مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 13. مهر 1392 - 7:18   |   کد مطلب: 8778
یادداشت حجت الاسلام علیزاده
سبک نشمردن دشمن‏
دشمن بى‏منطق ذاتاً ضعیف و زبون بوده و هست، اما به‏لحاظ مکرها و حیله‏ها و سیاستهاى شیطانى و نیز پیشینه سیاه و ظالمانه، غفلت از آن، آفتى بس بزرگ به‏شمار مى‏رود. دشمن زبون وقتى نعره مى‏کشد که حریف را سست و ضعیف و یا غافل و خواب ببیند.
سبک نشمردن دشمن‏

 

متن یادداشت حجت الاسلام علیزاده معاون سیاسی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که در اختیار تسنیم قرار گرفته به شرح ذیل است:
سبک نشمردن دشمن‏

قال امیرالمؤمنین على(ع): «آفة القُوى‏ استضعافُ الخصم»؛ مهم‏ترین تهدید براى اقتدار یک امّت، ضعیف و سبک‏شمردن دشمن است.
گرچه دشمن بى‏منطق ذاتاً ضعیف و زبون بوده و هست، اما به‏لحاظ مکرها و حیله‏ها و سیاستهاى شیطانى و مرموز و نیز پیشینه سیاه و ظالمانه، غفلت از آن، آفتى بس بزرگ به‏شمار مى‏رود. دشمن زبون وقتى غرش مى‏کند و نعره مى‏کشد که حریف را سست و ضعیف و یا غافل و خواب ببیند و الا، هوشمندى، بصیرت و آمادگى همه‏جانبه، همیشه خصم دون را به پستوهاى رعب و خفت، سوق مى‏دهد.
حال با این هشدار، نیم نگاهى به نکته‏هایى پیرامون سفر رئیس جمهور به نیویورک و بازتابهاى آن خواهیم داشت:
1. همه باید حول محور منویات رهبر عزیز و حکیم انقلاب و سیاستهاى کلان نظام و با حفظ اتحاد و انسجام ملى از سیاست خارجى دولت یازدهم در راستاى راهبرد (حمایت حکیمانه، مراقبت هوشمندانه و نقد منصفانه و مشفقانه) حمایت کنیم تا على‏رغم توطئه‏ها و خواست دشمن مبنى بر دو قطبى کردن جامعه و عملیاتى‏کردن نسخه‏هاى پوچ ایجاد ناامنى‏هاى مدنى و سپس ایجاد شکاف بین رهبرى نظام و توده‏هاى مردم، یک فریاد و یک صدا از نظام مقدس جمهورى اسلامى در عرصه‏هاى بین‏المللى طنین‏انداز باشد!
2. با توجه به نوع نگاه درست و قاطع امام خمینى(ره) و خلف صالح او امام خامنه‏اى(مدظله‏العالى) به جریان استکبارى و صهیونیزم بین‏المللى که جز به منافع خویش و تهاجم به سرمایه‏هاى مادى و معنوى و انسانى و فرهنگى کشورها و ملتها و نیز گسترش سلطه ظالمانه نمى‏اندیشد، انتظار اینست که تا شفافیت در نشانه‏ها و علامتهایى مبنى بر سر عقل آمدن سران استکبارى به‏دست نیامده و در عرصه عمل، وعده‏هاى عوام‏فریبانه آنان، عملیاتى نگردیده است، هم‏چنان باید با دیده بى‏اعتمادى به اردوگاه غرب به‏ویژه شیطان بزرگ آمریکا و هم‏پیمانش نگاه کرد و البته در تعاملات بین‏المللى، راهبرد نرمش قهرمانانه و عزت‏مندانه هم‏چنان باید مد نظر باشد.

3. براى دست‏یابى به تحلیل درست پیرامون پدیده‏هاى سیاسى به‏ویژه در سطح بین‏المللى، باید همه جوانب و ابعاد موضوع مورد توجه قرار گیرد. هماهنگى تیم سیاست خارجى با مقام معظم رهبرى در بخشهایى از سفر ریاست محترم جمهورى و تیم سیاست خارجى همراه ایشان مراعات گردید که قابل تقدیر است هرچند نسبت به پدیده پایانى این سفر هم‏چنان ابهام و علامت سؤال و جاى نقد مشفقانه و حتى دل نگرانى‏هایى وجود دارد که اگر این اتفاق نمى‏افتاد چه بسا این سفر ترجمان دیگرى از حماسه سیاسى را در عرصه جهانى به نمایش مى‏گذارد.
4. از آنجا که ملت بزرگ ایران سمبل منطق و صداقت و حریت از طرفى و شجاعت و غیرت و مقاومت از جهتى دیگر است، مى‏توان در جریان دیپلماسى با به‏دست‏گرفتن ابتکار عمل از هرگونه تهدیدى، فرصتى جانانه ساخت و لذا شایسته است با پاى‏فشارى بر روى اصول، در سال «حماسه سیاسى و حماسه اقتصادى» با نصب‏العین قراردادن سه اصل عزت و حکمت و مصلحت، همواره در اندیشه فتح قله‏هاى پیشرفت بود و در این مسیر با مواضع و رویکردهاى منطقى، هرگونه انفعال و ارتجاع را از خود دور ساخت چراکه براى ملت ریشه‏دار و مقتدر و آب‏دیده ایران، موجهاى سیاسى هیچ تأثیرى نداشته و ندارد.
5. افراط و تفریط در هر حال و در هر شکل و جبهه و جریانى مذموم و قطعاً شایسته جامعه انقلابى و اسلامى ایران نبوده و نیست، چه آنان‏که با شور و شوق، ساده‏لوحانه دل به گرگان تیزدندان گرسنه استکبارى داده و به امید بهبود قریب‏الوقوع وضعیت اقتصادى و حل معضلات معیشتى و در نهایت برداشته‏شدن تحریمهاى دشمنان قسم‏خورده را بهانه قرار دادند و از قبل از سفر ریاست جمهورى تا بعد از آن خوش‏باورانه چوب حراج به ارزشهاى ملى و انقلابى ایران بزرگ مى‏زنند، و چه آنان که با یک تلفن، همه‏چیز را بر باد رفته انگاشته و توفیقات و آثار این سفر، به‏ویژه مواضع مقتدرانه ریاست محترم جمهورى را تماماً زیر سؤال مى‏برند، هر دو جریان به‏گونه‏اى دچار سطحى‏انگارى و بخشى‏نگرى گردیده و لذا شتاب‏زده در دامن افراط و تفریط گرفتار آمده‏اند و باید به عقلانیت حکیمانه و بصیرت هوشمندانه باز گردند و در اندیشه مهم‏ترین عنصر عزت و سربلندى و پیشرفت یعنى اتحاد و انسجام حول محور ولایت و رهبرى، مواضع خود را تنظیم نمایند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار