مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 10. مرداد 1391 - 10:26   |   کد مطلب: 685
اين موضوع كه هيچ وقت سعودي‌ها از خود اختياري نداشته و حضور آنها در قدرت مديون حمايت‌هاي قدرت‌هاي غربي است، نبايد شك كرد. اما ساختار پوسيده اين رژيم و رخنه هزاران شاهزاده سعودي كه خون ملت را مي‌مكند، باعث شده تا برخي كشورهاي صاحب‌ نفوذ هم‌زمان با پيري حكام اين كشور و تهديد سرنگوني نظام حاكم، براي نجات آن به ارائه طرح‌هاي مختلف روي بياورند.
 طرح 12بندی انگلیس برای‌سرکوب انقلاب‌مردم عربستان/ از پادشاهی مشروطه تا تغییر نام کشور

به گزارش صدای دانشجو به نقل از العالم، يكي از اين طرح‌ها كه توسط رژيم انگليس و براي نجات خاندان سعودي از خطر نابودي تمام عيار ارائه شده، طرحي زيركانه است كه هر چند مي‌تواند باعث بقاي حاكميت در خانواده آل‌سعود شود، اما بسياري از ابزارهاي قدرت آن را از اين رژيم مي‌گيرد.

پايگاه خبري المنار لبنان در گزارشي به قلم نزال حماده نوشت، هم‌زمان با شروع بيداري اسلامي در كشورهاي عربي منطقه، خطر فروپاشي رژيم آل‌سعود بيش از پيش مطرح شده و متحدان غربي را بر آن داشته تا با فشار بر اين رژيم، آنها را ناچار به پذيرش اصلاحات و بقاي رژيم كنند. در اين طرح آمريكايي‌ها همه مساله را به دست انگليسي‌ها سپرده و با اين استدلال كه آنها به دليل سابقه تاريخي در منطقه و همچنين تبحر در چنين مواردي مي توانند چنين طرح‌هايي ارائه دهند، آنها را وارد بازي اصلي كردند.

هر چند ادامه آمده است كه در نوشتن كلي اين طرح اساتيد دانشگاهي فرانسه نيز انگليسي‌ها را ياري كرده‌اند كه بر اساس آن بايد ساختار سياسي عربستان تجديد شده و با وارد شدن برخي فاكتورها و دادن برخي امتيازات، آل سعود بقاي خود در حاكميت را تضمين كنند.

در طرح ارائه شده انگليسي‌ها براي بازسازي ساختار حكومتي در عربستان مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد.

1- تغيير نظام حكومتي در عربستان به پادشاهي مشروطه و با اختيارات ويژه براي پادشاه و وليعهد

2- پادشاه و وليعهدش از آل‌سعود و فرزندان عبدالعزيز خواهند بود.

3- كابينه از اعضاي خاندان حاكم، همچنين تركيبي از قبايل موجود در عربستان بر اساس توزيع آنها خواهد بود.

4- حاكم هر منطقه از مردم همان منطقه و بر اساس تركيب قبايلي آن خواهد بود.

5- مكه مكرمه و مدينه منوره دو شهر مقدس به شمار خواهند رفت و اين مساله بر ديگر مناطق كشور صدق ندارد.

6- سازمان ديني وهابيت تنها به عنوان يك مرجع ديني و با صلاحيت ديني شناخته خواهد شد و و هيچ مكان مقدسي تحت نظر اين سازمان نخواهد بود.

7- سازمان ديني وهابيت هيچ ارتباطي با سازمان امنيت داخلي، ارتش و گارد ملي نخواهد داشت و توصيه‌اي هم به آن نخواهد كرد.

8- سازمان امر به معروف و نهي از منكر منحل خواهد شد.

9- تمام خدمات اين دستگاه به آرامي از آن گرفته خواهد شد.

10- پليس ديني مخصوصي براي مناطق مقدس در مكه و مدينه تاسيس مي‌شود.

11- وضعيت قبايل و عشاير در تركيب جديد حكومت جديد با توزيع مناصب دولتي در همه مناطق كشور به خصوص در مركز تغيير خواهد كرد.

12- نام كشور نيز تغيير مي‌كند.

هر چند اين درخواست‌هاي 12گانه در صورت عملي شدن مي‌تواند بخش از قدرت آل سعود و شاهزاده‌هاي آن را بكاهد، اما به نظر مي‌رسد با توجه به اختيارات بسياري كه براي پادشاه و وليعهد در نظر گرفته شده، آنها بتوانند بار ديگر قدرت ديكتاتوري خود را در صورت اجراي اين طرح احيا كنند.

منابع اروپايي مي‌گويند يكي از بزرگ‌ترين اشتباهاتي كه عبدالعزيز بن سعود موسس رژيم سعودي كرد، تغيير نام كشور به نام خاندان خود بود، اين اقدام ناراحتي بسياري از ديگر قبايل اين كشور را در پي داشت، چرا كه آنها حاضر نبودند اسم يك خانواده نجدي را بر خود بپذيرند. به گفته اين منابع، در بسياري از مناطق اين روساي قبايل هستند كه حرف اول و آخر را مي‌زنند و به اندازه‌اي كه فرمان آنها قابليت اجرايي دارد، دستور پادشاه چنين تواني را ندارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار