مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. شهريور 1392 - 13:00   |   کد مطلب: 8416
رئیس‌کل بانک مرکزی با تأکید بر عدم تغییر روال تعیین نرخ سود در سال جاری در توضیح تعیین نرخ سود براساس عقود اسلامی گفت: منظور از تعیین نرخ سود براساس عقود اسلامی یعنی تعیین نرخ عقود مبادله‌ای و مشارکتی است.
امسال روال تعیین نرخ سود تغییر نمی‌کند

 

به گزارش خبرنگار تسنیم، ولی‌الله سیف در حاشیه بیست و چهارمین همایش بانک‌داری اسلامی که هم اکنون ساعات پایانی خود را سپری می‌کند در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر "آقای وزیر اقتصاد در سخنان خود به‌کرّات  تأکید دارند که نرخ سود در دولت یازدهم براساس عقود اسلامی تعیین خواهد شد؛ شما به‌عنوان رئیس‌کل بانک مرکزی توضیح دهید تعیین نرخ سود براساس عقود اسلامی به چه معنا است؟" اظهار داشت: به‌اعتقاد بنده نرخ بهره کمتر از نرخ تورم معنا ندارد بنابراین یا باید نرخ بهره افزایش پیدا کند یا نرخ تورم کاهش پیدا کند.

وی افزود: اما در حال حاضر مشخصاً سیاست بانک مرکزی کاهش نرخ تورم است؛ در مورد عقود اسلامی نیز باید این توضیح را بدهم که عقود اسلامی به دو بخش عقود مبادله‌ای و مشارکتی تقسیم می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی تصریح کرد: عقود مبادله‌ای از ابتدا قطعی است و مشخص است که گیرنده تسهیلات در پایان دوره چه نرخی را پرداخت خواهد کرد.

وی در توضیح عقود مشارکتی اظهار داشت: نرخ مشارکتی از ابتدا مشخص نیست و زمانی مشخص می‌شود که فعالیت شرکت مدنی تمام شود.  براساس درآمد عقود مشارکتی این نرخ تعیین می‌شود.

خبرنگار تسنیم از سیف خواست تا صراحتاً توضیح دهد در دولت یازدهم نرخ سود بر اساس عقود مبادله‌ای تعیین می‌شود یا مشارکتی، که وی این‌طور پاسخ داد: وقتی تسهیلات در قالب فروش اقساطی پرداخت می‌شود یعنی از همان ابتدا نرخ سود به گیرنده تسهیلات اعلام می‌شود. ولی در عقود مشارکتی که شرکت مدنی از امتزاج منابع بانک و گیرنده تسهیلات به وجود می‌آید و فعالیت اقتصادی انجام می‌شود در نهایت سود حاصل بین تسهیلات گیرنده و بانک تقسیم می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی در پاسخ به تأکید خبرنگار ما مبنی بر این که این روال در سالهای گذشته هم انجام می‌شد ولی وزیر اقتصاد اعلام کرد از این به بعد تعیین نرخ سود بر اساس روال جدید و طبق عقود اسلامی خواهد بود بنابراین روال تعیین نرخ سود عملاً تغییر نخواهد کرد، که سیف توضیحات بالا را یک بار دیگر تکرار کرد.

وی افزود: برنامه بانک مرکزی این است که از تمام امکانات برای کاهش نرخ تورم استفاده کند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار