مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. مرداد 1391 - 10:30   |   کد مطلب: 833
وزیر علوم در ديدار نمايندگان بسيج دانشجويي:
لزوم بازنگري در مواضع جنبش هاي دانشجويي براساس موقعيت ايران در جهان
وزير علوم گفت: مواضع و روش‌هاي مورد استفاده جنبش‌هاي دانشجويي بايد براساس تغييرات زماني و مكاني و سياسي ايران و نيز اعمال فشارها مورد بازنگري قرار گيرد.
لزوم بازنگري در مواضع جنبش هاي دانشجويي براساس موقعيت ايران در جهان

به گزارش صدای دانشجو:كامران دانشجو امروز در جمع نمايندگان بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران گفت: مطالب مطرح شده از سوي شما گستردگي فراواني دارد و تمام آموزش عالي را تحت پوشش قرار مي‌دهد و لازم است تا براي بررسي تمام موضوعات جلسات تخصصي تشكيل شود.

وي با اشاره به لزوم بازنگري در مواضع جنبش دانشجويي گفت: اين از جمله نكاتي است كه من در ديدار با ساير تشكل‌ها نيز به آن اشاره كرده بودم و هر حركت سياسي، اجتماعي و علمي نيازمند بازنگري در روش‌هاست و نمي‌توان با همان روش‌هاي گذشته به فعاليت‌ها ادامه داد.

وزير علوم با اشاره به توجه به لزوم توجه به تغييرات كشور گفت: بايد توجه داشت كه زمان، مكان و موقعيت‌هاي سياسي تغيير مي‌كنند و حتي با تغيير دولت ها لزوم تغييرات در روش‌ها بيشتر مي‌شود.

دانشجو تأكيد كرد: در وضعيت تحريم‌ها نمي‌توان همان موضع پيشين را داشت و مواضع بايد با واقعيت‌ها تنظيم شود.

وی با اشاره به لزوم حفظ آرمان ها گفت: بايد موضع ايران در دنيا و تحريم‌ها را مدنظر قرار دهيم.

وزير علوم با اشاره به فشارهاي همه‌جانبه به وزارت علوم گفت: ما در فضايي كه برايمان تعريف شده بود حركت نكرديم و اگر آن‌گونه جلو مي‌رفتيم كسي متعرض ما نمي‌شد.

دانشجو افزود: فكر مي‌كنيد غرب از تأسيس دانشگاه در روستا‌ها استقبال نمي‌كند، برعكس آنها از اين طريق و با پول ما فرهنگ خود را اشاعه مي‌دهند و حركت در مسير فرهنگ غرب از سوی آنها مورد استقبال قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به سخنان دانشجويان در ايجاد عطش براي دوره‌هاي تحصيلات تكميلي گفت: من مسئول ايجاد يا عدم ايجاد عطش در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي نيستم و مسئول پاسخگويي به اين عطش نمي‌باشم.

وزير علوم افزود: حاكميت در برابر حجم درخواست‌هاي جوانان براي ادامه تحصيلات تكميلي مسئول‌اند و اگر جوانان مشتاق جواب دريافت نكنند به خارج از اين جا خواهند رفت.

دانشجو افزود: اين در حالي است كه سطح دانشگاه‌هاي بسياري از كشورهاي ديگر از ايران پايين‌تر است.

وي با اشاره به قابليت افزايش ظرفيت تحصيلات تكميلي گفت: نسبت دانشجويان تحصيلات تكميلي به سايرين در دنيا يك به شش است اما در ايران يك به سيزده است و بنابراين قابليت افزايش ظرفيت وجود دارد.

وزير علوم با اشاره به بررسي‌هاي انجام شده در خصوص طرح آمايش سرزمين وزارتخانه گفت: بزودي اطلاعاتي در اين خصوص اعلام خواهد شد.

دانشجو در خصوص جذب دانشجويان پولي گفت: براساس سرانه هر دانشجو مراكز آموزش عالي ظرفيت خود را تعيين مي‌كند و مازاد بر ظرفيت دانشجويان از طريق كنكور و به شرط دادن هزينه جذب مي‌شوند و پولي كه دانشگاه‌ها دريافت مي‌كنند خرج خود دانشگاه مي‌شود.

وزير علوم افزود: تجهيزات دانشگاه‌هاي ايران نسبت به ساير كشورها پايين نيست و تنها مسئله دسترسي به اطلاعات در برخي كشورهاي صاحب دانشگاه‌هاي قديمي بيشتر است.

وي در خصوص بحث خصوصي‌سازي خوابگاه‌ها گفت: ما به دنبال كاهش تصدي‌ در خوابگاه‌ها هستيم به شرط آنكه از لحاظ فرهنگي نظارت افزايش پيدا كند و اين مسئله در آيين‌نامه مربوطه ديده شده است.

دانشجو با اشاره به كمك‌هاي مالي مختلف از جمله وديعه‌ مسكن، كمك‌هزينه تحصيلي، وام ضروري و ... گفت: براي دانشجويان گرايش هسته‌اي تمام تسهيلات پيش‌بيني شده چهار برابر پرداخت مي‌شود.

وزير علوم در خصوص اسلامي سازي دانشگاه‌ها گفت: سه مسئله متون، مناسبات دانشگاه‌ و اساتيد مولفه‌هاي تعريف دانشگاه‌ هستند و شق سوم از اهميت ويژه‌اي برخوردار است چرا كه اگر حتي متون اسلامي شود عدم اعتقاد استاد سبب بي‌فايده شدن آن دروس مي‌شود.

