مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. آبان 1392 - 9:07   |   کد مطلب: 9208
انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس که به عنوان منابع غیرمتعارف تأمین آب شرب و صنعت در استانهای شمالی، فلات مرکزی و استانهای جنوبی در دستور کار قرار گرفته بود، در جنوب کشور در حال اجرا و در شمال کشور در فاز مطالعه است.
انتقال آب از خزر و خلیج فارس به کجا رسید؟

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، اجرای پروژه انتقال آب خزر و خلیج فارس به استانهای مرکزی و جنوبی کشور با هدف تأمین آب شرب و صنعتی حاشیه فلات مرکزی، توسعه صنایع و معادن، رشد اشتغال، توسعه کشاورزی و صنعت با استفاده از پساب های حاصل از اجرای طرح و تعادل بخشی به سفره های زیر زمینی آب که در برنامه دولت دهم قرار داشت، در دولت یازدهم در حال پیگیری است.

طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی ایران به سالهای پیش از انقلاب باز می گردد. این طرح که در گذشته به صورت احداث کانال قابل کشتیرانی آب از خزر تا خلیج فارس پیگیری می شد بعدها به صورت کانالی بن بست از خزر تا مناطق مرکزی ایران تغییر استراتژی داد. این هدف نیز با گذر زمان دستخوش تغییر شد و در نهایت انتقال آب با استفاده از خطوط لوله در برنامه قرار گرفت.

مطالعات این پروژه ملی در سالهای پس از پیروزی انقلاب، در دولت های مختلف به اجرا در نیامد تا اینکه فروردین ماه سال گذشته کلنگ اجرای آن در ساری بر زمین زده شد.

اجرای این پروژه ملی که نیازمند 30 هزار میلیارد ریال اعتبار مالی در فاز اول بوده، عملا در گروی تأمین اعتبار باقی ماند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سنواتی کشور در سال جاری، برای این طرح به اندازه ادامه مطالعات اعتبار مالی تعیین کردند و بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق عملا اجرای این پروژه تا پایان مطالعات منتفی است.

زمان مورد نیاز برای تکمیل مطالعات طرح انتقال آب خزر به استانهای مرکزی 3 سال تعیین شده، اما به گفته معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو این پروژه از مجموعه طرح هایی است که با توجه به اتمام مطالعات پایه، امکان اجرای همزمان با تکمیل مطالعات را دارد.

علیرضا دائمی در گقت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در این خصوص اظهار داشت: قطعا یکی از راهکارهای تأمین آب شرب و صنعت استفاده از آب های غیرمتعارف است که در همین راستا درحال حاضر 4 طرح انتقال آب در دست مطالعه و اجرا داریم.

معاون وزیر نیرو با تأکید بر لزوم اجرایی شدن طرح های انتقال آب از دریای شمال و جنوب کشور، افزود: با توجه به اینکه ظرفیت های اعتباری ما جوابگوی سرمایه گذاری در این پروژه ها نیست، برنامه ریزی شده تا پروژه انتقال آب از خزر با سرمایه گذاری بخش خصوصی و به ویژه خود صنایع واقع شده در مسیر که از این طرح بهره مند خواهند شد و از محل درآمدهای وزارت نیرو و در قبال فروش اشتراک به صنایع منطقه تأمین شود.

دائمی با بیان اینکه مطالعات پروژه انتقال آب از خزر به فلات مرکزی در حال تکمیل است، تصریح کرد: این پروژه از مجموعه طرح هایی است که با توجه به اتمام مطالعات پایه امکان اجرای همزمان با تکمیل مطالعات را دارد و هم اکنون نیز برخی اقدامات اجرایی در منطقه در حال انجام است.

طرح انتقال آب شیرین به مناطق مرکزی ایران در سه بخش اجرا می شود که اولین پروژه از ساری شروع شده و آب دریای خزر با استفاده از خطوط لوله به شهرهای سمنان، قم، کاشان و اصفهان منتقل می شود. سبزوار، بیرجند، خراسان جنوبی و یزد از دیگر مناطقی است که در فاز دوم این پروژه ملی، آب مصرفی مورد نیازشان تامین می شود.

همچنین بخش دیگری از این پروژه انتقال آب قرار است از بندرعباس به گل گهر متصل شود که 50 درصد از سرمایه گذاری این طرح را بخش صنعت تامین خواهد کرد. معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در خصوص پروژه انتقال آب به بندرعباس گفت: پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان تماما توسط بخش خصوصی درحال انجام است.

بر اساس این طرح، سالانه 500 میلیون متر مکعب آب از دریای خزر و 100 میلیون متر مکعب آب از خلیج فارس به مناطق مرکزی کشور منتقل خواهد شد.

طبق برنامه ریزی های انجام شده در دولت دهم، فاز اول پروژه انتقال آب از دریای خزر و خلیج فارس باید در نیمه نخست سال آینده به بهره برداری برسد اما با عدم تخصیص منابع مالی اجرا در بودجه سال 92 به پروژه انتقال آب از خزر به نظر می رسد بهره برداری از فاز اول انتقال آب از خزر حدود یکسال به تأخیر بیفتد اما پروژه انتقال آب از خلیج فارس توسط بخش خصوصی در حال اجراست.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار