود زود هنگام به فضای انتخابات، طی 2 ماه گذشته مجموع 8 رسانه‌ی مکتوب با گرایش اصلاح‌طلبی از جمله روزنامه‌های شرق،‌آفتاب یزد، مردم‌سالاری،‌آرمان، اعتماد و هفته‌نامه‌های آسمان، ستاره‌ی صبح و ماهنامه‌ی مهرنامه بیشتر از 140 مطلب صفحه اول خود را به این موضوع اختصاص داده‌اند.

به هر شکل غیرقابل انکار نیست که ورود زودهنگام به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری، مسئله‌ی تولید ملی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و از فرصت بسیار بزرگی که رهبر معظم انقلاب فراهم کرده‌اند، استفاده نمی‌شود.

2. مسئله‌ی اختلاف نظر سران قوا که بخشی از آن در قالب اختلاف دیدگاه در روش‌ها طبیعی است، توسط برخی از این رسانه‌ها بزرگ‌نمایی شد. در وجود این اختلاف نظر شکی نیست اما سیاه‌نمایی در خصوص یک مسئله‌ی داخلی کاری بسیار غلط و در جهت خلاف مصلحت نظام است.

اختلاف سران قوا و اتحاد نداشتن ارکان اصلی کشور در قبال تحریم‌ها به خودی خود موجب شکننده شدن جمهوری اسلامی ایران است و دامن زدن به این اختلاف کشور را آسیب پذیر می‌کند که این خواسته‌ی معاندین جمهوری اسلامی است.

با این وجود در 2 ماه اخیر این 8 رسانه، بیشتر از 100 مطلب در این خصوص منتشر کرده‌اند. نکته‌ی جالب توجه آن است که این سرمایه‌گذاری رسانه‌ای از مسئله‌ی گرانی‌های اخیر و تحریم ایران بیشتر بوده است که خود جای تأملی بسیار دارد. در نمودار مقایسه‌ای زیر این مسئله به وضوح روشن است.

(منظور از بازتاب منفی، درج اخباری مبنی بر اثر بخش بودن تحریم‌ها و سیاه‌نمایی در خصوص ارتباط مشکلات معیشتی به تحریم‌ها است )

3. مسئله‌ی دیگر در خصوص دور جدید تحریم‌هاست که با وجود آن ایران در چند سال اخیر توانسته است طرح تحول اقتصادی را در کشور اجرایی کند.

غرب که این بار نتوانست در مذاکره‌های هسته‌ای مقابل منطق جمهوری اسلامی بایستد، باز هم دست به دامن تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی بر روی ایران شد؛ اما این بار سرمایه‌گذاری غربی‌ها در تحریم‌بیشتر بر ابعاد رسانه‌ای آن معطوف بود.

علی‌رغم تأکیدهای چند باره‌ی مقام معظم رهبری بر تزریق روحیه‌ی امید به افکار عمومی، برخی از رسانه‌های داخلی خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن‌بازی کرده و با تیترهای آتشین خود که به ظاهر حرف دل مردم است بر افکار عمومی انرژی منفی تزریق می‌کردند.

علی‌رغم تأکیدهای چند باره‌ی مقام معظم رهبری بر تزریق روحیه‌ی امید به افکار عمومی، برخی از رسانه‌های داخلی خواسته یا ناخواسته در زمین دشمن‌بازی کرده و با تیترهای آتشین خود که به ظاهر حرف دل مردم است بر افکار عمومی انرژی منفی تزریق می‌کردند.

این 8 رسانه‌ی مکتوب در یک ماه گذشته - همزمان با آغاز دور جدید تحریم‌ها - اقدام به انتشار بیش از 30 مطلب منفی و حتی سیاه‌نمایی در خصوص وضع نابسامان معیشت اقتصادی مردم و ارتباط آن‌با اعمال دور جدید تحریم‌ها کرده‌اند.

با توجه به سه محور مطرح شده در بالا، در خواهید یافت پس از برگزاری انتخابات مجلس نهم و حواشی انتخاب هیئت رئیسه که خود فضای کشور را به حاشیه برده بود، ‌نشریات مکتوب اصلاح‌طلب در حرکت‌هایی هماهنگ اقدام به حاشیه‌سازی و دامن زدن به حاشیه‌ها کرده‌اند و فضای کشور را از شعار اصلی امسال دور کرده‌اند.

دادن شعارهای اقتصادی و بازسازی یک وضعیت سفید اقتصادی از دوران اصلاحات در افکار عمومی در کنار انتقادهای زنجیره‌ای از وضعیت موجود، انتخاباتی کردن فضای کشور برای مغفول ماندن مسائل اصلی کشور و دامن زدن به اختلاف سران قوا در جهت آسیب پذیرتر کردن جمهوری اسلامی که همگی به‌طور هم‌زمان بر روی صفحه‌ی اول رسانه‌های یاد شده می‌نشیند، نشان دهنده‌ی نوعی هماهنگی و خاستگاه مشترک در میان آن‌هاست.

به راستی چه کسی و در کجا این هماهنگی را انجام می‌دهد؟

بر این اساس، این سؤال مطرح است که آیا تعدادی از سران اصلاح‌طلب پشت درهای بسته برای همه‌ی این موارد برنامه‌ریزی می‌کنند؟

اگر تأخر و تقدم سوگیری‌های رسانه‌های این جریان را با دقت بیشتری رصد کنیم، درخواهیم یافت که دو رسانه‌ی اصلی آن‌ها خط شکن وقایع هستند و مابقی رسانه‌ها و حتی چهره‌ها پشت سر آن‌ها حرکت می‌کنند. شاید مدل پیش گرفته تدبیری باشد برای پر کردن خلأ اتاق فکر در جریان اصلاح‌طلب.

دیدگاه شما

آخرین اخبار