مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 7. آبان 1392 - 10:07   |   کد مطلب: 9252
سرمقاله جمهوری اسلامی
اروپا و تاوان همراهی با آمریکا
مقامات آمریکایی در واکنش به افشای جاسوسی این کشور از متحدان اروپایی، نه تنها در مقام عذرخواهی بر نیامده‌اند بلکه گستاخانه به توجیه آن پرداخته‌اند.
اروپا و تاوان همراهی با آمریکا

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، هر روز که می‌گذرد نکات جدیدی از برنامه جاسوسی آمریکا آشکار می‌شود و این افتضاح جدید، ابعاد گسترده‌تری پیدا می‌کند. اگرچه اقدامات جاسوسی آمریکا موضوع جدیدی نیست و این کشور در این زمینه سابقه طولانی مدت و دامنه‌داری دارد ولی افشای جاسوسی واشنگتن از متحدان غربی اش، آنهم با این گستردگی، مسئله جدیدی است.

اکنون مشخص شده است که اهداف طرح‌های جاسوسی آمریکا دوست و دشمن نمی‌شناسد و آمریکا برای پیگیری اهداف استعماریش در سطح جهان هیچگونه ملاحظه ای، حتی با نزدیکترین متحدانش ندارد و به هیچ معیار و خط قرمزی پایبند نیست.

حکومت آمریکا در این راستا حتی به شهروندان خود نیز رحم نمی‌کند و افشای شنود مکالمات میلیون‌ها آمریکایی که چندی پیش مطرح گردید موجی از اعتراضات را در داخل آمریکا برانگیخت و محافل اجتماعی آمریکا این رفتار دولت را تجاوز به حقوق فردی مردم آمریکا دانستند و سروصدای زیادی پیرامون آن به وجود آمد ولی این باعث نشد دولتمردان آمریکائی از عملکرد خود ابراز پشیمانی کنند و از تکرار آن خودداری نمایند.

جاسوسی‌های گسترده آمریکا برای اولین بار چند سال قبل توسط فردی به نام "جولیان آسانژ" که مدعی دستیابی به اسناد محرمانه آمریکا شده بود مطرح گردید. آسانژ، یک سایت اینترنتی راه اندازی کرد و میلیون‌ها سند محرمانه را در این سایت انتشار داد که بخش عمده آن مربوط به اقدامات جاسوسی و شنود مکالمات بود.

ادوارد اسنودن، پیمانکار آمریکایی نیز سال گذشته مدارک محرمانه دیگری را منتشر ساخت که با واکنش شدید و خشم مقامات آمریکا روبرو شد به گونه‌ای که این فرد مجبور شد به روسیه پناهنده شود.

اسنادی که به تازگی درباره جاسوسی آمریکا از رهبران کشورهای اروپایی منتشر شده است مربوط به اطلاعات افشا شده توسط "ادوارد اسنودن" می‌باشد.

چندین کشور اروپایی به این اقدام اعتراض کرده اند، آلمان، اسپانیا و فرانسه سفرای آمریکا را احضار کرده‌اند و اتحادیه اروپا نیز درصدد تهیه مصوبه‌هایی برآمده است که در آینده از این جاسوسی‌ها جلوگیری شود.

با اینحال، بعید است که اروپایی‌ها بتوانند آمریکا را مقید سازند از رفتارش علیه دولتهای اروپایی دست بردارد چرا که واقعیت این است که پای منافع در میان است. آمریکا و اروپا اگرچه در مواجهه با بسیاری از مسائل از جمله در چپاول ثروتهای جهان با هم وحدت نظر و موضع دارند ولی در تقسیم غنائم و بهره‌برداری از ثروتهای غارت شده قطعاً با هم نظر واحد ندارند بلکه رقیب همدیگر تلقی می‌شوند و این نکته‌ای است که سران کشورهای اروپایی‌ نیز به آن واقف هستند و برخورد نه چندان جدی مقامات اروپایی با افشای جاسوسی علیه آنها، موید همین نکته است.

رهبران اروپایی، اگر تحت فشار افکار عمومی خود نبودند حتی همین اندازه انتقاد هم از آمریکا نمی‌کردند. اساساً زمانی که اروپایی‌ها در برابر اعتراض کشورهای غیر اروپایی نسبت به رفتارهای مداخله‌گرانه و غیرقانونی آمریکا، سکوت کرده و حتی در مقام توجیه آن اقدامات برآمده‌اند حال که خود گرفتار این دسیسه آمریکا شده‌اند طبیعی است که قادر به واکنش موثر و جدی نمی‌توانند باشند.

افشای گوشه‌ای از جاسوسی‌های آمریکا خطری را که از جانب سیاست‌های مداخله گرانه واشنگتن و دیگر قدرتهای استعماری متوجه امنیت و حریم حاکمیت کشورهاست گوشزد می‌کند و دولتهای جهان، سازمان‌های بین‌المللی و مجامع جهانی را به اتخاذ تدابیر ویژه برای مقابله با این تجاوزات ملزم می‌سازد. طبیعی است که چشم پوشی در برابر طرح‌ها و برنامه‌های جاسوسی آمریکا تبعات بزرگ و چه بسا غیرقابل جبرانی برای صلح و ثبات جهانی دارد چرا که دولتمردان آمریکایی با توجه به امکانات و تجهیزات گسترده‌ای که در صنعت مخابرات در اختیار دارند در این زمینه دست بالا را دارند و این نکته که همه کشورها از یکدیگر جاسوسی می‌کنند در حقیقت توجیه رذیلانه‌ای است از سوی آمریکایی‌ها برای ادامه سیاست‌های خود در جاسوسی از دیگران.

افشاگری اخیر در مورد برنامه‌های وسیع جاسوسی در سطح بین المللی، در عین حال دروغ بودن ادعاهای آمریکایی‌ها در دفاع از حقوق بشر و رعایت حریم افراد و کشورها را ثابت می‌کند و تأییدی بر این واقعیت است که این شعارها تا زمانی قابل قبول قدرتهای استعماری است که به منافع آنها خدشه‌ای وارد نسازد و به محض اینکه محدوده منافع نامشروع آنها را تهدید کند به راحتی، این شعارها زیر پا گذاشته می‌شود.

مقامات آمریکایی در واکنش به افشای جاسوسی این کشور از متحدان اروپایی، نه تنها در مقام عذرخواهی بر نیامده‌اند بلکه گستاخانه به توجیه آن پرداخته‌اند. در این باره مشاور اوباما، جاسوسی‌های آمریکا را اقدام مشروع دانسته که هر کشور دیگری آن را انجام می‌دهد. اوباما نیز در توجیهی مضحک به کشورهای اروپایی توصیه می‌کند سیستم‌های امنیتی خود را ارتقاء بخشند! اوباما توضیح نمی‌دهد که چرا آمریکا این حق را برای خود قائل است که علیه کشورهای دیگر جاسوسی کند و درصدد باشد تا به محرمانه‌ترین و سری‌ترین بخش از قلمرو سیاسی و حاکمیت دیگر کشورها سرک بکشد و از آن اطلاعات کسب کند.

نکته قابل تأمل این است که اروپا اکنون چوب همراهی با سیاستهای تجاوزکارانه و مداخله‌جویانه آمریکا را می‌خورد و به دلیل حمایت از اقدامات غیرقانونی آمریکا در جهان، مردم اروپا مجبور هستند اقدامات تحقیرآمیز آمریکا را تحمل کنند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار