مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. خرداد 1392 - 7:07   |   کد مطلب: 7117
رئیس دفتر نظارت و ارزیابی وزارت علوم:
طرح آمایش آموزش عالی هم‌اکنون جنبه اجرایی دارد
طرح آمایش آموزش عالی هم‌اکنون جنبه اجرایی دارد و توسعه رشته‌ها و ایجاد دانشگاه‌ها مطابق با آن صورت می‌گیرد/سند رسمی این طرح نیز تصویب می‌شود تا برای دولت‌های بعدی، جنبه لازم‌الاجرا داشته باشد
طرح آمایش آموزش عالی هم‌اکنون جنبه اجرایی دارد

رضا عامری در گفتگو با نسیم، به تشریح آخرین وضعیت طرح و سند "آمایش آموزش عالی" و زمان نهایی و ابلاغ شدن سند این طرح پرداخت؛ مهمترین محورهای این گفتگو به این شرح است؛

-تدوین طرح آمایش آموزش عالی، در سال 86 در وزارت علوم آغاز شد؛ این طرح به بخش‌های مختلف نیروی انسانی، گسترش آموزش عالی، برنامه‌ریزی درسی، برنامه‌های فراملی و مسائل مربوط به زیرنظام‌های آموزشی تأکید دارد.-برای اینکه طرح آمایش آموزش عالی بهتر اجرا و عملیاتی شود، کارگروه‌های مختلفی در استان‌ها تشکیل شد و همراه با طرح ملی، طرح آمایش استانی نیز مدنظر قرار گرفت.

-طرح کلی آمایش آموزش عالی به طور کامل تدوین و در دهه فجر سال گذشته رونمایی شد و هم‌اکنون نیز در حال اجراست، اما تصویب سند رسمی این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت می‌گیرد تا برای دولت‌های بعدی نیز جنبه قانونی و لازم‌الاجرا داشته باشد؛ بنابراین، این طرح برای وزارت علوم جنبه اجرایی دارد و توسعه رشته‌ها و ایجاد دانشگاه‌ها مطابق با این طرح در کشور صورت می‌گیرد.

-در مجموع 100 هزار نفر ساعت با فعالیت یک‌هزار کارشناس بر روی طرح آمایش آموزش عالی کار کرده‌اند که نتیجه این فعالیت‌ها، منجر به تدوین طرح آمایش آموزش عالی در 9 فصل "مبانی نظری، ارزش‌های بنیادین، مأموریت آموزش عالی، چشم‌انداز آموزشی عالی و تبیین دانشگاه‌ها در افق 1404، اهداف کلان، راهبردها، اهداف عملیاتی، ارتباط میان اهداف عملیاتی و کلان و راهکارها" شده است.

- در این سند، 19 راهکار برای بازنگری برنامه‌های درسی، 21 راهکار برای افزایش توانمندی اساتید و 15 راهکار برای متناسب‌سازی پذیرش دانشجو بر اساس نیازهای کشور تدوین شده است.

-در حال حاضر، نمی‌توان زمانی برای تصویب سند این طرح اعلام کرد؛ زیرا بررسی و تصویب آن در اختیار شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

-با توجه به اینکه در تدوین سند آمایش آموزش عالی، از تجربیات سایر اسناد بالادستی استفاده شده است، در صورتیکه این سند در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد، به سرعت تصویب خواهد شد.

-به طور کلی، سند آمایش آموزش عالی یک سند کامل است؛ این سند 21 سیاست اجرایی و هفت طرح پشتیبان دارد و گزارش علمی 30 استان را با خود دارد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار