مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 11. مهر 1392 - 8:35   |   کد مطلب: 8754
یحیی یثربی استاد شناخته‌شده حکمت اسلامی از اتفاقات ناخوشایند اخیر درباره سلامتی‌اش، نیازش به دستیار برای تکمیل پروژه‌های تحقیقاتی‌ و بی‌مهری‌های کنونی به پژوهشگران سخن گفت.
برای تکمیل تحقیقات، خانه‌ام را می‌فروشم/ تنها چشمی که داشتم، با ذره‌بین می‌بیند

 

یحیی یثربی استاد بازنشسته دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگر فلسفه و عرفان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه یک چشمش مدت‌ها پیش از کار مانده بود، گفت: اتفاق ناخوشایندی که برایم افتاده این است که اخیراً عمل جراحی روی تنها چشمی که داشتم صورت گرفت و شرایط این چشم هم به‌گونه‌ای است که با عینک هم به‌درستی نمی‌توانم ببینم و برای مطالعه و یادداشت‌برداری باید از ذره‌بین استفاده کنم. الآن مدتی است که با ذره‌بین کار می‌کنم.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی برای انجام پروژه‌ها و تحقیقاتم نیازمند به 2 یا حتی 3 دستیار هستم تا بتوانم پژوهش‌های  نیمه‌کاره‌ام را به جایی برسانم. پیشتر با حقوق خودم 1 دستیار را استخدام کرده بودم و اما حقوق شخصی‌ام تنها کفاف استخدام 1 دستیار را می‌دهد، ازاین‌رو انجام کارها سرعت لازم را ندارد.

یثربی اظهار کرد: من به هیچ وجه حاضر نیستم کارهایم را متوقف کنم، پژوهش‌هایی که در دست دارم حتماً باید به اتمام برسد، به همین دلیل تصمیم گرفته‌ام خانه‌ام را بفروشم و خانه‌ای کوچک‌تر در اطراف تهران خریداری کنم تا با باقی پول آن بتوانم دستیار دیگری بگیرم و کارهایم را به سرانجام برسانم.

استاد بازنشسته فلسفه و عرفان دانشگاه علامه طباطبایی با بیان "متأسفانه شاهد اتلاف بودجه‌های پژوهشی در موارد غیرضروری هستیم که بازخورد و نتیجه لازم را ندارند و فقط برای ارائه بیلان کار انجام می‌گیرند"، افزود: اگر تنها درصدی از آن پول‌ها برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی و نوشتن آثار علمی مانند آنچه من در دست دارم، اختصاص یابد هم نتایج حاصله بیشتر و بهتر خواهد بود و هم تأثیرگذاری فرهنگی و اندیشه‌ای بهتری خواهد داشت.

پژوهشگر شناخته‌شده فلسفه اسلامی با انتقاد از فضای غیرآکادمیک حوزه اندیشه و حکمت در دوران اخیر اظهار کرد: اگر من در طول فعالیت فکری و پژوهشی‌ام 20 جلد شرح اسفار ملاصدرا را می‌نوشتم، تاکنون این بودجه به من اختصاص داده می‌شد، اما من سعی نکردم چیزی بر این‌همه شرح و تمجید اضافه کنم بلکه بر اسفار ملاصدرا نقد نوشتم، زیرا اعتقاد دارم پویایی اندیشه بسته به نقد و پرسش است نه تمجید.

وی ادامه داد: همچنین اعتقاد دارم بهترین شیوه معرفی اندیشه یک متفکر و نشان دادن زوایای فکری قدرتمند یک فیلسوف باز هم با نقد و به پرسش کشیدن اندیشه او ممکن است، و الّا تعریف و تمجید و شرح و توصیف اثر چندانی بر روند تفکر نمی‌گذارد. این درست همان شیوه‌ای است که استادان و فیلسوفانی که امروز صرفاً به شرح آثارشان می‌پردازیم از ما خواسته‌اند و جای تعجب است که ما از این حقایق غفلت می‌کنیم.

یثربی گفت: ما مدت‌هاست به‌نوعی در حال طواف امام‌زاده‌ای هستیم که بعدها روشن می‌شود در این امام‌زاده کسی نبوده و همه طواف ما باطل بوده است.

این پژوهشگر پیش‌کسوت حکمت اسلامی تصریح کرد: کاسبی با تحقیق جور درنمی‌آید. در تمام طول کارم در دانشگاه به‌خاطر اینکه بتوانم به تحقیقات و فعالیت‌های پژوهشی‌ام برسم حتی 1 ساعت درس اضافی برنداشتم و همواره پژوهش برای من اولویت تام داشته است. الآن هم بازنشسته شده‌ام و افتخار می‌کنم که نه ساعت اضافی‌ای درس دادم و نه با کارم کاسبی راه انداخته‌ام.

وی افزود: در همین شرایط هم نه درخواستی از کسی دارم و نه عزت کاری‌ام را خدشه‌دار کنم. مطمئنم که کارهای پژوهشی اخیرم با استعانت خداوند پیش می‌رود. من سعی کرده‌ام همواره با عشق کار کنم، در ادامه هم با همین انگیزه به کارم ادامه خواهم داد.

یثربی در پایان گفت: 1 اتاق اضافی در خانه داشتیم که در حقیقت پس از ازدواج پسرم این اتاق خالی شد و آن را به دفتر کارم تبدیل کرده‌ام و ذره‌بین به دست با کمک دستیارم به انجام فعالیت‌های پژوهشی‌ام اشتغال دارم.

دیدگاه شما

آخرین اخبار