مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 22. آبان 1392 - 13:25   |   کد مطلب: 9506
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: داستان اقتدار حضرت ابوالفضل (ع) افسانه نیست بلکه واقعیت محض است و باید بیشتر به درس ابوالفضل‌شناسی بپردازیم.
اقتدار قمر بنی‌هاشم (ع) افسانه نیست / باید به درس ابوالفضل شناسی بیشتر پرداخته شود

 

به گزارش صدای دانشجو به نقل از تسنیم از مشهد مقدس، آیت‌اله سیداحمد علم‌الهدی دقایقی پیش در مراسم سوگواری تاسوعای حسینی در حرم مطهر رضوی اظهار کرد: حضور عزاداران و عاشقان حسینی در حرم مطهر امام رضا (ع) و گریستن برای قمر بنی‌هاشم (ع) سبب می‌شود عنایت خاص و رافت ویژه امام مشمول شما عاشقان و دلدادگان قرار گیرد.

وی با بررسی ابعاد شخصیتی حضرت ابوالفضل (ع) گفت: حدیثی از امام سجاد (ع) نقل شده که ایشان می‌فرمایند: عمویم عباس در بهشت درجه‌ای دارد که تمام شهدا به درجه و مقام او غبطه می‌خورند، این فرموده امام سجاد (ع) قابل تحلیل و بررسی است.

امام جمعه مشهد مقدس گفت: شما از دیشب و امروز برای قمر بنی‌هاشم (ع) اشک ریخته‌اید و بر سر و سینه زدید، اما اگر در کنار این اشک‌ها و عشق‌ها معرفت‌شناسی کامل نسبت به ابعاد شخصیتی قمر بنی‌هاشم (ع) وجود نداشته باشد، این اشک و عشق بهای خود را پیدا نمی‌کند، مهم این است که مقام معرفت‌شناسی نسبت به قمربنی‌هاشم (ع)، هم پهنه احساسات و عواطف باشد و در پهنه عواطف و احساس نسبت به ایشان معرفت پیدا کنیم.

وی افزود: بیان امام معصوم از نظر منطق آسمانی مانند بیان پیغمبر بوده و ما در قرآن می‌خوانیم که خداوند در مورد پیامبر خود می‌فرماید پیغمبر عاطفی حرف نمی‌زند و احساسی سخن نمی‌گوید و هرچه پیغمبر بگوید وحی‌ است که بر او نازل شده، بیان امامان معصوم (ع) به عنوان جانشین پیامبر نیز ریشه وحی دارد و اینکه امام سجاد (ع) این سخن را در مورد قمر بنی‌هاشم (ع) می‌فرماید قابل تامل و بررسی است چرا که این سخن ریشه وحی داشته و برآمده از احساس و عواطف نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: امام سجاد (ع) در این سخن خود هیچ تعارفی نسبت به تبیین شخصیت حضرت ابوالفضل (ع) نداشته و معنای فرموده ایشان این است که هیچ شهیدی در تاریخ به جز امامان معصوم در درجه و ردیف وی قرار نمی‌گیرد که این خود نیازمند تحلیل و بررسی بوده که به درس ابوالفضل‌شناسی (ع) منجر می‌شود.

علم‌الهدی گفت: درک مقام بهشت از نظر کیفیت از حیث آنکه مقامی معنوی بوده با درک و عقل مادی قابل شناخت و قابل درک نیست اما مقوله مقام و جایگاه حضرت ابوالفضل (ع) را می‌توان فهمید، اینکه مقام شهید در درگاه خدا چه مقامی است، مقام شهید در نظر خداوند مقام قرب و وصل بوده و این یعنی شهید قبل از شهادت نخست به نقطه قرب و وصل به ساحت کبریایی می‌رسد و بعد به درجه رفیع شهادت نائل می‌شود.

شهید با هدف رسیدن به ساحت کبریائی خداوند جهاد می کند

وی خاطرنشان کرد: این مساله البته در مورد شهدای ارادی صدق می‌کند یعنی شهیدی که اراده شهادت شدن را می‌کند و زمانی که شهید اراده شهادت می‌کند هرچه غیر از خدا و عشق به خدا باشد، از درون قلب و وجودش بیرون می‌سازد و هیچ چیز جز خدا در وجودش جولان پیدا نمی‌کند، در دل و وجود کسی که تصمیم به شهادت دارد نه پول، نه مقام، نه شخصیت، نه زن، فرزند و زندگی و نه هیچ چیز مادی دیگر ارزشی نداشته و به آنچه فکر می‌کند فقط رسیدن به مقام و قرب الهی و وصل به ساحت کبریایی است.

امام جمعه مشهد مقدس با بررسی عشق در وجود شهادت‌طلبان برای رسیدن به ساحت کبریایی اظهار کرد: وقتی عشق در دلی پدید می‌آید مثل گیاهی است به دور نهالی می‌پیچد و آن نهال را خشک می‌کند و این یعنی در دل، همه دوست‌داشتن‌ها، همه گرایش‌ها و عشق‌های دیگر از بین می‌رود و فقط یک عشق، یک محبت و یک دلدادگی می‌ماند پس می‌توان گفت کسی که عاشق خدا شد، غیر از خدا هیچ چیز دیگری را نمی‌خواهد و نقطه اراده شهادت همین‌جا است یعنی شهید غیر از خدا هیچ چیز دیگری را در زندگی نمی‌خواهد.

وی خاطرنشان کرد: ما این مسئله عشق را در جنگ 8 سال دفاع مقدس دیده‌ایم، آنجایی که در شبهای عملیات رزمندگان ما به هیچ چیز جز وصل به خدا فکر نمی‌کردند و این می‌شد که آنگونه که از غیر از خدا می‌بریدند که پلاک‌های گردن خود را مفقود کرده تا حتی بعد از شهادت گمنام باشند و هیچ نام و نشانی از آنها در مقام شهید وجود نداشته باشد، اما می‌خواهیم این بریدن از غیر خدا را در عرصه شهادت در وجود حضرت ابوالفضل (ع) بررسی کنیم که در صحرای کربلا چه لحظه‌ای پیش آمد برای قمربنی‌هاشم.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: شاید بارها این داستان از واقعه کربلا را شنیده باشید اما همواره با آن برخورد احساسی و عاطفی داشته‌ایم و هیچگاه مورد تحلیل و بررسی قرار نگرفته و آن داستان این است که ابوالفضل (ع) کنار فرات رسیده بود و دسته‌هایش برودت آب را حس می‌کرد و این در حالی بود که حضرت 3 روز تشنه و عطشان بود اما لحظه‌ای که از لب تشنه امام حسین (ع) آمد، آب را ریخت و تشنه از لب فرات برگشت، این تفسیر و ابوالفضل‌شناسی در شناخت ابعاد شخصیتی وی آینه تمام عیار عشق و وابستگی و وفاداری ایشان به سپهسالاری شهیدان بوده که باید به شکل معرفتی نگاه شود و نه اینکه فقط برای آن اشک ریخته و گریه کنیم.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: داستان زیادی از زندگی پهلوانان شنیده‌ایم که بیشتر این داستان‌ها افسانه بوده‌اند اما اقتدار ابوالفضل (ع) افسانه نبود و واقعیت است و این پهلوانی و اقتدار ایشان در داستان کربلا در دو جا به طور مشخص مشاهده می‌شود، یکی از آن عصر امروز نهم محرم‌الحرام بود که بر مبنای فرمان عبیدالله‌ابن زیاد لشگر 120 هزار نفری اسب شورش و تاختن به خیام حرم را کردند و در آن لحظه از روایات نقل می‌شود که امام حسین (ع) فرمود، برادرم عباس کجاست و وقتی قمر بنی‌هاشم (ع) در مقابل امام حسین (ع) ایستاد حضرت به ابوالفضل (ع) فرمود، به نفسی انت یا اخا و در ادامه می‌فرماید، امروز عصر را از آنان مهلت بگیر، این بیان امام حسین (ع) به قمربنی‌هاشم (ع) نمایشگر عظیمی از عظمت حضرت ابوالفضل (ع) است.

کلام امام برخاسته از وحی است

وی بیان کرد: باز باید تاکید کنم که بدانید امام احساسی و عاطفی حرف نمی‌زند و کلام وی نشات گرفته از وحی است، پس از آن بیان امام حسین (ع) حضرت ابوالفضل (ع) مقام 120 هزار نفر لشگر دشمن ایستاد و عظمت ایشان زمانی مشخص می‌شود که این لشگر 120 هزار نفری در مقابل عظمت و هیبت قمر بنی‌هاشم میخ‌کوب شدند.

علم‌الهدی تصریح کرد: نمایشگاه دوم اقتدار قمر بنی‌هاشم در روز عاشورا بود که 120 نفر در مقابل لشگر 120 هزار نفری ایستاده بودند و در این جنگ نابرابر باید ظرف 5 و یا 10 دقیقه جنگ تمام می‌شد اما در تاریخ خوانده‌ایم که روز عاشورا از طلوع آفتاب تا عصر همان روز جنگ ادامه داشته و برای دشمن جنگی بسیار فرسایشی تلقی می‌شد.

وی افزود: حداقل کشته‌های عمرابن‌سعد در حادثه عاشورا 5 هزار نفر است، شما از سیلی خوردن سکینه (س)، از کتک خوردن حضرت زینب (س) شنیده‌اید و از دریدن گلوی نوزاد 6 ماهه شنیده‌اید اما از عظمت و اقتدار حضرت ابوالفضل (ع) هم چیزی شنیده‌اید، که چرا جنگ فرسایشی شد، علت آن این است که صبح عاشورا زمانی که امام حسین (ع) لشگر 120 نفری خود را مرتب کردند پرچم و علم را در جلوی صف به حضرت عباس (ع) دادند.

علمداری حضرت ابوالفضل (ع) جنگ را برای دشمن فرسایش کرد

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: از یادتان نرود که در چشمان حضرت ابوالفضل (ع) هیبت حضرت علی (ع) بود و در اندام ایشان، اندام و عظمت حیدر کرار و این از اقتدار ایشان بود که سبب شد جنگ فرسایشی شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حضرت ابوالفضل (ع) یک فقیه است، گفت: آب نخوردن حضرت ابوالفضل (ع) جدا از مسئله احساسی و وفاداری سپهسالار شهدا بودند و به صراحت می‌توان گفت حضرت ابوالفضل (ع) یک فقیه است و آب نخوردن ایشان جدا از مسئله برادر دوستی و احساسی آن قرب و وصل شهید در مقام خدا برای رسیدن به ساحت کبریایی بوده است.

انتهای پیام / ب

دیدگاه شما

آخرین اخبار