مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. دى 1391 - 15:39   |   کد مطلب: 5094
در ماه های گذشته همزمان با افزایش هزینه سفر از طریق هوایی ، تکاپوی خاصی در شرکت های هرمی برای کلاهبرداری از متقاضیان سفر های ارزان قیمت به وجود آمده است. افرادی که جذب این نوع آژانس ها می شوند به سودای سفر ارزان قیمت به خارج آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن می اندیشند…
مواظب تورهای مسافرتی «هرمی ها» باشید

به تازگی شرکت های هرمی برای اخاذی و کسب درآمد نامشروع ازمردم، تورکلاهبرداری خود را برای مسافران و متقاضیان مسافرت به خارج از کشور باز کرده اند و در یک پروسه سازماندهی شده، متقاضیان سفر با تورهای مسافرتی را به بهانه تسهیلات سفر و ویزا صید می کنند.

این در حالی است که بسیاری از خانواده ها دراثر ناآگاهی و اشتیاق سفر ارزان قیمت به خارج از کشور به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس وارد فعالیت های هرمی می شوند!

شرکت های هرمی بعد از ناکامی های پی درپی درماه های گذشته برای عضوگیری و افشای شگردهای گذشته و مهمتر از آن، دستگیری تعداد زیادی ازعوامل و سرشاخه های شرکت های هرمی درداخل کشور توسط سازمان های امنیتی و انتظامی، این بار با تغییر تاکتیک نامحسوس و اثرگذار وارد میدان فعالیت های هرمی شده اند.

این شرکت ها برای عضوگیری و کسب درآمد، چتر کلاهبرداری خود را روی موضوعات مورد علاقه خانواده ها در فصل تابستان و تعطیلات بازکرده اند.

در این شگرد تازه، علاوه بر سرشاخه های یک شرکت هرمی، برخی عوامل و مدیران آژانس های مسافرتی غیر مجاز هم برای کلاهبرداری از مردم مشارکت فعال دارند.

*و اما پروسه کلاهبرداری

پروسه کلاهبرداری دراین تاکتیک به این صورت طراحی شده که فرد متقاضی یک تور مسافرتی به ویژه تورهای کشورهای حاشیه خلیج فارس، در موقعیتی قرار می گیرد که برای به دست آوردن تسهیلات بیشتر یا تسهیل در مراحل اداری اخذ ویزا، به اجبار به عضو گیری برای یک شرکت هرمی اقدام می کند.

برای مثال زمانی که فرد متقاضی سفر به خارج از کشور در آگهی یک تور مسافرتی در روزنامه با جملاتی نظیر«اخذ ویزا و روادید توسط آژانس مسافرتی» «تورهای ارزان قیمت خارجی» یا « تمام کارهای یک سفر خارجی با آژانس»، مواجه می شود، برای فرار از دردسرهای طولانی اخذ ویزای یک کشور عربی ترجیح می دهد که تمام کارها را به آژانس مسافرتی واگذارکند.

اما آژانس مسافرتی که به صورت غیرقانونی و تنها با یک شماره ثبت فعالیت می کند و در حقیقت در پوشش یک آژانس مسافرتی، فعالیت های هرمی انجام می دهد، در مقابل اخذ ویزا از مشتری، کارهایی را می خواهد که در حقیقت در پروسه عضو گیری و فعالیت یک شرکت هرمی تعریف می شود.

*مبالغ بیشتر در ازای خدمات و عضو گیری برای شرکت

«یک مشتری بیشتر در برابر تخفیف ویژه در سفر!»،زمانی که فرد متقاضی برای خرید یک تورمسافرتی به آژانس مراجعه می کند، مدیران آژانس از متقاضی سفر می خواهند در برابر تسهیلاتی که برای سفربه خارج برای وی فراهم می کنند، تعداد اعضای انجمن آژانس و درحقیقت شرکت هرمی را افزایش دهند.

جالب اینجاست که شرکت های هرمی برای پیشگیری از هرگونه شک و تردید دربین مراجعه کنندگان، برای ارائه تسهیلات مختلف یک هدیه را در برابر متقاضی سفر قرار می دهند.