وي با اشاره به ضعف عملكرد نهادهاي مختلف در اشاعه شعائر ديني در دانشگاه‌ها گفت: جاي تأسف است كه پس از سي‌سال و اندی از انقلاب اسلامي من به دانشگاه بايد بگويم كه سرويس خوابگاه دختران و پسران را از هم جدا كنيد يا در مورد ايجاد حائل ميان خوابگاه‌ها دختران و پسران با اعتراضات مديدي مواجه شديم.

دانشجو گفت: ما اكنون 400 سرفصل را تحويل شوراي تحول علوم انساني داده‌ايم و منتظر پاسخگويي آنها هستيم.

وزير علوم با اشاره به مهم‌ترين مشكل دانشگاه‌ها گفت: 90 سال است كه دانشگاه‌داري به روش غربي انجام مي‌شود و دانشگاه با محتوا و مناسبات كاملا تقليد شده وارد ايران شد و حتي نوع طراحي كلاس‌ها و مناسبات ميان دانشجويان نيز تقليد از غرب است.

وي افزود: جاي تأسف است كه با گذشت 33 سال از انقلاب اسلامي تنها يك دانشگاه‌ تك‌جنسيتي براي استفاده دانشجويان وجود دارد.

دانشجو تصريح كرد: آنچه در غرب در دانشگاه‌ها هنجار بود پس از 90 سال دانشگاه‌داري در ايران نيز هنجار شناخته مي‌شود.

وزير علوم با اشاره به يك مثال گفت: اكنون كسي بگويد مي‌خواهيم كلاس اول و دوم ابتدايي را به صورت مختلط برگزار كنيم در كشور با شدت سروصدا مي‌شود چون پايه‌گذاري آموزش و پرورش تقليدي از غرب نبوده اما اگر بخواهيم دانشگاه را براساس جنسيت جدا كنيم مي‌گويند ناهنجاري است.

وی با اشاره به پيشگامي در ارائه اين بحث گفت: اگر اين مطلب را نمي‌گفتيم اين جسارت ايجاد نمي‌شد كه كسي دانشگاه تك‌جنسيتي را مطالبه كند.

دانشجو افزود: من همين اندازه كه اين مطلب را بيان كردم گفتمان درون دانشگاه را براي عوض شدن آماده ساختم و اين مسئله نظري را به يك درخواست علمي تبديل كردم.

وزير علوم افزود: ارائه طرح بحث دانشگاه تك جنسيتي علاوه بر عكس‌العمل آن طرف آب در داخل نيز عكس‌العمل‌هايي را به دنبال داشت.

وي با اشاره به فشارهاي داخل كشور نيز گفت: وقتي مي‌خواهيم يك استاد را بازنشسته كنيم چه سروصدايي ايجاد مي‌شود در حالي كه به‌ طور مثال استادي در دانشگاه درس ريشه‌هاي انقلاب را تدريس مي‌كرد و در جلسه دوم درس خود به اينجا مي‌رسيد كه ما اشتباه كرده‌ايم و پس از 30 سال تنها راه درست بازگشتن به آغوش امريكا است.

دانشجو افزود: ما چگونه بگوييم كه بعد از 30 سال از انقلاب اسلامي استاد سكولار نمي‌خواهيم.

وزير علوم با اشاره حربه‌هاي دشمن گفت: دشمن ابتدا تطميع را پيش مي‌گيرد و سپس به دنبال تهديد مي‌رود و بعد براساس سياست چماق و هويج هر دو را پيگيري مي‌كند و بعد به دنبال ترور شخصيت‌ها مي‌رود.

وی با اشاره به سخن حضرت امام گفت: وقتي مي‌بينيم دشمن صدايش درآمده نتيجه مي‌گيريم كه آموزش عالي در مسير درست در حال حركت است.

دانشجو افزود: من از لفظ تفكيك جنسيتي استفاده نكردم و اين واژه‌اي بود كه براي حمله به اين طرح خوب از سوي ضدانقلاب مطرح شد.

در اين ديدار حسين پيشوا، از دانشگاه اميركبير؛ بخشي، مسئول بسيج دانشجویی دانشگاه امام حسين (ع)؛ عبداللهي، از دانشگاه علامه؛ ميرحاجي، معاون سياسي بسیج دانشجویی دانشگاه تهران؛ مستأجران، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصيرالدين‌طوسي؛‌ حضوري، جانشين مسئول بسيج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع)؛ حسن‌زاده، مسئول بسيج دانشجویی دانشگاه اميركبير و هرمزان، از فعالين بسيج دانشجویی دانشگاه تهران مباحث خود را مطرح كردند.

محورهاي مطرح شده از سوي دانشجويان به اين شرح است:

- مباحث فرهنگي داخل دانشگاه‌ها
- لزوم تفكيك جنسيتي در دانشگاه‌ها
- عدم برخورد سليقه‌اي در مواجه با تشكل‌‌هاي دانشجويي
-برنامه‌ريزي براي افزايش ظرفيت تحصيلات تكميلي
- توجه به لزوم اسلامي سازي علوم انساني
- لزوم شفاف‌سازي بحث دانشگاه پولي
- مسئله خصوصي‌سازي خوابگاه‌ها و حواشي فرهنگي آن
- لزوم بومي سازي پژوهش‌هاي دانشگاهي و فاصله گرفتن از وابستگي به مجلات پژوهشي خارجي
- توجه به لزوم تشكيل كرسي‌هاي آزادانديشي
- توجه به بحث پژوهشكده‌هاي دانشجويي و لزوم افزايش بودجه و رسيدگي و نظارت بر پژوهشگاه‌ها
- برنامه‌ريزي دقيق در خصوص مسئله جذب متمركز اساتيد و دانشجويان

دیدگاه شما

آخرین اخبار