مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. آبان 1392 - 6:38   |   کد مطلب: 9322
ساکنین کره زمین امروز یکشنبه (۳ نوامبر) شاهد خورشید گرفتگی نادری خواهند بود. این کسوف که از آن بعنوان "خورشیدگرفتگی حلقوی" یاد می‌شود پیش از این در کسوف سال ۲۰۰۷ نیز مشاهده شده است.
کسوف امروز کره زمین را فرا می‌گیرد

به گزارش صدای دانشجو به نقل از نافع، ساکنین کره زمین امروز یکشنبه (3 نوامبر) شاهد خورشید گرفتگی نادری خواهند بود. این کسوف که از آن بعنوان "خورشیدگرفتگی حلقوی" یاد می‌شود پیش از این در کسوف سال 2007 نیز مشاهده شده است. این نوع کسوف اغلب هر 10 سال یک بار رخ می‌دهد و انتظار می‌رود این پدیده در سال 2023 نیز مجددا رخ دهد.

در این زمینه مهندس "مسعود عتیقی" مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: کسوف کلی حلقوی به این معنی است که در بخشی از مسیر ماه نمی‌تواند کل سطح خورشید را بپوشاند و گرفت حلقوی بروز می‌کند اما در ادامه مسیر، فاصله ماه از زمین کمتر می شود و به همین دلیل گرفت کلی خورشید رخ می دهد.

وی ادامه داد: این خورشید گرفتگی در ایران تنها در مناطق غربی و مرکزی کشور به صورت جزئی قابل رویت است که زمان شروع خورشیدگرفتگی در این مناطق متفاوت است.

عتیقی افزود: این خورشید گرفتگی در تهران ساعت 16:50 دقیقه آغاز می‌شود و با توجه به غروب خورشید در تهران در ساعت 17:7 دقیقه خورشید در شرایط گرفت جزیی غروب خواهد کرد.

عتیقی خاطرنشان کرد: اوج کسوف در ساعت 17:30 دقیقه است که با توجه به غروب خورشید در اکثر نقاط کشور قابل مشاهده نخواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در مورد ویژگی‌های علمی این کسوف گفت: این گرفت با طلوع خورشید آغاز و با غروب آن پایان می‌یابد. حداکثر زمان خورشید گرفتگی کلی یک دقیقه و 39 ثانیه و پهنای سایه در این هنگام 57 کیلومتر خواهد بود که این شرایط در اقیانوس اطلس و 330 کیلومتری جنوب غرب لیبریا رخ می‌دهد.

لازم به ذکر است که هنگام رصد کسوف (خورشید‌گرفتگی) حتما باید از عینک‌های مخصوص رصد خورشید استفاده شود و حتی بر لنز دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری و دستگاه‌های رصد نیز باید فیلتر ویژه رصد خورشید قرار داد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار