مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. مرداد 1391 - 10:26   |   کد مطلب: 481
روابط آزاد دختر و پسر؛ از تایید تا انکار

روزهایی که جوان‌ها، چشم و گوش بسته پای سفره عقد می‌نشستند و برای گفتن «بله» چشم به دهان پدر و مادر می‌دوختند گذشته است. در جامعه‌ امروز ما، بسیاری از جوانان و نوجوان به دلایل ظاهراً موجه، خانواده‌های خود را قانع می‌کنند که روابط پیش از ازدواج آن‌ها را بپذیرند ولی اگر در جلب این رضایت موفق نشوند، راه پنهان کاری در پیش می‌گیرند؛ و این روابط آشکار و پنهان خود سرآغاز مشکلات و آسیب‌های بیشتر برای فرد و اجتماع است. از طرفی اعمال انواع محدودیت‌ها هم نتوانسته مانع بروز چنین آسیب‌هایی باشد.

به گزارش سرویس اجتماعی فرارو؛ در حال حاضر ما با نسلی روبرو هستیم که در برابر بخش عمده‌ای از سنت علم طغیان برداشته و راهی را در پیش گرفته است که بسیاری از جوامع مدرن طی کرده‌اند و به عواقب تلخ آن معترف‌اند. در مقابل این مسیر انحرافی بزرگسالان و گروهی از مسؤولان نسخه‌ای ارائه می‌دهند که پیش از این آزمونش را پس داده و نتیجه‌بخش نبوده است. در این بین جامعه‌شناسان در تلاش‌اند تا راه سومی را ترسیم کنند و الگویی ارائه دهند که عملی و کاربردی باشد و بتوان به نتیجه آن امید داشت.

سوءاستفاده از واژه «آزاداندیشی»
روابط اجتماعی بی‌قید و شرط و دوستی‌های خیابانی و اینترنتی دختران و پسران به آسیب‌های فراوانی منجر شده است و معاون اجتماعی پلیس آگاهی را واداشته تا در این مورد به خانواده‌ها هشدار دهد. چرا که بسیاری از مجرمان و افراد سودجو با بهانه‌های آزاداندیشی و آشنایی قبل از ازدواج دختران را به روابطی می‌کشانند که کمترین آن‌ها تجاوز به عنف است.

از سوی دیگر دکتر محمود گلزاری، روانشناس و استاد دانشگاه بارها کم شدن سن ارتباط با جنس مخالف را متذکر شده است. این روابط که معمولاً با مسائل عاطفی آغاز می‌شوند در نهایت به روابط جنسی و ارتباط با چند نفر می‌انجامد و در کمال ناباوری در سال‌های اخیر سن این ارتباط به 11 سالگی کشیده شده است.

مشاوران دانشگاه‌ها نیز با تحقیقات و بررسی‌هایشان به این نتیجه دست یافته‌اند که دخترها و پسرها آشنایی قبل از ازدواج را ضروری می‌دانند و خانواده‌های خود را سدی بر سر راه این آشنایی معرفی می‌کنند. از طرفی چون الگوی مناسبی برای این آشنایی‌ها در جامعه ما وجود ندارد، به ناچار مسیر جوامع غربی را پیش می‌گیرند و در راهی قدم می‌گذارند که عواقب حتی برای بسیاری از مردم جوامع غرب نیز قابل پذیرش نیست.

اما گام برداشتن با معیارهای دنیای غرب، ملزوماتی نیز می‌طلبد و در کنار الگوی اصلی، آموزه‌های دیگری را نیز القا می‌کند. به این ترتیب مشاوران به آماری دست یافته‌اند که از مصرف زیاد مشروبات الکی و استعمال دخانیات بین دختران دانشگاهی حکایت می‌کند.

صورت مسئله پاک نمی‌شود
یکی از قضات دادگستری تهران روابط پنهانی پسران و دختران را از معضلات مهم جامعه می‌داند که برخی جرائم از جمله قتل، آدم‌ربایی، اخاذی و تجاوز به عنف را شکل می گیرد. کارشناسان دیگری هم از این روابط به عنوان عامل رشد طلاق در جامعه یاد می‌کنند که شخصیت زن را لگدمال می‌کند. برخی آسیب‌شناسان نیز بر این باورند که گسترش روابط جنسی آزاد یکی از دلایل افزایش آمار روسپیگری و کاهش میانگین سنی روسپیگران است.

ارائه آمارها و اظهاراتی از قبیل باعث شده است که بسیاری از مسؤولان هرگونه ارتباط و آشنایی بین دختران و پسران را مشکل‌آفرین بخوانند و بر جداسازی کامل جوانان از هم اصرار ورزند. و به عبارت دیگر بین این گروه پنبه و آتش تا حد امکان فاصله بیندازند. اما طرح‌هایی که بارها بر اجرای اجباری آن‌ها تأکید شده و شکست خورده است دلیل گویای ناکارامدی این راه حل هستند.

مشاوران و جامعه‌شناسان کشش به سمت مخالف را غریزه‌ای طبیعی می‌دانند که در فطرت انسان‌ها نهفته است و سرکوب آن به طور کامل امکان‌پذیر نیست. در عین حال تئوری‌های یک جانبه و ساده‌اندیشانه نیز چاره‌ای مشکلی تا این حد مهم و پیچیده نیست.

ناتوانی غرب در حل معضلات اجتماعی
از سوی دیگر دنباله‌روی از جوامع غربی نیز پاسخ‌گو نخواهد بود. آن‌طور که دکتر گلزاری گفته است فرمول جامعه‌های غربی، نجات‌بخش خود آن‌ها هم نبوده است. به همین دلیل است که آمار بارداری نوجوانان در آمریکا بسیار زیاد است. 45 درصد مردان آمریکایی به همسرانشان خیانت می‌کنند و این آمار در بین زنان 25 درصد است و نشان می‌دهد کسانی که بیشترین خیانت را به خانواده خود کرده‌اند کسانی بوده‌اند که قبل از ازدواج با جنس مخالف رابطه داشته‌اند.

ما جامعه که همچنان پایبند سنت‌ها و ارزش‌های اسلامی و ایرانی هنوز تا معضلات غیرقابل انکار جوامع صنعتی فاصله دارد. از این رو ضروری است به جای پاک کردن صورت مسئله و نفی هرگونه رابطه و آشنایی میان دختران و پسران، با ارائه بهترین روش‌ها، برخورد و ارتباط با جنس مخالف آموزش داده شود تا زمینه‌های انحراف روز به روز، کمتر و کمتر شود.

دیدگاه شما

آخرین اخبار