برای مثال برای اخذ ویزا توسط آژانس مسافرتی یک عضو و برای اخذ ویزا با تخفیف در تور مسافرتی و هدیه یک تورسفرداخلی در ازای آوردن دو عضو برای آژانس اجباری است.

تغییر تاکتیک زیرکانه هرمی ها سرهنگ مهرداد امیدی، معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری آگاهی، ضمن هشدار درباره تغییر تاکتیک شرکت های هرمی برای عضو گیری و کلاهبرداری ازمتقاضیان تورهای مسافرتی  می گوید: از زمانی که روش های کلاهبرداری در شرکت های هرمی با اطلاع رسانی رسانه ها برای بسیاری از مردم مشخص شد، این شرکت ها که بیشتر از خارج از کشور هدایت می شوند، در تغییر تاکتیک نامحسوس و زیرکانه برای عضو گیری انگشت اشاره خود را روی موضوعات مورد علاقه خانواده ها در تابستان قرار داده اند.

به گفته وی، در روش های قبلی زمانی که فرد برای خرید یک سکه یا عضو گیری و سرمایه گذاری اقدام می کرد در برخی موارد کلاهبردار بودن شرکت یا مؤسسه برای فرد مسجل می شد، اما در حال حاضر در این شگرد متقاضی با یک آژانس به ظاهرقانونی مواجه است و در نتیجه تشخیص هرمی بودن فعالیت بسیار سخت می شود.

امیدی می افزاید: افرادی که جذب این نوع آژانس ها می شوند به سودای سفر ارزان قیمت به خارج آن هم در کوتاه ترین زمان ممکن می اندیشند که عاقبتی جز تباهی در انتظار آنها نخواهد بود.

دبنابر اظهارات این کارشناس انتظامی، مدیران این نوع از آژانس ها به بهانه ارائه خدمت، مسافران را جذب فعالیت های هرمی می کنند و افراد را در سیکل فعالیت های هرمی قرار می دهند و سعی دارند نفوذ و گسترش دامنه فعالیت خود را بر نزدیکان عضو فریب خورده متمرکزکنند.

به باور وی، در شرایط کنونی این آخرین تاکتیک شرکت های هرمی برای کسب در آمد است که خانواده ها باید نسبت به این موضوع آگاهی لازم را داشته باشند! همه چیز درباره فعالیت شرکت های هرمی ثابت است و تنها با تغییر تاکتیک، عنوان، شکل ظاهری، کالای مورد فعالیت و پورسانت پرداختی آنها متفاوت می شود.

*به آگهی ها اطمینان نکنید!

اما محمد نیازی، قاضی و کارشناس اجتماعی درباره فعالیت جدید شرکت های هرمی معتقد است که برگزاری هر گونه تورخارجی از وظایف اصلی دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی دارای مجوز فعالیت تأسیس و بهره برداری از سازمان میراث فرهنگی است و تنها این دفاتر مجاز به فعالیت تورگردانی هستند.

به تصریح نیازی، وارد شدن اشخاص حقیقی برای راه اندازی تورهای مسافرتی طبق قانون ممنوع است و ازنظر قانون به عنوان دفاتر غیرمجاز و دخالت درکار دفاتر و شرکت های خدمات مسافرتی و جهانگردی محسوب می شود.

به باور این کارشناس اجتماعی، بسیاری از تورهای غیرمجاز و آژانس هایی که فعالیت هرمی انجام می دهند، اگهی اطلاع رسانی خود را برای جذب عضو از طریق روزنامه ها و برگه های تبلیغاتی انجام می دهند که این نوع اطلاع رسانی اصلاً قابل اطمینان نیست.

نیازی، می افزاید: دراین روش اطلاع رسانی از یک طرف روزنامه ها هیچ تعهدی نسبت به صحت و سقم آگهی های چاپ شده ندارند و از سوی دیگر این نوع از آگهی ها قابل پیگیری قضایی و انتظامی نیست.

به نظر می رسد در حال حاضر این پروسه خطرناک کلاهبرداری در شرکت های هرمی برای بسیاری از خانواده ها شناخته شده نیست و به همین علت شرکت های هرمی این روزها در پوشش تورهای مسافرتی و آژانس های گردشگری غیرمجاز در حال عضو گیری و فعالیت هستند.

علی البرزی

دیدگاه شما

آخرین اخبار