مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 14. آبان 1392 - 11:40   |   کد مطلب: 9371
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت مذاکره‌کنندگان با تکیه بر رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های مردمی قدرتمندانه ماموریت خود را ادامه می‌دهند و امیدواریم این مذاکرات به تامین‌ حقوق اساسی و مسلم ملت ایران منجر شود.
تیم مذاکراتی ایران با تکیه برحمایت‌های رهبری و مردم با قدرت عازم ژنو می‌شود

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم، سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره بیانات مقام معظم رهبری برای حمایت همه جانبه از تیم مذاکراتی کشورمان در گفتگوهای هسته‌ای ژنو گفت: بیانات مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب بسیاری از موضوعات مطرح در سطح جامعه است. مذاکره‌کنندگان با تکیه بر پشتوانه‌های رهنمودهای مقام معظم رهبری و حمایت‌های مردمی کاری را که آغاز کرده‌اند با قوت و قدرت ادامه می‌دهند، امیدواریم با تکیه بر اجماع داخلی و پیروی همه بخش‌ها و طیف‌ها و جناح‌ها از رهنمودهای مقام معظم رهبری این مذاکرات به نتایجی که تامین‌کننده حقوق اساسی و مسلم ملت ایران در داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌‌ای است به نتیجه برسد.

مرضیه افخم در نشست هفتگی صبح امروز(سه‌شنبه 14 آبان) با خبرنگاران  در پاسخ به سوالی درباره برآورد نتایج مذاکرات ایران و 5+1 در ژنو پاسخ داد: درصدد گمانه‌زنی و پیشگویی از مذاکرات بر نمی‌آییم اما ایران بر مبنای اراده سیاسی به طور جدی وارد مذاکرات شده است. طرح پیشنهادی ایران طرحی کاملا واقع‌بینانه و مبتنی بر منافع دو طرف است و کمک می‌کند طرف‌ها از بن‌بست موجود خارج شوند و انتظار می رود که کاملا واقع‌بینانه و با همان اراده سیاسی طرف‌ها به مذاکرات بیایند. امیدواریم پنج‌شنبه و جمعه این اراده سیاسی بیشتر از تغییر لحن‌های بیهوده در صحنه عمل خود را نشان دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان از تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای شامل سه پیشنهاد حسن روحانی رییس‌جمهور کشورمان که وسط جنبش غیرمتعهدها تهیه شده بود در روز گذشته در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌الملل سازمان ملل متحد خبر داد.

مرضیه افخم اظهار داشت رئیس‌جمهور در سفر به نیویورک در چهار مهرماه نشست عالیرتبه سلاح هسته‌‌ای در نیویورک پیشنهاداتی در زمینه خلع سلاح هسته‌یی ارائه کرد.

وی افزود: آغاز فوری مذاکرات برای انعقاد کنوانسیون جامع در زمینه هسته‌یی و فراهم کردن زمینه‌ها برای نابودی کامل سلاح‌های هسته‌یی در سطح جهان، همچنین برگزاری کنفرانسی در سال 2018 در زمینه خلع سلاح هسته‌یی و نامگذاری روز 26 سپتامبر به مناسبت روز بین‌المللی برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌‌ای از این پیشنهادها بوده است.

وی خاطرنشان کرد: جنبش غیرمتعهدها درصدد است که ابتکار عمل را در زمینه خلع سلاح هسته‌‌ای به عهده بگیرد و این دومین قطعنامه‌ای است که غیرمتعهدها در این زمینه ارائه کرده و تلاش شده است که توجه افکار عمومی جهان نسبت به این موضوع جلب شود که موضوع سلاح‌های هسته‌یی خطر بزرگ‌تر و نگرانی جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، این بحث در این قطعنامه مورد توجه قرار گرفته است. امیدواریم این پیشنهادها که به عنوان نقشه راه برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌یی در جهان است به طور جدی اجرا شود و زمینه‌ها برای خلع کامل سلاح هسته‌یی در سطح جهان فراهم شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره آخرین پیگیری‌ها نسبت به حادثه سراوان اظهار داشت حادثه سراوان حادثه‌ بسیار تلخی بود و ملت ایران و همه ملت‌های مخالف تروریسم آزرده خاطر شدند. وزارت امور خارجه بعد از ارائه یادداشت اعتراضی به سفارت پاکستان در تهران مذاکراتی را با مقامات پاکستانی در سطح دو سفارت شروع کردند.

افخم تاکید کرد پیگیری‌ها در این‌باره ادامه دارد و دستورالعملی را برای سفارت کشورمان در پاکستان ارسال کردیم . جمهوری اسلامی ایران خواستار اجرای موافقتنامه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور و استرداد تروریست‌ها به ایران است. به همین منظور سفرهایی در دستور کار قرار دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آیا دعوت‌نامه‌ای برای شرکت ایران در نشست ژنو 2 ارسال شده است؟ گفت: تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل برای آماده کردن زمینه‌های برگزاری اجلاس ادامه دارد.

در همین زمینه شاهد سفر اخضر ابراهیمی به کشورهای منطقه بودیم، آن‌چه که در بحث سوریه به عنوان محور مهم مطرح است تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه است، و ایران همواره حمایت‌هایش را از این فرآیند اعلام کرده است و از همه تلاش‌هایی که در این چارچوب انجام می‌شود حمایت کرده است البته بر اساس آن‌چه که اعلام شده هنوز دعوت‌نامه‌ای برای هیچ کدام از طرف‌ها ارسال نشده است و زمینه‌های ارسال آن قطعی و نهایی نشده اما ما اعلام کردیم که آماده کمک به حل بحران سوریه هستیم و این سیاست اصولی ایران است و از هر تلاش سیاسی در این زمینه حمایت می‌کنیم. ضمن این‌که اعلام کرده‌ایم هیچگونه پیش‌شرطی را برای شرکت در نشست ژنو 2 را نمی‌پذیریم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

عناوین پربازدید

آخرین اخبار