مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 12. آبان 1392 - 17:28   |   کد مطلب: 9342
یادداشت حمایت/قاسم غفوری
خدمت دیگر طالبان به آمریکا
اقدامات آمریکا هر چند با ادعای مبارزه با تروریسم صورت می گیرد اما عرفی خطرناک را در نظام بین الملل ایجاد می کند که پیامد آن ایجاد جنگ های نوین در صحنه جهانی با محوریت پهپادها خواهد بود.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، دیروز فرمانده ارشد طالبان پاکستان و منابع آگاه در سازمان اطلاعات این کشور اعلام کردند، «حکیم الله محسود»، رهبر طالبان پاکستان در حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در وزیرستان شمالی کشته شد. منابع خبری همچنین اعلام کردند «خان سعید سنجنا» جانشین وی شده است. محافل رسانه ای و سیاسی آمریکا در حالی تلاش دارند تا این مسئله را نقطه عطفی در مبارزه با تروریسم معرفی کنند که بررسی ریشه ای این مسئله نکاتی قابل توجه را آشکار می سازد.

آمریکا در هفته های اخیر با دو چالش مهم مواجه شده است: نخست آنکه عفو بین الملل در گزارشی ضمن محکوم کردن حملات پهپادهای آمریکا به پاکستان و یمن خواستار مقابله جهانی با این روند شده است. دوم آنکه مسئله جاسوسی آمریکا در سراسر جهان به یک رسوایی برای این کشور مبدل شده است. در این میان آمریکا تلاش دارد تا به نوعی ضمن پنهان سازی این رسوایی به توجیه اقدامات آینده خود بپردازد.

در چنین شرایطی می توان گفت که آمریکا با ادعای کشتن سرکرده طالبان پاکستان تلاش دارد تا چنان القا سازد که از یک سو این موفقیت با شنود مکالمات و جاسوسی هایی که در سراسر جهان انجام داده کسب شده است؛ و از سوی دیگر بر نقش پهپادها در این کشتار تاکید و تلاش دارد تا پهپادها را مولفه ای برای تحقق صلح و امنیت معرفی کند. این تحرکات در حالی از سوی محافل رسانه ای و سیاسی آمریکا صورت می گیرد که در ورای آن یک موضوع اساسی همچنان پنهان می شود و آن این است که اقدام آمریکا در کشتار سرکرده طالبان ادامه تروریسم دولتی آمریکاست که با قوانین جهانی مغایر است.

آمریکا پیش از این نیز با نقض حریم هوایی پاکستان اقدام به ترور بن لادن سرکرده القاعده کرده بود و چندی پیش نیز برخی از سران القاعده را با پهپادها در یمن هدف قرار داد. رفتارهای آمریکا نشان می دهد که این کشور به دنبال گسترش حملات پهپادها در سراسر جهان و ترور آنچه دشمنان آمریکا نامیده می شود است. بی توجهی به این رویکرد به آمریکا این اجازه را می دهد که در هر مکانی که تمایل داشت از پهپادها برای ترور مخالفان خود بهره گیرد حال این مخالفان شامل گروهی از ساکنان یک سرزمین باشد یا سران و مقامات کشورها.

اقدامات آمریکا هر چند با ادعای مبارزه با تروریسم صورت می گیرد اما عرفی خطرناک را در نظام بین الملل ایجاد می کند که پیامد آن ایجاد جنگ های نوین در صحنه جهانی با محوریت پهپادها خواهد بود. بر این اساس می توان گفت که طالبان خدمتی جدید را به آمریکا داشته است که محور آن را توجیه تروریسم دولتی آمریکا و استفاده این کشور از پهپادها در کشتار هزاران انسان و نیز جاسوسی از میلیاردها نفر در سراسر جهان تشکیل می دهد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار